Nye biler er en mangelvare, og det bremser salget i Danmark. I marts 2022 faldt salget af nye biler med 38 procent i forhold til marts 2021.
TEKST Morten B. Bek FOTO Morten B. Bek/Simon Hallenslev
Det er ikke en naturlov, at salget af nye biler i Danmark skal stige og stige, måned for måned. Det går op og ned, og væksten er ikke konstant. Men det er omvendt heller ikke normalt, at der en måned bliver solgt 38 procent færre biler, end det var tilfældet i samme måned året inden. Og at et kvartal ligger 22 procent under det tilsvarende året før.
Der er krise i bilbranchen. Der er en ingen grund til at tale det ned, for corona og krigen i Ukraine har vist sig at være ingredienser i en potent cocktail. En stærk cocktail som gør det svært at stå på benene.
Derfor falder salget af nye biler dramatisk i Danmark for tiden. Ikke fordi der – endnu – er krise i den enkelte danskers egen økonomi, men fordi nye biler er en mangelvare. De kan sælges, men de kan simpelthen ikke produceres.

14.623 nye biler er tæt på en nedsmeltning
En mere håndgribelig måde at se krisen på er at vise den direkte med tal. I marts 2021, hvor corona og produktionsvanskeligheder var alene om at skabe problemer, blev der indregistreret 23.726 nye biler hos de danske bilforhandlere.
I marts 2022, viser tallene fra De Danske Bilimportører så også, fik 14.623 nye biler (hvide) nummerplader på. Det er et voldsomt fald på 38,4 procent, og det skal ses sammen med, at hele første kvartal samtidig ligger 22 procent under første kvartal 2021.
Læs også: Nissan Ariya i forsalg fra 366.990 kr.
Det kan godt være, at et fald på 38,4 procent er til at klare i kort tid. Men bilimportørernes brancheorganisation, og alle andre med selv det mindste indblik i verdenssituationen, ved, at det kan blive værre. Meget værre.
De færreste har tænkt, at bilindustrien får vigtige komponenter fra Rusland og Ukraine. Men det gør det. Det kan være råstoffer eller delkomponenter, små elementer. Men nok til at stoppe den store maskine.

Der kunne sælges langt flere biler
Det er tydeligt, når vi kigger på statistikken, hvem der kan levere biler, og hvem der ikke kan. Tesla har gang i forsyningskæden, og Model Y (som nu leveres fra den nye fabrik i Tyskland) er den mest indregistrerede nye bil i marts med 525 eksemplarer. Intet andet mærke kommer bare tæt på. Nissan sniger sig op over 400 styk Qashqai – 420 – og Hyundai har sat plader på 375 nye i10’ere. En mikrobil i top 3 – det er nye, gamle tider.
Elbilerne stod i marts for 17,5 procent af de nye biler. I styk er det 2.557. Plug-in hybriderne stod for lidt flere endnu, nemlig 2.620 biler. Det er, for plug-in hybriderne, et fald på 44,3 procent i forhold til marts 2021.
Læs også: Video: De nye biler er meget dyrere
De Danske Bilimportører mener, det udelukkende skyldes de højere afgifter, som tog effekt ved årsskiftet. Men når De Danske Bilimportører selv taler om forsyningskrise, så kunne der nok være leveret langt flere plug-in hybrider (og elbiler, selvfølgelig).
Britt Stellinger, pressechef for Audi i Danmark, ser forsyningerne, eller rettere sagt manglen på dem, som en stor del af problemet:
“På grund af den globale forsyningskrise med bl.a. mangel på semi-conductors, og nu kombineret med krigen i Ukraine, har vi som så mange andre udfordringer med at få leveret de biler, vi har bestilt til danske kunder. Og vi kunne helt sikkert afsætte flere Audi plug-in hybrider, hvis vi kunne få produceret flere.”