Test: Omfattende facelift gør Renault Captur tidssvarende
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Tekst: Simon Hallenslev / Foto: Patrik Lindgren, Teknikens Värld / d. 30. september 2021
Det er ikke første gang, vi kan berette om populære produktionsbiler, der ikke klarer elgtesten. I 2019 var det Toyota RAV4, der skred ud med bagenden og væltede kegler, hvilket er ensbetydende med en dumpet test.
Senest måtte to plug-in hybridvarianter fra VAG-koncernen, nærmere bestemt Skoda Superb iV og VW Passat GTE, se sig slået af det svenske klovdyr. I stil med den højbenede Toyota havde de begge svært ved at håndtere vægten fra hybridsystemerne og skred ud med bagenden.
I denne ombæring tester Teknikens Värld fire elektriske topsællerter. Det er Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-E. Her er det sidstnævnte, der ikke klarer skærene, og derfor får det modsatte af en anbefaling med på vejen fra det svenske bilmedie.
Elgtesten er en fuld undvigemanøvre, der skal gennemføres med en minimumshastighed på 72 km/t. Teknikens Värld bruger den for at sikre, at svenske bilister effektivt kan undvige en elg ved landevejshastigheder. En relevant test, fordi rensdyr er impliceret i op mod 5.000 trafikulykker om året i Sverige.
Ford Mustang Mach-E dumper elgtesten, fordi den kun formår at udføre testen komfortabelt ved 65 km/t, som Teknikens Värld beskriver det. Når hastigheden rammer 70 km/t, begynder Mustang Mach-E at opføre sig uhensigtsmæssigt.
LÆS OGSÅ | Elgtest: Dumpekarakter til højbenet japaner
Ved 70 km/t skrider bagenden ud og rammer de kegler, der symboliserer landevejens afgrund. Dermed risikerer baghjulet at ryge i rabatten og få bilen til at skride helt ud. Ved 72 km/t skrider bilen bredere ud og kan ikke rettes nok op til, at resten af manøvren kan gennemføres. Varianten der testes, er en Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD på fabriksmonterede dæk.
I videoen herunder kan det ses, hvordan Ford Mustang Mach-E bevæger sig gennem undvigemanøvren. Både Hyundai Ioniq 5 og Skoda Enyaq klarer samme test ved 72 km/t. Tesla Model Y springer smidigt igennem ved 75 km/t. Det er kun Enyaq, der ikke optræder i videoen.
Teknikens Värld har udført og offentliggjort resultater fra elgtesten siden 1983. Testen kom på alle i bilverdens læber, da Mercedes A-Klasse i 1997 væltede under testen. Testresultatet og den medfølgende dårlige omtale blev kun værre, da det kom pressen for øre, at den østtyske Trabant havde klaret det med bravour.
Mercedes tog af åbenlyse årsager den dumpede test meget seriøst. De tilbagekaldte samtlige A-Klasser for at modificere undervognen samt udstyre den med ESC. Mercedes A-Klasse blev derfor en af de første budgetvenlige modeller til at få den elektroniske stabilitetskontrol som standard.
LÆS OGSÅ | Dumpet i elgtest: Populære hybridbiler kæmper med vægten
Mercedes endte med at bruge et stort milliardbeløb på tilbagekaldelsen og oprettelsen af fejlen, ligesom de også led et stort knæk på deres image. Heldigvis tog mange bilproducenter skrækhistorien fra Mercedes A-Klasse til efterretning og fulgte trop med at installere ESC som standard på tværs af modeller. De modeller, der dumper i dag, kan typisk udbedre problemet med en opdatering af softwaren i ESC-systemet.
Der er ingen biler biler, der er for fine til at blive udsat for elgtesten, og milliondyre superbiler som Porsche 911 GT3 og Audi R8 skal finde vej uden om klovdyret. Alligevel er det Citroën Xantia V6, der holder rekorden for at komme hurtigst gennem manøvren med hele 85 km/t.
I kølvandet på elgtesten og Bilbasens artikel, har Ford rakt ud for at kommentere på testresultatet. Til Bilbasen kommenterer de følgende:
”Et svensk medie har for nylig testet Ford Mustang Mach-E i en undvigemanøvre, der i daglig tale kaldes ’Elg-testen’. Ford er i den forbindelse gjort opmærksom på, at bilen ikke umiddelbart levede op til mediets forventede standarder. Derfor er Ford netop nu i dialog med mediet og mødes med testteamet fra mediet for at få et bedre indblik i testresultatet.”
“Ford Mustang Mach-E forventes at opnå en høj karakter, når Euro NCAP i slutningen af denne måned offentliggør deres testresultat af bilen. Selvom vi på nuværende tidspunkt ikke kan forklare resultatet af testen udført af det svenske medie, er vi forsat overbeviste om, at Ford Mustang Mach-E lever op til den højeste sikkerhedsstandard, der globalt er sat af Ford, herunder også omfattende stabilitetstests og elektronisk stabilitetskontrol, uden problemer.”
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.