Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Af: Simon Hallenslev / d. 12. maj 2021
Siden den populære folkeelbil Tesla Model 3 blev lanceret i 2019, har Tesla med Elon Musk ved roret klaret de løbende opdateringer og forbedringer trådløst. Indtil nu. Model 3 har nemlig fået et regulært facelift i 2021, som vi kigger nærmere på.
Ved første øjekast er det måske svært at se, hvad der er nyt på den ansigtsløftede Tesla Model 3. Men når først du ved det, kan du på afstand spotte, om der er tale om en Model 3 fra 2020 eller 2021.
LÆS OGSÅ | Forvirring om anhængertræk til Tesla Model 3
Tesla har i 2021-modellen af Model 3 droppet kromdetaljerne. Trimlisterne om vinduerne og blinklyset på siden af bilen er sammen med dørhåndtagene nu satinsorte frem for krom. Det giver et mere råt look, som jeg synes klæ’r den.
Motor: Én elektrisk
Batteristørrelse: 54 kWh
Ydelse: 286 hk / 375 Nm
0-100 km/t: 5,6 sek.
Tophastighed: 225 km/t
Rækkevidde: 448 km
Startpris: 399.990 kr.
Tesla Model 3 har i 2021-modellen fået elektrisk bagklap, ligesom der er sørget for en rende til regnvand, som tidligere er gledet ned i bagagen, når klappen åbner. Den er også udstyret med bedre isolerede sideruder for støjdæmpning. Til gengæld er bagagerummet fortil en smule mindre end i 2020.
Det såkaldte ’frunk’ er blevet mindre, fordi Model 3 nu er har varmepumpe til kabinen, som skåner rækkevidden på kolde decemberdage. Og apropos rækkevidde, så er alle nye Tesla Model 3’ere udstyret med andre dæk, der giver mindre rullemodstand. Alt i alt er Standard Range+ opgivet til at køre 20 km længere på en opladning med faceliftet.
Inde i kabinen har Tesla også givet Model 3 en overhaling. Selvom de ved første øjekast er små, er det opdateringerne i kabinen, der begejstrer mig mest.
LÆS OGSÅ | Første test: Polestar 2 er lige så fed en elbil, som vi håbede på
I den beskedne afdeling er indstigningslisterne i dørene nu i matchende satinsort, mens rattet har fået nye drejeknapper med metalfinish og solskærmen en magnetisk stribe, så den nu er låst godt fast i bilens tag. Men det er ikke dét, der begejstrer mig. Det er midterkonsollen.
Væk er den hæslige pianolak i midterkonsollen, der både har været modtagelig overfor fedtfingre og småridser. Nu er plastikken i midterkonsollen med en mat finish, mens der under den 15-tommer store infotainmentskærm er trådløs opladning til to smartphones.
Der er stadig rigeligt med opbevaringsplads i de to rum, som nu blot er pakket ind i mat plastik og kunstlæder. Det lyder som smådetaljer, men den nye opsætning af midterkonsollen gør en stor visuel forskel. Det ser dyrere ud, føles mere premium-agtigt og binder kabinen bedre sammen.
De nye Tesla Model 3, vi kan købe i Europa, er produceret i Kina frem for USA. Det er måske noget, der skræmmer nogen. Men ikke mig – nærmere tværtimod. Nu skal jeg måske passe på med, hvem jeg træder over tæerne, men amerikanerne har aldrig været synderligt gode til det med byggekvalitet.
LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
Af samme årsag har Tesla Model 3 været ret udskældt for netop byggekvaliteten med gabende paneler og lignende problemer. Det er der intet af i den kinesisk producerede testbil, jeg har fingrene i. Alt virker solidt skruet sammen, og selv en brolagt sidegade af de værre afslører ingen knirken eller raslen.
Men så… På en af de sidste testdage er bilen parkeret med rumpetten i solen, hvilket hurtigt giver en god portion kondens indvendigt i den venstre baglygte. Det er ikke optimalt i en bil, der kun lige har rundet 1.000 km. Men her vil jeg understrege, at det ikke er første gang en spritny testbil laver dét nummer.
Man kan sagtens diskutere følelsen af det såkaldte veganske læder, der beklæder sæderne. Men jeg gider ikke. I stedet vil jeg påpege, at man hurtigt finder sig godt til rette i forsæderne, der giver god støtte og en god køreposition.
Det overrasker mig, hvor tungt rattet er, da jeg først sætter mig ind – og jeg elsker det. Det giver en sportslig fornemmelse, der bakkes op af en undervogn, der klart er til den stramme og kontante side. Sammen giver det en ret indlevende køredynamik, der er let at blive fan af.
LÆS OGSÅ | TEST: Peugeot e-208 gør overgangen til elbil let
Det tunge rat er måske lidt kunstigt, når man mærker efter, og det er ikke fordi man velsignes med en telepatisk fornemmelse af, hvad forhjulene laver. Men det er sjovt og måske endda lidt computerspilsagtigt, når man klapper lidt til amerikaneren (kineseren?) og tager sving på frisk maner.
De bedre isolerede sideruder har gjort lidt ved støjdæmpningen, men der er stadig lang vej til de bedste tyskeres evne til at holde vind- og vejstøj ude. Eksempelvis sammenlignet med VW ID.3. Den kontante undervogn forbliver kontant også ved bykørsel, hvilket er tydeligt over vejbump og -huller. Det rør ikke mig så meget, men er ikke for alle.
Hvis du er typen, der bliver let irriteret på din iPad og har svært ved at åbne nye faner, er en Tesla Model 3 ikke for dig. Ikke at det er nyt for 2021-modellen, men det er noget, man skal være opmærksom på. ALT skal klares via skærmen, hvilket kan blive et irritationsmoment, hvis ikke du er skærm-kyndig.
Med det sagt skal det understreges, at både skærm og system er blandt de bedste på markedet. Det hele er let, intuitivt og proppet med smarte apps. Der er eksempelvis en indbygget Netflix-app, hvilket måske lyder som en gimmick, men som i virkeligheden er guld værd. På den 15 tommer store skærm kan man let fordrive ladetiden med et afsnit af sin yndlingsserie.
LÆS OGSÅ | TEST: Vi udsætter den længe ventede VW ID.3 for danske veje
På en mere avanceret del af gadget-fronten er testbilen også udstyret med ’Enhanced Autopilot’ til 29.200 kr., som giver navigering ved autopilot og ’Summon’, hvor bilen selv kommer til dig fra sin parkeringsplads. Det lyder smart – også smartere end det i virkeligheden er.
Autopilot er nemlig ’blot’ en samlebetegnelse over adaptiv fartkontrol, blinkvinkelsensorer, vognbaneassistent og fodgængerundvigelse. For 58.300 kr. kan man tilkøbe ’Fuldt selvkørende egenskaber’, som på sigt skal gøre, at Model 3 kan køre selv over by og land. Med ‘Enhanced Autopilot’ er Model 3 ikke tæt på at kunne køre af sig selv.
… så er den adaptive fartpilot og vognbaneassistent, som indgår i autopiloten, blandt de bedste, jeg har prøvet. Systemet virker mere avanceret end i både tyske og japanske konkurrenter, fordi bilen opfatter ændringer i trafikken tidligere.
Normalt er jeg ikke stor fan af adaptiv fartpilot, fordi mange biler holder farten helt indtil man når op til forankørende, hvor bilen aktivt bremser. I Tesla Model 3 tilpasses hastigheden bedre over en længere strækning, så man ikke mærker, at farten tages af. Autopiloten bliver ikke overrasket af trafik eller hastighedsændringer, men tilpasser sig på flydende og behagelig vis.
Og apropos at være bedst til noget, så er Tesla Model 3 også en af de elbiler, jeg har kørt, som har behersket rækkevidden på motorvej bedst. Mange elbiler tager et solidt dyk i rækkevidden ved 130 km/t, og det gør Model 3 ikke. Det går stadig lidt hurtigere end ved bykørsel, men det er ikke i et alarmerende tempo.
Som du kan se, er opdateringerne i Tesla Model 3 i 2021-modellen små men velvalgte. Det er overvejende kosmetisk, men i min optik er det noget, der højner oplevelsen af bilen her særligt i kabinen, som nu føles dyrere og mere velbygget.
På teknikfronten er der ikke ændret meget. På papiret er der ny batteriopsætning, men det er kun noget, der, sammen med andre tiltag, giver de 20 km mere i rækkevidde i Standard Range Plus – igen, kun på papiret. Det er primært det, som øjet ser, der er ændret mest.
SE OGSÅ | VIDEO: Den nye Tesla Model 3 eller VW ID.3 — hvad skal du vælge?
Men hvorfor også ændre noget, der spiller så godt, som det gør? Der er stadig flere ting, som Tesla Model 3 er bedst til, trods der er kommet nye konkurrenter på markedet som VW ID.3. Tesla er stadig bedst til software og systemer, hvilket højner brugeroplevelsen.
Tesla Model 3 er ikke til dig, hvis du er gadget-ræd. Her er VW ID.3 nok et bedre match, fordi den først og fremmest er en bil – ikke en computer. Med det kinesiske løft i byggekvalitet og forbedrede kabineopsætning skal der dog ikke herske tvivl om, at det er Model 3, jeg vælger. Også når det er basisvarianten Standard Range Plus til 399.900 kr. mod topudstyrsvarianten ID.3 Max til 379.995 kr.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.