Tal fra 2024: Her bor Danmarks værste bilister
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
TEKST Morten Bek FOTO PR
EU har siden juli 2021 for alvor arbejdet på at forbyde forbrændingsmotorer i personbiler og varebiler.
Hidtil har det været forbundet med usikkerhed, hvornår noget konkret ville falde på plads, men med enighed i både EU-parlamentet og Det Europæiske Råd, kan EU-kommisionen nu officielt melde ud, at alle person- og varebiler, som udleder emissioner lokalt, vil blive forbudt fra 1. januar 2035. Fra den dato må bilproducenter udelukkende sælge nul-emissionsbiler.
LÆS OGSÅ | Video: Brugte elbiler falder i pris
Bilerne står for 12 procent af den samlede CO2-udledning i EU.
Vi står her med det officielle, endegyldige dødsstød til forbrændingsmotoren. Idéen om at både benzin- og dieselmotorer fortsat kan gøres mere effektive og videreudvikles, var i forvejen blevet skrottet hos mange bilproducenter.
Med den nye EU-lovgivning, som i øvrigt er støttet af bl.a. BMW, vil udvikling af forbrændingsmotorer overfor el- og brintbiler gå i stå. De fleste store og førende bilproducenter har i forvejen sat sig fast på at gå 100 procent elektrisk frem mod 2030 – nogle endda længe før.
Den nye lovgivning skal gøre det europæiske kontinent til det første nul-emissions-kontinent i verden frem mod 2050. Amerikanske og kinesiske myndigheder er også opsat på hurtigt at fremme elektrificeringen.
LÆS OGSÅ | Den elektriske SUV Lotus Eletre har op til 905 hk
Bag lovgivningen står en aftale med navnet “Fit for 55“. Klar til 55. Det giver ingen mening uden kontekst, men det er en anden vigtig del af den nye samlede aftale: Inden 1. januar skal alle nye personbiler udlede 55 procent færre emissioner, end det var tilfældet i 1990 (varebiler skal udlede 50 procent færre emissioner fra samme dato).
EU-lovgivningen kommer med enkelte undtagelser, som skal hjælpe producenter, som kun producerer få biler. Med produktion mellem 1.000-10.000 biler om året gælder de nye regler først fra 2036. Producerer en producent færre end 1.000 biler om året, er der indtil videre ingen begrænsninger.
Gode nyheder for producenter som Bugatti, som producerer langt færre end 1.000 biler om året. En producent som Rolls-Royce, som producerer under 10.000 biler om året, får et ekstra år at løbe på. Igen, i 2035 vil de fleste producenter for længst være vant til fuld elektrificering.
LÆS OGSÅ | Elbilen har nået toppen
EU har ingen planer om at forbyde brugen af biler med forbrændingsmotor efter 2035 – har man købt en bil med forbrændingsmotor i slutningen af 2034, kan man (indtil videre) køre den så længe, man har lyst.
Men det er efterhånden usandsynligt, at nye biler med forbrændingsmotor vil eksistere i 2034.
EU-lovgivningen tager ingen hensyn til, hvor strømmen til alle elbilerne kommer fra, og der er endnu ingen krav til hvilke stoffer batterier må og ikke må indeholde. Før al strøm i EU er “grøn” eller kommer fra kernekraft, vil bilen aldrig være tæt på at være emissionsfri.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.