Test: Omfattende facelift gør Renault Captur tidssvarende
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Af: Simon Hallenslev / d. 2. juni 2021
For blot et par måneder siden løftede BMW sløret for deres nye, store elbilsatsning i form af BMW iX. En elektrisk crossover-SUV der langt om længe skal overtage faklen fra BMW i3 og dermed bane vejen for den elektriske fremtid for det bayerske bilmærke.
Ved præsentationen af iX fulgte også en fodnote af en nyhed, da BMW i samme ombæring offentliggjorde billeder af sit næste elektriske skud fra stammen: BMW i4. Nu får vi endelig syn for sagen, da BMW i dag har frigivet de foreløbige tekniske specifikationer, udstyrsvarianter og naturligvis de danske priser.
Vi kigger nærmere på det hele i denne artikel, og vi starter med de tørre tal.
Motor: Elmotor
Batteristørrelse: 83,9 kWh
Ydelse: 340 hk / 430 Nm
0-100 km/t: ca. 5,7 sek
Tophastighed: 190 km/t
Rækkevidde: 590 km
Maks. DC-opladning: 210 kW
Påhængsvægt: 1.600 kg
Startpris: 469.900 kr.
Motor: Elmotor
Batteristørrelse: 83,9 kWh
Ydelse: 340 hk / 795 Nm
0-100 km/t: ca. 3,9 sek
Tophastighed: 225 km/t
Rækkevidde: 510 km
Maks. DC-opladning: 210 kW
Påhængsvægt: 1.600 kg
Startpris: 563.200 kr.
… den nye BMW 4-Serie? Jo! Og det er ikke så mærkeligt igen. BMW i4 vil nemlig blive bygget på den eksisterende CLAR-platform, som også BMW 4-Serie er baseret på. Alligevel er den modellerbare platform naturligt blevet redesignet og tilpasset til elbilen, som blandt andet vil få luftaffjedring på bagakslen.
BMW i4 kommer til at markere en ny æra for den hårdkogte M-afdeling. Det bliver nemlig den første fuldelektriske model, der kommer forbi de dækrygende troldmænd fra M-afdelingen, hvilket for BMW i4 M50 betyder adaptiv M-affjedring, variabel sportsstyring, M-sportsbremser, M-aerodynamikpakke og M-fælge.
LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
I kabinen og på den praktiske front betyder manglen på fossilmotor og drivlinje, at der er mere plads og større fleksibilitet i indretningen. Bagagerummet på 470 liter er 30 liter større end i en BMW 4-Serie. Nedlagte sæder giver hele 1.290 liter. Herudover får i4 elektrisk bagklap, akustiske ruder, sportssæder og sportsrat som standard.
BMWs normalt meget konservative kabineindretning, får med i4 en gevaldig og moderne overhaling. Lidt á la konkurrenten fra Mercedes, får BMW i4 et aflangt display, som både huser instrumentering og infotainment. BMW Curved Display, som de kalder det, måler 27 tommer, får nyeste generation af deres intuitive iDrive system og bedre trykfølsomhed.
Ved præsentationen af den store BMW iX for et par måneder siden, lagde BMW vægt på både genanvendelighed af materialer såvel som transparens i produktion og udvinding af materialer. Det samme gør sig gældende for BMW i4, hvor BMW garanterer kontrolleret udvinding af kobolt og litium til batteriet samt brug af genbrugsplast.
Herudover har BMW siden 2020 drevet sine internationale produktionsfaciliteter med elektricitet fra vedvarende energikilder. Det sænker ikke alene CO2-aftrykket fra BMW i4 specifikt, men har også reduceret BMWs samlede CO2-udledning pr. produceret bil med mere end 70 procent fra 2006 til 2019.
Det er dog ikke alt, der er gået op i CO2 og plast fra gamle fiskenet i udviklingen af BMW i4. For at sikre, at cyklister og fodgængere kan høre den lydløse elbil nærme sig, har BMW teamet op med kendiskomponisten Hans Zimmer, der har lavet musik til film som Interstellar, Gladiator og den nye Bond-film. Sammen har Zimmer og BMW udviklet et lydbillede specifikt til i4, som i øvrigt ændres på tværs af køremodus.
Bilproducenterne står i kø for at give Tesla kamp til stregen i elbilproduktion, og det er ikke anderledes for BMW. Starter vi med at kigge på den håndgribelige højde og drøjde, adskiller BMW i4 sig reelt kun på længden, hvor den måler 9 cm mere end Tesla Model 3. I bredde, højde og akselafstand måler i4 det samme som Model 3.
Af de to præsenterede BMW i4-varianter, er det i4 eDrive40, som har størst rækkevidde og lavest pris. Skal den sammenlignes med en Tesla Model 3-variant, er det Long Range, der er den værdige konkurrent. Og her ser det på papiret ud som om, at BMW i4 får problemer med at hamle op med Tesla Model 3.
LÆS OGSÅ | TEST: Ny Tesla Model 3 er bygget i Kina og fortsat i front
Tesla Model 3 Long Range koster fra 449.080 kr., har en rækkevidde på 614 km efter WLTP-standard og går fra 0 til 100 km/t på 4,4 sekunder. Her er BMW i4 eDrive40 20.820 kr. dyrere, har 24 km kortere rækkevidde og er et halvt sekund langsommere fra 0 til 100 km/t.
Sammenligner man BMW i4 M50 med Teslas topudgave, Model 3 Performance, er det det samme billede, der tegner sig. Her er BMW i4 M50 er 67.932 kr. dyrere end Model 3 Performance, har 57 km kortere rækkevidde og er 0,6 sekunder langsommere fra 0 til 100 km/t. Hvordan den bayerske elbil hamler op med amerikaneren i virkelighedens verden, bliver spændende at følge med i, når den lander i Danmark i begyndelsen af 2022.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.