Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
TEKST Simon Hallenslev FOTO VW PR
Bilbasen var inviteret til Braunschweig af Volkswagen Danmark.
Det var ikke bare to men tre hele fluer, som VW slog i ét smæk på en sensommerdag i nyhedens tegn. I august præsenterede de den nye VW Passat og dernæst den nye Tiguan, mens nyheden om en frisk faceliftet VW Golf 8 stadig venter offentlighedens øjne.
VW Passat var hovednavnet, selvom det i virkeligheden er Tiguan, der er vigtigst for VW. Det er nemlig deres mest solgte bil på verdensplan, selvom lillesøster VW T-Roc ligger i spidsen herhjemme. De elektriske ID.-modeller haler ind godt ind.
På en brandvarm sensommerdag i en flyhangar i Braunschweig Lufthavn får jeg første kig på verdensbilen, der er klar i en dugfrisk tredje generation.
Hvis du læste alt det, du skulle vide om den nye VW Passat, vil du opleve et par gentagelser i dette skriv om den nye VW Tiguan. Den højbenede verdensbil var nemlig præcist lige så moden til en oprigtig overhaling, som den familiære stationcar var det. Og derfor er overhalingen lige så stor.
LÆS OGSÅ | Alt du skal vide om den nye VW Passat
Den nye VW Tiguan bygges på den seneste aftapning af den velkendte MQB-platform, der i sandhed har formet det moderne VW, som vi kender det. De europæiske darlings som Polo og Golf bygget, mens også den fuldfede amerikaner, VW Atlas, og kineseren VW Lamando, er bygget herpå.
Den seneste aftapning hedder hedder MQB evo, som både den nye Passat og Tiguan baseres på. Her er ikke alene fundet plads til en opdateret undervogn med højere absorberingsevne, men også ny teknologi og et tidssvarende hybridsystem.
Hvor den nye Passat har fået en seriøs portion vokseværk på den nye platform, er den nye Tiguan ‘kun’ vokset 3 cm i totallængden. Samtlige 3 cm skal findes i bagagerummet, der derfor er 37 liter større end forgængeren med en kapacitet på 652 liter. Resten af de indvendige pladsforhold er godt de samme.
Ny bil, nyt look. Det giver sig selv. På fronten af Tiguan ses nu et mere sammenhængende og måske endda sammenbidt fjæs med de flade LED-forlygter, der flyder sammen i en LED-stribe, der går tværs over bilens bredde bag i et aflangt stykke glas.
LED-forlygterne er ikke bare LED-forlygter. For første gang kan Tiguan bestilles med intelligente IQ.Light HD Matrix forlygter, der tidligere har været forbeholdt den dyrere VW Touareg. Det betyder 19.200 multipixel dioder i hver enkelt forlygte, der skal give optimal oplysning uden at blænde modkørende.
Åbningen til kølergrillen er rykket længere ned på forkofangeren, og det giver ikke alene et massivt gab på Tiguan, men tjener også et aerodynamisk formål. Luften smyger sig nemlig bedre om bilen og skaber, sammen med den nye front, en lavere luftmodstand. For de nørdede læsere betyder det 0,28 mod 0,33 cd.
På bagenden viser Tiguan med tydelighed, at der er beslægtning til de mindre søskende i VW’s crossovertunge modelprogram. Den store LED-lysbjælke på bagsmækken binder bagenden sammen og trækker klare tråde til VW T-Cross.
I kabinen er der også sket en hel del. Først og fremmest er mærkes kabinekvaliteten løftet ved dette første, hurtige møde i hangaren. Titlen som verdensbil skinnede lige lovligt meget igennem i kabinen på forgængeren med en meget billig form for plastik. Vi i vesteuropa har et lidt andet forhold til plastmaterialer, end de har i Indonesien og Mexico, hvor anden generation Tiguan også blev markedsført.
LÆS OGSÅ | VW ID.7 lanceres i november fra 479.995 kr.
VW har dertil valgt at lytte til horden af trætte kunder, der vil have mere tryk og mindre touch, når det kommer til knapper. Derfor er rattet prydet med fysiske trykknapper, mens de tilbageværende touchknapper under skærmen nu er oplyste, så man faktisk kan se, hvad man laver i mørke.
Den voksende mængde af trykknapper har ikke medført en nedprioritering af skærme og infotainment. Tværtimod. Her findes to nye skærme, hvor VW Tiguan som standard udstyres med 10,25” digital instrumentering og 12,9” infotainmentskærm.
Sidstnævnte kan opgraderes til en basse af en 15” skærm, der i de udstillede biler i Braunschweig står med det splinternye MIB4-system. Det er VW’s seneste system, der umiddelbart ved præsentationen virker intuitivt i sit layout og med fede konfigurerbare funktioner.
Som prikken over i’et på moderniteten fås også et ordentligt head-up display samt en knap i midterkonsollen, der har sin egen lille skærm. Fra den oplyste drejeknap kan man indstille køreindstillinger, lydstyrke og sågar knappens farve. En lille men lækker, moderne gimmick.
Fuldstændigt som den nye Passat, er udvalget af drivlinjer i VW Tiguan stort og alsidigt. Det er hvad end man er til traditionelle benzin- og dieselmotorer, mild hybrid eller plug-in hybrid.
Undtaget hvis man er til manuelle gearkasser. Den nye VW Tiguan fås kun med DSG, da under fem procent af kunderne til forgængeren valgte den manuelle pind.
Til de traditionelle kommer to 2-liters TSI-motorer med 204 og 265 benzinheste, mens der kommer to tilsvarende dieselhakkere på 2 liter med enten 150 hk eller 193 hk. De to kraftigste varianter af hver benzin- og dieselvarianterne kommer med permanent firehjulstræk i form af 4Motion.
Der kommer også to varianter med mild hybrid, kaldet eTSI, hvor en 1,5-liters benzinmotor kører med enten 130 hk eller 150 hk med hjælp fra et 48V batteri.
De største nyheder er selvfølgelig de to plug-in hybridvarianter, som hos VW hedder eHybrid. Benzinmotoren er den samme på 1,5 liter, der også fås i mild hybrid-varianterne.
Batteriet er nyt og med en velvoksen kapacitet på 19,7 kWh. Det giver en anslået elektrisk rækkevidde på 100 km. Forskellen på de to eHybrid-varianter er den samlede systemydelse, der lyder på enten 204 hk eller 272 hk.
Den flotte elektriske rækkevidde krydres med en AC opladning, der vokser fra 3,6 kW til 11 kW, som er standarden for fuldelektriske biler. Den nye VW Tiguan kan også hurtiglades med en effekt på 50 kW, hvilket ikke er hverdagskost for plug-in hybrider.
Priserne på den nye VW Tiguan, der kommer til Danmark i løbet af 2024, er ikke klar endnu.
PHEV | |
eHybrid | 150 hk |
eHybrid | 272 hk |
Mild Hybrid | |
1.5 eTSI | 130 hk |
1.5 eTSI | 150 hk |
Benzin | |
2.0 TSI | 204 hk |
2.0 TSI 4Motion | 265 hk |
Diesel | |
2.0 TDI | 150 hk |
2.0 TDI 4Motion | 193 hk |
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.