maj 2, 2024

Ny Renault Symbioz er en kompakt og rummelig hybridbil

Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Er der plads til en mere? Renault har med Captur en forholdvis stor model i B-SUV-segmentet og Austral og Arkana i C-SUV-segmentet, men alligevel mener franskmændene, at der er plads til en bil mere med forbrændingsmotor. Den nye Symbioz er kun 10 cm mindre end Austral, men da den formentlig skal sælges noget billigere end Austral, kan den ende med at give god mening.

Symbioz er større end Captur (423 cm), men den er samtidig noget mindre end Austral og Arkana (henholdsvis 451 og 457 cm). I et karrosseri på 441 cm pakker Renault et stort bagagerum, og bagest sæderække er længdejusterbar med op til 16 cm, så bagagerummet kan reguleres efter behov. Det indeholder, når bagsæderyglænet ikke er lagt ned, mellem 492 og 624 liter, men der er næppe meget plads til benene på bagsædet, når man rykker bagsædet helt frem.

Franskmændene bruger en forlænget udgave af CMF-B-platformen til Symbioz, som Captur og Nissan Juke er skruet sammen på. Det betyder, at der ikke bliver nogen elektrisk udgave af den nye model, men kun en udgave med hybridmotor.

Hybridsystemet i Symbioz yder 145 hk

Den nye Symbioz er den praktiske bil. Den rationelle og fornuftige bil, som er en modsætning til den nye Renault 5 og i nogen grad også til den elektriske Megane. Renault går så langt som at drage paralleller til den første Espace fra 1980’erne (vi undlader at tænke på den nye Espace), som “fangede tidens stemning”.

Tidens stemning? Vi kan godt se, hvad Renault mener. Der er mange nye elbiler og ikke så mange nye benzin- og hybridbiler, men for familier er en elbil for dyr eller for besværlig. Det gælder i mindre grad i Danmark, end det gør i Frankrig, Spanien og Portugal, men det giver, ikke desto mindre, mening.

Symbioz får et simpelt modelprogram. En motorisering, tre udstyrsvarianter. Det er hybridsystemet med 1,6-liters benzinmotor uden turbo med 94 hk og to elmotorer, som findes i en række Renault-modeller. De to elektriske motorer yder henholdsvis 49 og 25 hk, og hele systemet har en maksimal ydelse på 145 hk. Et batteri på 1,2 kWh står for opsparing af bremseenergi, og en multi-funktionsgearkasse har fire trin til benzinmotoren og to til den stærkere af elmotorerne.

Hybridsystemet er oppe mod en vægt, der er langt lavere, end den er i en tilsvarende elbil. Cirka 1.500 kilo i køreklar stand står Symbioz til, og den forholdsvis lette model skulle kunne køre på el op til cirka 80 procent af tiden, når man kører i byen.

Kørende med Google og smart panoramaglastag

For at økonomisere og bruge pengene på den mest fornuftige vis, er Symbioz i kabinen noget nær en kopi af Captur. Design og layout kender vi, og det er egentlig kun for positive ting. Rigtige knapper på rattet? Tjek. Rigtige knapper til klimaanlægget? Tjek.

Som den faceliftede Captur har også Symbioz et infotainmentsystem, der er Android Automotive-baseret. Det er hurtigt, konstant opdateret og forbundet, og det kommer med en god touchscreen på 10,4″. Google Maps og Google Assistant er to åbenlyse fordele. Mens skærmen på 10,4″ er standard i alle udstyrsvarianter – Iconic, Techno og Esprit Alpine – har kun de to sidstnævnte Google indbygget. Der er en digital instrumentering på 10,3″, men om den er standard, giver pressemeddelelsen fra Frankrig ikke svar på.

Symbioz kan udstyres med blandt andet el-betjent bagklap, Harman Kardon-lydsystem og Renaults unikke Solarbay-glastag, som har variabel lysdæmpning i flere niveauer. Ikke kun for hele taget, men forskellige steder, så bagsædepassagerer eksempelvis kan sidde i solen, mens man på forsæderne kan sidde i skygge.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte biler fra Renault til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS