Lynk&Co_02_4
Forbrugerstof
17. september 2019

Svensk/kinesisk revolution: Verdens hurtigst voksende bilmærke vil indtage Europa

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Kender du Lynk & Co? Nej vel? Det er et nyt bilmærke, der har meget til fælles med Volvo. Og selvom de indtil videre kun har produceret biler til det kinesiske marked, har Lynk & Co planer om at revolutionere bilmarkedet i Europa allerede næste år.

Af: Simon Hallenslev / d. 17. september 2019

182.303. Så mange biler har Lynk & Co solgt til det kinesiske marked, siden de lancerede deres første bil i slutningen af 2017. Det gør dem til verdens hurtigst voksende nye bilmærke.

Og hvordan er dét så lige muligt? Jo, de har penge nok i ryggen. Penge, der faktisk binder den kinesiske bilfabrikant rimelig tæt med vores svenske naboer og deres hjertebarn Volvo.

Lynk&Co_01Update_7
Lynk&Co_01Update_20
Lynk&Co_01_7
Lynk&Co_01_8
Lynk&Co_01_9
Lynk&Co_01_10
Lynk&Co_01Update_11
Lynk&Co_01Update_5
Lynk&Co_01Update_9

Lynk & Co er ejet af kinesiske Geely, der i 2016 også købte Volvo, som var hårdt økonomisk ramt. Siden 2016 er der rullet nogle sprøde Volvoer ud af fabrikken, og jeg er personligt kæmpe fan af deres nye, skarpe designlinje, der startede i den store nye XC90.

Der er med andre ord ikke noget, der tyder på, at Volvo er blevet negativt påvirket af et ejerskifte til kinesisk side – snarere tværtimod. Så forudsætningen for Lynk & Co burde jo være i top? De har i hvert fald allerede et stort, europæisk hovedkontor i Gøteborg med over 100 medarbejdere.

Et svensk/kinesisk modelprogram

I skrivende stund udbydes tre modeller til salg på det kinesiske marked. Den store SUV Lynk & Co 01 — som du ser ovenfor — har et lidt spøjst designudtryk, men en kabine der egentlig ser ganske moderne og skarp ud. Lynk & Co 02 er en mindre crossover-lignende ting, mens Lynk & Co 03 er en sedan, der ser lidt mere cool og kantet ud.

I pipeline er også ’04’ og ’05’, der gerne skulle præsenteres inden året er omme. Som helhed er det er jo et alsidigt line-up. Det eneste jeg virkelig håber er, at de lægger mere arbejde i produktudvikling, end de gør i deres navngivning…

Lynk&Co_02_1
Lynk&Co_02_2
Lynk&Co_02_5
Lynk&Co_02_9
LynkCo_02_7.jpg
Lynk&Co_CDMS18_2
Lynk&Co_CDMS18_4
Lynk&Co_CDMS18_3
Lynk&Co_CDMS18_12

Lynk & Co 03 deltager allerede i ’World Touring Car Championship’, hvor den med en stor hækvinge og bodykit faktisk ser ret ond ud. Her har tuningsfirmaet Cyan Racing — tidligere kendt som Polestar — været inde over. De har sågar en konceptbil i støbeskeen, så måske der er en mulighed for, at den store hækvinge og det onde look bliver sat i masseproduktion.

I Kina sælger Lynk & Co biler på helt traditionel vis gennem bilbutikker. Men det er langt fra det, de har tænkt sig, når de i midten af 2020 indtræder på det europæiske marked.

Ikke bare et bilmærke

Lynk & Co vil ikke være endnu et bilmærke i Europa. De vil være et ’mobilitets brand’, som de selv kalder det. Det betyder med andre ord, at de satser på en kerneforretning i abonnementer, specifikt henvendt et yngre publikum.

Selv sammenligner Lynk & Co sig med virksomheder som Netflix og Spotify. For hvor de ændrede måden vi så film eller hørte musik på, vil det svensk/kinesiske brand ændre måden vi køber og benytter biler på. Det er mildt sagt store ord.

track-cyan-test-estoril-181127-2075-1544800934
Lynk&Co_03ChinaSalesLaunch_7
Lynk&Co_03ChinaSalesLaunch_8
03cyan_4
03cyan_3

Præcist hvordan abonnementsordningen på bilerne kommer til se ud, er der ingen der ved. Her har kortene været holdt meget tæt til kroppen. Men ifølge Lynk & Co bliver det en let tilgængelig og økonomisk attraktiv måde at have bil på, for unge der ikke har råd til at købe selv.

Udover abonnementsordningen kommer Lynk & Co også til at udbyde deres biler via online salg. En metode, som Tesla har været succesfuld med i det meste af USA. Det betyder, at der vil være nogle enkelte store showrooms i Europa samt et par pop-up butikker rundt omkring. Her vil folk kunne mærke, føle og prøve. Men købet skal foretages online.

Det bliver spændende at se, hvordan deres fremtrin bliver i Europa. Kineserne virker – baseret på salgstallene – ganske glade for mærket, og hvis bare der er lidt Volvo-hjerte i bilerne, kan jeg ikke se, hvorfor det ikke skulle gå. Abonnementsordningen er endnu svær at spå om.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen