Facelift til VW Golf kommer med mere end bare små ændringer. Rat med ægte knapper, nyt infotainmentsystem med nemmere betjening – og ChatGPT, som man kan have en samtale med.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Volkswagen har lovet, at den til dels hovedrystende ringe betjeningslogik i mærkets biler skal blive bedre. Det er en start, at den nye ID.7 har fået baggrundsbelysning i touch-panelet ved infotainmentskærmen, men det bliver endnu bedre i den faceliftede Golf.
Den 8. generation Golf afsløres med ændringer i februar. På elektronikmessen CES i Las Vegas er der allerede lukket op for nogle af ændringer, og de ses på en let kamufleret Golf GTI. Det er måske en lille ting, men i hverdagen kan det gøre mange ting lettere: Golf får et rat helt uden irriterende touch-flader. Helt almindelige, velfungerende knapper.
Læs også: Volkswagen går elektrisk med GTI
Fra mærkets nyeste modeller rykker et nyt infotainmentsystem ind i Golf, og det kommer ikke alene med en større skærm, men også med langt flere genveje til funktioner – og med et område i bunden af skærmen, der bruges fast til klimaanlæg og sædevarme. Herunder er det interiøret i den nuværende Golf GTI til venstre (første billede) og til højre (andet billede) interiøret i den faceliftede Golf GTI.


Meningsfulde samtaler med den kunstige intelligens
Golf GTI og resten af Golf-modelprogrammet udsættes ikke for store ændringer af det ydre design. Faceliftet vil dog inkludere ændringer af lygterne (og flere funktioner) og kofangerne.
Volkswagen ruller ikke kun håndgribelige ændringer ud, men også en vigtig ændring, som man ikke kan se. Den faceliftede Golf, ID.7 og de nye udgaver af Passat Variant, Tiguan, ID.3, ID.4 og ID.5 udstyres med det omdiskuterede ChatGPT. Den kunstige intelligens er en del af Volkswagens talestyringssystem, IDA.







Med IDA kan man styre eksempelvis infotainmentsystem og klimaanlæg, mens ChatGPT er en udvidelse, der konstant lærer nyt og samtidig bruger information fra den kunstige intelligens’ database. ChatGPT tager, så at sige, over, når IDA kommer til kort.
Volkswagen oplyser, at ChatGPT fremover vil kunne bruges til komplicerede spørgsmål og berigende, meningsfulde samtaler, mens man er på farten, og meget mere kommer til.
Læs også: VW sænker priserne på sine elbiler
IDA med ChatGPT bliver standard fra andet kvartal i en række af Volkswagens modeller. ChatGPT kræver ikke, at man opretter en ny konto, og ChatGPT er fuldt integreret i IDA-talestyringssystemet, så man vil ikke mærke forskel på, om det er ChatGPT eller IDA, der udfører opgaver eller svarer på noget.