Ny el-crossover: MGS5 klar mod Renault Scenic E-Tech og Skoda Elroq
Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.
TEKST Morten B. Bek FOTO Morten B. Bek/Simon Hallenslev
Det er ikke en naturlov, at salget af nye biler i Danmark skal stige og stige, måned for måned. Det går op og ned, og væksten er ikke konstant. Men det er omvendt heller ikke normalt, at der en måned bliver solgt 38 procent færre biler, end det var tilfældet i samme måned året inden. Og at et kvartal ligger 22 procent under det tilsvarende året før.
Der er krise i bilbranchen. Der er en ingen grund til at tale det ned, for corona og krigen i Ukraine har vist sig at være ingredienser i en potent cocktail. En stærk cocktail som gør det svært at stå på benene.
Derfor falder salget af nye biler dramatisk i Danmark for tiden. Ikke fordi der – endnu – er krise i den enkelte danskers egen økonomi, men fordi nye biler er en mangelvare. De kan sælges, men de kan simpelthen ikke produceres.
En mere håndgribelig måde at se krisen på er at vise den direkte med tal. I marts 2021, hvor corona og produktionsvanskeligheder var alene om at skabe problemer, blev der indregistreret 23.726 nye biler hos de danske bilforhandlere.
I marts 2022, viser tallene fra De Danske Bilimportører så også, fik 14.623 nye biler (hvide) nummerplader på. Det er et voldsomt fald på 38,4 procent, og det skal ses sammen med, at hele første kvartal samtidig ligger 22 procent under første kvartal 2021.
LÆS OGSÅ | Nissan Ariya i forsalg fra 366.990 kr.
Det kan godt være, at et fald på 38,4 procent er til at klare i kort tid. Men bilimportørernes brancheorganisation, og alle andre med selv det mindste indblik i verdenssituationen, ved, at det kan blive værre. Meget værre.
De færreste har tænkt, at bilindustrien får vigtige komponenter fra Rusland og Ukraine. Men det gør det. Det kan være råstoffer eller delkomponenter, små elementer. Men nok til at stoppe den store maskine.
Det er tydeligt, når vi kigger på statistikken, hvem der kan levere biler, og hvem der ikke kan. Tesla har gang i forsyningskæden, og Model Y (som nu leveres fra den nye fabrik i Tyskland) er den mest indregistrerede nye bil i marts med 525 eksemplarer. Intet andet mærke kommer bare tæt på. Nissan sniger sig op over 400 styk Qashqai – 420 – og Hyundai har sat plader på 375 nye i10’ere. En mikrobil i top 3 – det er nye, gamle tider.
Elbilerne stod i marts for 17,5 procent af de nye biler. I styk er det 2.557. Plug-in hybriderne stod for lidt flere endnu, nemlig 2.620 biler. Det er, for plug-in hybriderne, et fald på 44,3 procent i forhold til marts 2021.
LÆS OGSÅ | Video: De nye biler er meget dyrere
De Danske Bilimportører mener, det udelukkende skyldes de højere afgifter, som tog effekt ved årsskiftet. Men når De Danske Bilimportører selv taler om forsyningskrise, så kunne der nok være leveret langt flere plug-in hybrider (og elbiler, selvfølgelig).
Britt Stellinger, pressechef for Audi i Danmark, ser forsyningerne, eller rettere sagt manglen på dem, som en stor del af problemet:
“På grund af den globale forsyningskrise med bl.a. mangel på semi-conductors, og nu kombineret med krigen i Ukraine, har vi som så mange andre udfordringer med at få leveret de biler, vi har bestilt til danske kunder. Og vi kunne helt sikkert afsætte flere Audi plug-in hybrider, hvis vi kunne få produceret flere.”
Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.
Den nye Kia EV3 med 604 kilometer rækkevidde og Prestige-udstyr til spotpris på privatleasing: 1.495 kr. om måneden i 36 måneder. Man skal bare være klar til høj engangsydelse.
Hvert år findes Årets Bil i Danmark og Årets Brugtbil – og i samme genre kåres Årets Varebil. I 2025-kåringen er et meget varieret felt kogt ned til fem modeller.
XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.