september 19, 2023

Ny Tiguan – VW’s vigtigste får stor overhaling

Selvom det på dansk grund er lillesøster T-Roc, der sælger bedst hos VW, er det Tiguan, der er vigtigst på verdensplan – og nu er den nye 3. generation klar. Vi har fået første smugkig.

TEKST Simon Hallenslev FOTO VW PR

Bilbasen var inviteret til Braunschweig af Volkswagen Danmark.

Det var ikke bare to men tre hele fluer, som VW slog i ét smæk på en sensommerdag i nyhedens tegn. I august præsenterede de den nye VW Passat og dernæst den nye Tiguan, mens nyheden om en frisk faceliftet VW Golf 8 stadig venter offentlighedens øjne.

VW Passat var hovednavnet, selvom det i virkeligheden er Tiguan, der er vigtigst for VW. Det er nemlig deres mest solgte bil på verdensplan, selvom lillesøster VW T-Roc ligger i spidsen herhjemme. De elektriske ID.-modeller haler ind godt ind.

På en brandvarm sensommerdag i en flyhangar i Braunschweig Lufthavn får jeg første kig på verdensbilen, der er klar i en dugfrisk tredje generation.

Gentagelsens glæde

Hvis du læste alt det, du skulle vide om den nye VW Passat, vil du opleve et par gentagelser i dette skriv om den nye VW Tiguan. Den højbenede verdensbil var nemlig præcist lige så moden til en oprigtig overhaling, som den familiære stationcar var det. Og derfor er overhalingen lige så stor.

Den nye VW Tiguan bygges på den seneste aftapning af den velkendte MQB-platform, der i sandhed har formet det moderne VW, som vi kender det. De europæiske darlings som Polo og Golf bygget, mens også den fuldfede amerikaner, VW Atlas, og kineseren VW Lamando, er bygget herpå.

Den seneste aftapning hedder hedder MQB evo, som både den nye Passat og Tiguan baseres på. Her er ikke alene fundet plads til en opdateret undervogn med højere absorberingsevne, men også ny teknologi og et tidssvarende hybridsystem.

Hvor den nye Passat har fået en seriøs portion vokseværk på den nye platform, er den nye Tiguan ‘kun’ vokset 3 cm i totallængden. Samtlige 3 cm skal findes i bagagerummet, der derfor er 37 liter større end forgængeren med en kapacitet på 652 liter. Resten af de indvendige pladsforhold er godt de samme.

Nyt look

Ny bil, nyt look. Det giver sig selv. På fronten af Tiguan ses nu et mere sammenhængende og måske endda sammenbidt fjæs med de flade LED-forlygter, der flyder sammen i en LED-stribe, der går tværs over bilens bredde bag i et aflangt stykke glas.

LED-forlygterne er ikke bare LED-forlygter. For første gang kan Tiguan bestilles med intelligente IQ.Light HD Matrix forlygter, der tidligere har været forbeholdt den dyrere VW Touareg. Det betyder 19.200 multipixel dioder i hver enkelt forlygte, der skal give optimal oplysning uden at blænde modkørende.

Åbningen til kølergrillen er rykket længere ned på forkofangeren, og det giver ikke alene et massivt gab på Tiguan, men tjener også et aerodynamisk formål. Luften smyger sig nemlig bedre om bilen og skaber, sammen med den nye front, en lavere luftmodstand. For de nørdede læsere betyder det 0,28 mod 0,33 cd.

På bagenden viser Tiguan med tydelighed, at der er beslægtning til de mindre søskende i VW’s crossovertunge modelprogram. Den store LED-lysbjælke på bagsmækken binder bagenden sammen og trækker klare tråde til VW T-Cross.

Ny kabine

I kabinen er der også sket en hel del. Først og fremmest er mærkes kabinekvaliteten løftet ved dette første, hurtige møde i hangaren. Titlen som verdensbil skinnede lige lovligt meget igennem i kabinen på forgængeren med en meget billig form for plastik. Vi i vesteuropa har et lidt andet forhold til plastmaterialer, end de har i Indonesien og Mexico, hvor anden generation Tiguan også blev markedsført.

VW har dertil valgt at lytte til horden af trætte kunder, der vil have mere tryk og mindre touch, når det kommer til knapper. Derfor er rattet prydet med fysiske trykknapper, mens de tilbageværende touchknapper under skærmen nu er oplyste, så man faktisk kan se, hvad man laver i mørke.

Den voksende mængde af trykknapper har ikke medført en nedprioritering af skærme og infotainment. Tværtimod. Her findes to nye skærme, hvor VW Tiguan som standard udstyres med 10,25” digital instrumentering og 12,9” infotainmentskærm. 

Sidstnævnte kan opgraderes til en basse af en 15” skærm, der i de udstillede biler i Braunschweig står med det splinternye MIB4-system. Det er VW’s seneste system, der umiddelbart ved præsentationen virker intuitivt i sit layout og med fede konfigurerbare funktioner.

Som prikken over i’et på moderniteten fås også et ordentligt head-up display samt en knap i midterkonsollen, der har sin egen lille skærm. Fra den oplyste drejeknap kan man indstille køreindstillinger, lydstyrke og sågar knappens farve. En lille men lækker, moderne gimmick.

Hybrid som søster

Fuldstændigt som den nye Passat, er udvalget af drivlinjer i VW Tiguan stort og alsidigt. Det er hvad end man er til traditionelle benzin- og dieselmotorer, mild hybrid eller plug-in hybrid.

Undtaget hvis man er til manuelle gearkasser. Den nye VW Tiguan fås kun med DSG, da under fem procent af kunderne til forgængeren valgte den manuelle pind.

Til de traditionelle kommer to 2-liters TSI-motorer med 204 og 265 benzinheste, mens der kommer to tilsvarende dieselhakkere på 2 liter med enten 150 hk eller 193 hk. De to kraftigste varianter af hver benzin- og dieselvarianterne kommer med permanent firehjulstræk i form af 4Motion.

Der kommer også to varianter med mild hybrid, kaldet eTSI, hvor en 1,5-liters benzinmotor kører med enten 130 hk eller 150 hk med hjælp fra et 48V batteri.

De største nyheder er selvfølgelig de to plug-in hybridvarianter, som hos VW hedder eHybrid. Benzinmotoren er den samme på 1,5 liter, der også fås i mild hybrid-varianterne.

Batteriet er nyt og med en velvoksen kapacitet på 19,7 kWh. Det giver en anslået elektrisk rækkevidde på 100 km. Forskellen på de to eHybrid-varianter er den samlede systemydelse, der lyder på enten 204 hk eller 272 hk.

Den flotte elektriske rækkevidde krydres med en AC opladning, der vokser fra 3,6 kW til 11 kW, som er standarden for fuldelektriske biler. Den nye VW Tiguan kan også hurtiglades med en effekt på 50 kW, hvilket ikke er hverdagskost for plug-in hybrider.

Priserne på den nye VW Tiguan, der kommer til Danmark i løbet af 2024, er ikke klar endnu.

PHEV
eHybrid150 hk
eHybrid272 hk
Mild Hybrid
1.5 eTSI130 hk
1.5 eTSI150 hk
Benzin
2.0 TSI204 hk
2.0 TSI 4Motion265 hk
Diesel
2.0 TDI150 hk
2.0 TDI 4Motion193 hk
Del artikel:

Brugte VW Tiguan til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS