marts 21, 2024

Første tur: Elektrisk Renault Scenic har alt det, der skal til

Priserne er i orden, komfortniveauet er højt, rummeligheden fornem og rækkevidden god: Renault Scenic E-Tech Electric er en elbil, der har stort set alt kørende for sig.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Bilbasen var inviteret til Spanien af Renault Nordic

Der er plads til lange ben på bagsædet. Designet er pænt og nydeligt. Elmotoren har kræfter nok. Man sidder godt bag rattet, og det er nemt at gå til alt, hvad man har brug for. Man kan programmere en knap til at slå sporassistent OG hastighedsalarm til på en gang. Rækkevidden er 625 kilometer. 

Jeg kunne blive ved at nævne positive sider og gode ting ved den nye og 100 procent elektriske Renault Scenic E-Tech Electric, for mens det ikke er umuligt at finde ting, som kunne forbedres, så er der helt styr på alle de vigtige ting.

Jeg føler mig ret sikker på, at danske elbilskøbere efterspørger 99 procent af det, den elektriske familiebil fra Renault har at tilbyde. Den gør det uden at virke radikal i designet, uden at brage i gennem med 500 hk – og den gør det til priser fra kun 309.990 kr.

Der går endnu et par måneder, før Scenic E-Tech Electric kommer til Danmark. Slutningen af maj, hedder det fra importørens side. Jeg har fået et forspring og tager første tur på de mange fine veje omkring Malaga i Spanien.

Mere kompakt end ID.4, men næsten lige så rummelig

Den elektriske Scenic, som jeg for nemheds skyld bare kalder Scenic fra nu af, er mere kompakt end Skoda Enyaq og Tesla Model Y, men i i kabinen lægger man ikke mærke til det. Der er ikke bare, som allerede nævnt, god plads til lange ben på bagsædet. Der er god plads til fire voksne i bilen, og hvis man er ked af, at bagsædet ikke kan justeres i længden, så tænk på, at det sparer dyrebar vægt.

Der er en noget skuffende ting ved Scenic som familiebil. Det er bagagerummet. Ikke størrelsen i sig selv, for 545 liter er to liter mere end i VW ID.4. Men læssekanten er høj, og når man kommer over den, er der måske 30 cm til bunden af rummet. Der er ingen plade, der kan flyttes for at lave en “glidende overgang”, men det er muligt at købe en opbevaringsboks, der muligvis putter en slags plaster på såret. 

Scenic er en elbil, der ikke får vægten til at svede, som blev den besteget af en charterturist efter to uger med all inclusive. Med det lille batteri på 60 kWh vejer Scenic 1.747 kilo, og med det store på 87 kWh er det ikke meget værre: 1.842 kilo.

Meget, meget lettere end en VW ID.4, men lad mig lige tøjle hestene engang: Kia Niro EV, der godt nok er fem cm kortere, vejer med sit batteri på 64,8 kWh 1.757 kilo, så det er ingen genopfindelse af den dybe tallerken, vi er vidner til.

Jeg kan blot konstatere, at Renault har fået meget ud af de (få) kilo, Scenic bærer rundt på. Den føles godt bygget, har en bedre affjedring end Niro EV, og der er heller ikke voldsom støj fra vind eller vej på motorvejen. Scenic virker rolig og nedtonet i køregenskaberne, ustressende og behagelig, og den styrer mere blødt end egentlig præcist. Det passer så fint, fordi dens lethed i sig selv mærkes – eller fraværet af mange kilo – i ethvert sving.

625 kilometer giver ro i sindet

Hvor lang skal rækkevidden i en elbil være, før vi når til et punkt, hvor tallet kommer i anden, tredje eller fjerde række? Min krystalkugle giver intet svar, men det kan være, at over 600 kilometer i en rummelig crossover rækker. Med det store batteri på 87 kWh har Scenic et usædvanligt stort batteri for en bil under 4,5 meter, og ud af det kommer en officiel rækkevidde på 625 kilometer.

Det har fået basisudgaven af Scenic med batteri på 60 kWh til at gå i et med tapetet, som egentlig er ærgerligt. Med 430 kilometer på en opladning er den næsten på højde med den billigste Tesla Model Y, og det gør Scenic cirka 10 procent billigere end med det store batteri. Kan man nøjes, og kan man se sig selv i Scenic, så køb den endelig.

Det kan jeg sige uden at have prøvet den og på trods af at elmotorens reducerede ydelse. Med 170 hk er den ubetydeligt langsommere fra 0-100 km/t end Scenic med det store batteri og 220 hk, og 95 færre kilo har dermed noget at skulle have sagt.

Med 220 hk er Scenic 87 kWh hverken ved at løbe fra mig under fuld acceleration eller imponerende kraftfuld fra 80 til 120 km/t. Der er derfor ingen problemer med at komme fra stilestående på en sidevej til 80 km/t på en større landevej, og dækkene har rigtig godt fat i underlaget.

Jeg har det selv rigtig fint i 21-22 grader under solen i Spanien, og det har Scenic tydeligvis også. Det er en temperatur, der passer batteriet, så der ikke skal køles eller varmes i større omfang. Derfor kan selv en lang motorvejstur langs den spanske sydkyst ikke give et højt forbrug. Det har også med bilens effektivitet at gøre, at forbruget ligger på 20-22 kWh for hver 100 kilometer, men det bliver spændende at efterprøve forbruget i det køligere Danmark.

Jeg vil nævne en sidste ting omkring køreoplevelsen, som jeg vil sende Renault en varm tanke for at have bygget ind i Scenic. Den nu lovpligtige alarm for hastighedsoverskridelser, men også sporassistenten og andre sikkerhedssystemer, kan kobles fra med tryk på en enkelt knap. En rigtig trykknap, og man kan lave en personlig indstilling med op til fem systemer, der slås fra med bare to klik på knappen.

Made in Europe

Det er både et politisk statement og et miljømæssigt hensyn, der får Renault til at slå hårdt på tromme for, at vi husker fakta om materialerne i Scenic og produktionen af den nye elbil. Den er ekstremt europæisk, og har man et forhold til en bils oprindelse og en patriotisme omkring europæiske produkter, er det væsentligt, at hele 85 procent af Scenic stammer fra Europa. De resterende 15 procent er blandt andet fra Marokko og Tyrkiet, og et eller andet sted er der selvfølgelig et stykke Kina i Scenic.

Der er også en større eller mindre betydning for transporten af bilen fra fabrikken til kunderne i forhold til en bil fra Japan, Korea eller Kina, men hvor meget forskel der er, kommer Renault ikke ind på, og det er forhold, som jeg forestiller mig er svære at regne ud. Der er en gevinst, selvfølgelig, at europæiske kunder får en bil fra et samlebånd i Frankrig, men hvor stor den er, skal jeg ikke kloge mig på.

Det er nemmere at forholde sig til, at en usædvanligt stor andel af materialerne, der bruges til Scenic, er genanvendte, og at ikke-genanvendte materialer er tiltænkt genanvendelse, når bilen en dag tages helt ud af drift.

Det innovative Solarbay-glastag fra producenten Saint-Gobain, der kan tones forskelligt mod solens stråler i tagets længde, består af 50 procent genbrugsglas, og krom som pynt er stort set udfaset, fordi produktionsprocessen er bekymrende for miljøet. 80 procent af instrumentbordets materialer er fra industriaffald, og i den testede udstyrsvariant Esprit Alpine stammer 80 procent af betrækkets materialer fra gamle plastflasker.

Listen over genanvendte materialer og biobaserede er lang, og noget af det bedste er, at interiøret alligevel føles solidt og rigtig fint i forhold til bilens prisklasse. Læder fås ikke længere, men det syntetiske alternativ på rattet efterlader ingen ønsker. 

Et alternativ til de store elbiler

Der er umiddelbart intet, som får mig til at sige, at Scenic ikke er en direkte konkurrent til de større elektriske crossover-modeller som ID.4, Model Y, Ioniq 5 og Enyaq. Bagagerummets opbygning, måske, men intet omkring komfort, køreegenskaber, plads i kabinen eller udstyr trækker Scenic ud af ligningen.

Så prøv at se bort fra Scenics størrelse, for den er mere rummelig end Kia Niro EV, og den føles som en både dyrere og mere moden bil. Basismodellen Evolution med 170 hk og 430 kilometers rækkevidde koster kun 309.990 kr. men den er udstyrsfattig, og er man tilpas ved den rækkevidde, bør man købe Techno-varianten til 329.990 kr., så man ikke skal undvære det store infotainmentsystem med Google og 12” touchscreen.

Den fint udstyrede Scenic Techno med 220 hk og rækkevidden på 625 kilometer koster 364.990 kr., og mit første indtryk er, at man her kommer fra forhandleren med en virkelig vellykket elbil. Esprit Alpine-versionen med samme ydelse og rækkevidde koster 374.990 kr., og dens eksistensberettigelse er pynt og en hysterisk blå farve smurt ud på dørpaneler og imiteret læder på instrumentbordet, så jeg er mere til den bedre udstyrede Iconic til 384.990 kr. med el-justerbart førersæde med massage, Harman Kardon-lydanlæg og indtræk i kunstlæder, hvis man endelig skal bevæge sig over Techno-niveauet.

Den elektriske Scenic E-Tech Electric imponerer under sin første optræden på spanske veje, og det er med spænding, man bør vente på bilens ankomst i Danmark sidst i maj. Jeg ser frem til at køre flere kilometer i Renaults nye model, for her er en elbil, der ikke bare passer godt ind i Danmark, men også en model, der virker til at gøre de vigtigste ting på den helt rigtige måde.


SPECIFIKATIONER

Renault Scenic E-Tech Electric 87 kWh Esprit Alpine 

Motor: Elmotor (foran)
Ydelse: 220 hk/300 Nm
0-100 km/t: 7,9 sekunder
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 16,8 kWh/100 km
Rækkevidde: 625 kilometer
Batteristørrelse: 87 kWh
Ladekapacitet: 150 kW
Mål: 447/186/157 cm
Køreklar vægt: 1.842 kilo
Trækvægt: 1.100 kilo
Bagagerumsvolumen: 545-1.670 liter

Pris: 374.990 kr. (Scenic E-Tech Electric fås fra 309.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Del artikel:

Brugte biler fra Renault til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS