Test: Omfattende facelift gør Renault Captur tidssvarende
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2025-udgaven af Renault Captur.
Af: Simon Hallenslev / d. 17. september 2019
182.303. Så mange biler har Lynk & Co solgt til det kinesiske marked, siden de lancerede deres første bil i slutningen af 2017. Det gør dem til verdens hurtigst voksende nye bilmærke.
Og hvordan er dét så lige muligt? Jo, de har penge nok i ryggen. Penge, der faktisk binder den kinesiske bilfabrikant rimelig tæt med vores svenske naboer og deres hjertebarn Volvo.
Lynk & Co er ejet af kinesiske Geely, der i 2016 også købte Volvo, som var hårdt økonomisk ramt. Siden 2016 er der rullet nogle sprøde Volvoer ud af fabrikken, og jeg er personligt kæmpe fan af deres nye, skarpe designlinje, der startede i den store nye XC90.
Der er med andre ord ikke noget, der tyder på, at Volvo er blevet negativt påvirket af et ejerskifte til kinesisk side – snarere tværtimod. Så forudsætningen for Lynk & Co burde jo være i top? De har i hvert fald allerede et stort, europæisk hovedkontor i Gøteborg med over 100 medarbejdere.
I skrivende stund udbydes tre modeller til salg på det kinesiske marked. Den store SUV Lynk & Co 01 — som du ser ovenfor — har et lidt spøjst designudtryk, men en kabine der egentlig ser ganske moderne og skarp ud. Lynk & Co 02 er en mindre crossover-lignende ting, mens Lynk & Co 03 er en sedan, der ser lidt mere cool og kantet ud.
LÆS OGSÅ | Volkswagen ID3: Rækkevidde og danske priser på spritny elbil
I pipeline er også ’04’ og ’05’, der gerne skulle præsenteres inden året er omme. Som helhed er det er jo et alsidigt line-up. Det eneste jeg virkelig håber er, at de lægger mere arbejde i produktudvikling, end de gør i deres navngivning…
Lynk & Co 03 deltager allerede i ’World Touring Car Championship’, hvor den med en stor hækvinge og bodykit faktisk ser ret ond ud. Her har tuningsfirmaet Cyan Racing — tidligere kendt som Polestar — været inde over. De har sågar en konceptbil i støbeskeen, så måske der er en mulighed for, at den store hækvinge og det onde look bliver sat i masseproduktion.
I Kina sælger Lynk & Co biler på helt traditionel vis gennem bilbutikker. Men det er langt fra det, de har tænkt sig, når de i midten af 2020 indtræder på det europæiske marked.
Lynk & Co vil ikke være endnu et bilmærke i Europa. De vil være et ’mobilitets brand’, som de selv kalder det. Det betyder med andre ord, at de satser på en kerneforretning i abonnementer, specifikt henvendt et yngre publikum.
Selv sammenligner Lynk & Co sig med virksomheder som Netflix og Spotify. For hvor de ændrede måden vi så film eller hørte musik på, vil det svensk/kinesiske brand ændre måden vi køber og benytter biler på. Det er mildt sagt store ord.
Præcist hvordan abonnementsordningen på bilerne kommer til se ud, er der ingen der ved. Her har kortene været holdt meget tæt til kroppen. Men ifølge Lynk & Co bliver det en let tilgængelig og økonomisk attraktiv måde at have bil på, for unge der ikke har råd til at købe selv.
LÆS OGSÅ | Dyr top-placering til Danmark: Her koster det mest at lade din elbil op
Udover abonnementsordningen kommer Lynk & Co også til at udbyde deres biler via online salg. En metode, som Tesla har været succesfuld med i det meste af USA. Det betyder, at der vil være nogle enkelte store showrooms i Europa samt et par pop-up butikker rundt omkring. Her vil folk kunne mærke, føle og prøve. Men købet skal foretages online.
Det bliver spændende at se, hvordan deres fremtrin bliver i Europa. Kineserne virker – baseret på salgstallene – ganske glade for mærket, og hvis bare der er lidt Volvo-hjerte i bilerne, kan jeg ikke se, hvorfor det ikke skulle gå. Abonnementsordningen er endnu svær at spå om.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2025-udgaven af Renault Captur.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.