Kategorier
Elektrisk Nyheder

Officielt: EU forbyder forbrændingsmotorer fra 2035

De forskellige EU-instanser er nået til enighed. Fra 2035 må der kun sælges nul-emissionsbiler i EU, og det betyder endegyldigt farvel til forbrændingsmotoren.

TEKST Morten Bek FOTO PR

EU har siden juli 2021 for alvor arbejdet på at forbyde forbrændingsmotorer i personbiler og varebiler.

Hidtil har det været forbundet med usikkerhed, hvornår noget konkret ville falde på plads, men med enighed i både EU-parlamentet og Det Europæiske Råd, kan EU-kommisionen nu officielt melde ud, at alle person- og varebiler, som udleder emissioner lokalt, vil blive forbudt fra 1. januar 2035. Fra den dato må bilproducenter udelukkende sælge nul-emissionsbiler.

LÆS OGSÅ | Video: Brugte elbiler falder i pris

Bilerne står for 12 procent af den samlede CO2-udledning i EU.

Vi står her med det officielle, endegyldige dødsstød til forbrændingsmotoren. Idéen om at både benzin- og dieselmotorer fortsat kan gøres mere effektive og videreudvikles, var i forvejen blevet skrottet hos mange bilproducenter.

Maskinrummet i Audi RS 3. En fabelagtig femcylindret 2,5-liters turbomotor med 400 hk. Selv uden den nye EU-lovgivning ville motoren ikke have overlevet ret lang tid endnu

Halveret udledning i 2030 i forhold til 1990

Med den nye EU-lovgivning, som i øvrigt er støttet af bl.a. BMW, vil udvikling af forbrændingsmotorer overfor el- og brintbiler gå i stå. De fleste store og førende bilproducenter har i forvejen sat sig fast på at gå 100 procent elektrisk frem mod 2030 – nogle endda længe før.

Den nye lovgivning skal gøre det europæiske kontinent til det første nul-emissions-kontinent i verden frem mod 2050. Amerikanske og kinesiske myndigheder er også opsat på hurtigt at fremme elektrificeringen.

LÆS OGSÅ | Den elektriske SUV Lotus Eletre har op til 905 hk

Bag lovgivningen står en aftale med navnet “Fit for 55“. Klar til 55. Det giver ingen mening uden kontekst, men det er en anden vigtig del af den nye samlede aftale: Inden 1. januar skal alle nye personbiler udlede 55 procent færre emissioner, end det var tilfældet i 1990 (varebiler skal udlede 50 procent færre emissioner fra samme dato).

En snarligt arbejdsløs BMW-medarbejder? Her samles V8’eren til 8-serien

Undtagelse for bilproducenter med lille produktion

EU-lovgivningen kommer med enkelte undtagelser, som skal hjælpe producenter, som kun producerer få biler. Med produktion mellem 1.000-10.000 biler om året gælder de nye regler først fra 2036. Producerer en producent færre end 1.000 biler om året, er der indtil videre ingen begrænsninger.

Gode nyheder for producenter som Bugatti, som producerer langt færre end 1.000 biler om året. En producent som Rolls-Royce, som producerer under 10.000 biler om året, får et ekstra år at løbe på. Igen, i 2035 vil de fleste producenter for længst være vant til fuld elektrificering.

LÆS OGSÅ | Elbilen har nået toppen

EU har ingen planer om at forbyde brugen af biler med forbrændingsmotor efter 2035 – har man købt en bil med forbrændingsmotor i slutningen af 2034, kan man (indtil videre) køre den så længe, man har lyst.

Men det er efterhånden usandsynligt, at nye biler med forbrændingsmotor vil eksistere i 2034.

EU-lovgivningen tager ingen hensyn til, hvor strømmen til alle elbilerne kommer fra, og der er endnu ingen krav til hvilke stoffer batterier må og ikke må indeholde. Før al strøm i EU er “grøn” eller kommer fra kernekraft, vil bilen aldrig være tæt på at være emissionsfri.

Selv om EU fra 2035 forbyder biler, som udleder noget lokalt, gælder det ikke biler, som er købt inden skæringsdatoen

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.