Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Er der plads til en mere? Renault har med Captur en forholdvis stor model i B-SUV-segmentet og Austral og Arkana i C-SUV-segmentet, men alligevel mener franskmændene, at der er plads til en bil mere med forbrændingsmotor. Den nye Symbioz er kun 10 cm mindre end Austral, men da den formentlig skal sælges noget billigere end Austral, kan den ende med at give god mening.
LÆS OGSÅ | Renault Captur – nu med Scenic-design
Symbioz er større end Captur (423 cm), men den er samtidig noget mindre end Austral og Arkana (henholdsvis 451 og 457 cm). I et karrosseri på 441 cm pakker Renault et stort bagagerum, og bagest sæderække er længdejusterbar med op til 16 cm, så bagagerummet kan reguleres efter behov. Det indeholder, når bagsæderyglænet ikke er lagt ned, mellem 492 og 624 liter, men der er næppe meget plads til benene på bagsædet, når man rykker bagsædet helt frem.
Franskmændene bruger en forlænget udgave af CMF-B-platformen til Symbioz, som Captur og Nissan Juke er skruet sammen på. Det betyder, at der ikke bliver nogen elektrisk udgave af den nye model, men kun en udgave med hybridmotor.
Den nye Symbioz er den praktiske bil. Den rationelle og fornuftige bil, som er en modsætning til den nye Renault 5 og i nogen grad også til den elektriske Megane. Renault går så langt som at drage paralleller til den første Espace fra 1980’erne (vi undlader at tænke på den nye Espace), som “fangede tidens stemning”.
Tidens stemning? Vi kan godt se, hvad Renault mener. Der er mange nye elbiler og ikke så mange nye benzin- og hybridbiler, men for familier er en elbil for dyr eller for besværlig. Det gælder i mindre grad i Danmark, end det gør i Frankrig, Spanien og Portugal, men det giver, ikke desto mindre, mening.
LÆS OGSÅ | Første kig på den elektriske Renault 5
Symbioz får et simpelt modelprogram. En motorisering, tre udstyrsvarianter. Det er hybridsystemet med 1,6-liters benzinmotor uden turbo med 94 hk og to elmotorer, som findes i en række Renault-modeller. De to elektriske motorer yder henholdsvis 49 og 25 hk, og hele systemet har en maksimal ydelse på 145 hk. Et batteri på 1,2 kWh står for opsparing af bremseenergi, og en multi-funktionsgearkasse har fire trin til benzinmotoren og to til den stærkere af elmotorerne.
Hybridsystemet er oppe mod en vægt, der er langt lavere, end den er i en tilsvarende elbil. Cirka 1.500 kilo i køreklar stand står Symbioz til, og den forholdsvis lette model skulle kunne køre på el op til cirka 80 procent af tiden, når man kører i byen.
For at økonomisere og bruge pengene på den mest fornuftige vis, er Symbioz i kabinen noget nær en kopi af Captur. Design og layout kender vi, og det er egentlig kun for positive ting. Rigtige knapper på rattet? Tjek. Rigtige knapper til klimaanlægget? Tjek.
Som den faceliftede Captur har også Symbioz et infotainmentsystem, der er Android Automotive-baseret. Det er hurtigt, konstant opdateret og forbundet, og det kommer med en god touchscreen på 10,4″. Google Maps og Google Assistant er to åbenlyse fordele. Mens skærmen på 10,4″ er standard i alle udstyrsvarianter – Iconic, Techno og Esprit Alpine – har kun de to sidstnævnte Google indbygget. Der er en digital instrumentering på 10,3″, men om den er standard, giver pressemeddelelsen fra Frankrig ikke svar på.
Symbioz kan udstyres med blandt andet el-betjent bagklap, Harman Kardon-lydsystem og Renaults unikke Solarbay-glastag, som har variabel lysdæmpning i flere niveauer. Ikke kun for hele taget, men forskellige steder, så bagsædepassagerer eksempelvis kan sidde i solen, mens man på forsæderne kan sidde i skygge.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.