Kategorier
Elektrisk Nyheder

Elbilen har nået toppen

Med Cadillac Celestiq og Rolls-Royce Spectre kommer de første (håndbyggede) elbiler, hvor pris kun er noget, man spørger efter, hvis man ikke har råd.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Udmærket. BMW har søsat i7 som sit elektriske flagskib, og Mercedes (Benz eller EQ?) har allerede for længst sat alle sejl til og givet os topmodellen EQS. Store luksusbiler – men ikke biler i den absolutte topliga.

Det er monumentalt og skelsættende, at også Rolls-Royce nu følger strømmen med sin første elbil. Den BMW-ejede britiske bilproducent – bilproducent lyder næsten som noget beskidt for en virksomhed som håndbygger sine biler – åbner med Spectre døren til de fineste steder og de rigeste mennesker. Elbilen er nået helt til tops.

LÆS OGSÅ: Slut med benzinbiler i 2030: Nu vil Rolls-Royce være elektrisk

På den anden side af Atlanten har de også fine biler, fine bilmærker. Cadillac, engang for mange årtier siden nævnt i samme åndedrag som Rolls-Royce, vil tilbage på toppen.

Med det elektriske flagskib Celestiq tager Cadillac direkte sigte efter fortidens storhed og markedets dyreste biler. Celestiq håndbygges i Detroit, og med mindst 300.000 dollars er den prissat som en Rolls-Royce.

Et slag i maven til SUV’erne

Det er noget særligt, at et konservativt brand og en repræsentant for nogle af de mest prestigefulde biler på kloden indlemmer elbilen i sin fold. Men der er noget andet ved Rolls-Royce Spectre, og Cadillac Celestiq, som også er bemærkelsesværdigt: De er ikke SUV’er.

Rolls-Royce har valgt coupé-karrosseriet, et klassisk tegn på egoisme, overskud og luksus, med omvendt hængslede døre, fire sæder og en beskeden højde på 156 cm. Længden er ikke beskeden. 545 cm.

LÆS OGSÅ: Cadillac på krigsstien i Europa. Igen

Spectre har ikke vindmodstand som det suttede bolsje Mercedes EQS, men den glider gennem luftet med mindre modstand end nogen Rolls-Royce før den.

Cadillac Celestiq er også en enorm bil. Længere end SUV’en Escalade, men den præcise længde kendes vi endnu ikke. Formgivningen er spektakulær, og Cadillac kalder sit flagskib for verdens første ultra-luksuriøse elektriske sedan.

Detaljer, detaljer, detaljer

Mens der næppe findes mange mennesker med kendskab til mærket Rolls-Royce, som tvivler på brandets prestige og værdi, så skal Cadillac forbløffe og overbevise i en helt anden grad med Celestiq for nogensinde at få foden indenfor hos de rigeste.

LÆS OGSÅ: V-power! Cadillac Escalade-V har 691 hk og en håndbygget V8

Derfor er Celestiq, som Spectre, ikke en elbil, man bare køber og får leveret. Alt omkring bilen skal være en personlig, individualiseret oplevelse. En concierge tager kontakt til kunden og indleder en snak om design og materialer. Der er frit slag, og prisen på mindst 300.000 dollars er kun en startpris.

Kun seks Celestiq samles på et givent tidspunkt i det hermetisk lukkede Artisan Center i Detroit.

LÆS OGSÅ: Test: Den nye Range Rover har intet at bevise

Spectre tager på samme måde Rolls-Royce op på et nyt niveau. Man siger ikke nej til de rige, og idéen om at man kan få lakeret og indrettet sin luksusbil, som man vil, fortsætter ind i den digitale tidsalder: Farven på urskiverne i den digitale instrumentering tilpasses den bestemte, individuelle farvetone, kunden vælger til sit interiør.

Hvis man elsker stjerner og stjernebilleder, vil man elske Spectre. I dørene kan man vælge indlæg med 4.796 blødt lysende “stjerner”. I instrumentpanelet kan man vælge Spectre-navnet omgivet af 5.000 “stjerner”.

Hestekræfter? I rigelige mængder, naturligvis

Rolls-Royce har aldrig haft det som mål at gøre sine biler til de stærkeste og hurtigste. De skal, derimod, være de mest raffinerede og kultiverede. Spectre kommer ikke til at mangle noget med 688 hk og 900 Nm, men med 3 tons at slæbe på bliver Spectre ikke en raket: 0-100 km/t på 4,5 sekunder.

Briterne regner med en WLTP-rækkevidde på cirka 520 kilometer, men der nævnes ingen batteristørrelse. Med et forbrug på omkring 21,5 kWh for hver 100 kilometer vil det næppe være meget under 120 kWh i størrelse.

LÆS OGSÅ: Test: Med Mercedes-EQ EQS når elbilerne et foreløbigt højdepunkt

Den amerikanske model har et batteri på 111 kWh og to elmotorer med en samlet effekt i nærheden af 600 hestekræfter.

De rige har mange glæder – og nu kan de, som de “fattige”, glæde sig over at rejse 100 procent elektrisk.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.