Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Af: Simon Hallenslev / d. 22. juli 2021
Husker du dengang, hvor Twitter blot var et sted, man kunne parkere sine tankeprutter og dele sin holdning om alt fra musik til lasagneopskrifter? Den tid er long gone. Nu deles der storpolitiske emner og store branchenyheder, før de anerkendte nyhedsmedier bliver underrettet.
Elon Musk er én af de mange, store personligheder, som tyer til Twitter på hyppig basis – og nu har han gjort det igen. I et svar til en Twitter-bruger har Musk nemlig løftet sløret for, at andre elbiler for fremtiden skal kunne oplades på Teslas store Supercharger-netværk.
Vi ser nærmere på nyheden.
Der er i dag over 25.000 Tesla Superchargers i hele verden. I Europa har vi 540 Supercharging stationer og mere end 5.000 individuelle Superchargers fordelt på 28 lande. I lille Danmark har vi 11 Supercharging stationer, mens otte nye er på vej i følge Tesla.
Som det ser ud i dag, er det kun Tesla-ejere, der kan nyde godt af dette brede netværk af lynladere. Det kommer dog til at ændre sig, hvis man skal tro det seneste Tweet fra Tesla CEO Elon Musk. Mere præcist skriver han, at Supercharging-netværket åbnes op til andre elbiler allerede i løbet af i år.
LÆS OGSÅ | Priserne på Tesla Model Y er klar – og den kan bestilles nu
Selvom der i dag er et fint udvalg af opladningsudbydere og -stationer herhjemme såvel som i Europa, vil tilgængeligheden af Teslas brede, pålidelige og hurtige Supercharging-infrastruktur have stor betydning for elbilejere. I hvert fald for elbilejere, der ikke allerede kører Tesla.
Ifølge Elon Musk vil åbningen af Supercharger-netværket til andre elbiler ske gradvist. Det vil starte i lande, der indtil videre er uoplyst, og gradvist omfatte deres netværk i hele verden. Hvor Danmark og Norden står er endnu uklart, og Teslas pressechef i Sverige, Danmark og Finland, Maria Lantz, har for nuværende ikke yderligere information på området til Bilbasen.
Egentlig adresserede Elon Musk blot en Twitter-bruger, som skrev om årsagen til, hvorfor Tesla bruger en anden type opladningsstik til hurtigladning. I Europa er Tesla Superchargers (og Tesla-modeller) kompatible med de universale CCS2-stik til hurtigladning. Derfor kender vi ikke meget til stik-problematikken.
I USA har Tesla fra begyndelsen dog brugt deres egen type stik, og gør det hovedsageligt stadig i dag. Derfor har andre elbiler rent fysisk ikke kunne benytte dem. Det har fået kritikere til at kalde Tesla ud for at bruge Apple-tendenser, hvor kun eget stik kan benyttes.
LÆS OGSÅ | TEST: Ny Tesla Model 3 er bygget i Kina og fortsat i front
Den kritik fejer Elon Musk af vejen i sit svar på det Tweet, der nu trækker overskrifter i hele verden. Tesla udviklede, ifølge ham, kun deres eget stik, fordi der på det givne tidspunkt ikke var en standard for opladningsstik.
Det er i selv samme Tweet, at Musk åbner op for planen om, at deres store netværk af Superchargers vil blive åbnet for alle typer elbiler. Da netværket i Europa i forvejen er stik-kompatible med andre elbiler, kræver det som udgangspunkt ikke drastiske investeringer. I USA skal derimod Tesla til at konvertere Superchargers, ligesom bilerne vil kræve en adapter.
Hvor elbilejere i det store hele bør juble over, at der snart åbnes for et solidt og bredt ladenetværk, er det ikke sikkert, at Tesla-ejere gør det. I dag er det et unikt salgsparameter for Tesla, at ejere trygt kan trille ind på en Tesla-plads, smide et Tesla-stik i bilen, hurtiglade og komme videre i en fart.
Netop dette unikke salgsparameter vil utvivlsomt blive udvandet, hvis Tesla-ejeren for fremtiden skal holde i kø bag en Renault Zoe. Udsigten til at dele har i al fald givet stor anledning til debat i Facebook-gruppen Tesla Owners Club Denmark.
LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
Forretningsmæssigt er der en ironisk idé i, at ejere af elbiler fra BMW og Audi skal betale en form for gebyr til storkonkurrenten, når der skal toppes strøm op. Med det brede netværk af ladere, som Tesla har opbygget, vil det naturligt give flere penge på kistebunden, når flere kunder benytter dem.
Men hvad mener Tesla-ejerne selv? Bliver der dårlig stemning, når de skal til at dele? Det bliver spændende at følge med i, hvordan åbningen af Superchargers kommer til at påvirke såvel Tesla-ejere som elbilejere i al almindelighed, og vi håber, at Danmark er et af de lande, der bliver åbnet op for først.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.