STORTEST MG KIA SKODA MBB 552
Test og anmeldelser
28. juni 2025

Stortest: Er Kia EV3, MGS5 EV eller Skoda Elroq bedst?

Kia EV3 og Skoda Elroq er kommet rigtig godt fra start i Danmark, men de får hele tiden ny konkurrence. Vi sætter dem om mod den nye MGS5 EV - og finder den bedste elbil af de tre.

Morten B. Bek

Morten Bek

Skoda rammer meget sjældent ved siden af. Bilerne fra det tjekkiske mærke er altid mindst en smule mere fornuftige, lidt mere rummelige og markant mere gennemtænkte end dem, konkurrenterne laver. Underligt er det ikke, at Skoda sælger rigtig mange Enyaq i Danmark - elbilen kan næsten det hele for de fleste.

Den noget kortere Elroq er på kort tid steget helt til tops i Danmark. En ny favorit blandt elbiler og en bil der virkelig lokker kunder til med priser fra 249.995 kr. Ikke at ret mange ender med at falde for den helt billige udgave, Elroq 50 - det er godt nok en fornuftig bil, men danskerne vil have varmepumpe og mere rækkevidde.

Det klarer Skoda ved at levere Elroq 60 - varmepumpe inkluderet, 426 kilometer på en opladning. Virkelig fornuftigt niveau for 264.995 kr., og det er modellen, jeg har med til mødet med to konkurrenter.

Kia EV3 er Årets Bil i Danmark 2025 - og titlen for hele verden har den også. Så man kan tale om et vist pres for, at den bør klare sig godt. EV3 er den af Elroqs konkurrenter, der har etableret sig bedst i Danmark, og den er koreanernes største hit siden Ceed.

Som direkte konkurrent til Elroq 60 passer EV3-basisudgaven Standard Range Access ganske perfekt: 436 kilometer på en opladning og 269.999 kr. På kronen den samme pris står topmodellen af den nye MGS5 EV til. Den helt nye spiller i klassen fås fra 229.999 kr., så noget billigere end konkurrenterne, men der er rigtig gode grunde til, at det er 269.999 kr. man skal give, hvis man er ude efter MGS5 EV.

De grunde vender jeg tilbage til, men en af dem er, at Luxury til 269.999 kr. er den eneste, der har varmepumpe. Den har større batteri end konkurrenterne i det prisleje - 480 kilometer på en opladning betyder lidt mere overskud end i konkurrenterne. Men er det nok til, at MGS5 EV kan gøre sig gældende i klassen, hvor Elroq er kongen?

STORTEST MG KIA SKODA MBB 535
FOTO: Morten B. Bek

Hvordan er indretningen i de tre biler?

Der er faktisk meget stor forskel på, hvordan infotainmentsystemer, assistentsystemer, instrumenteringer og meget andet fungerer i EV3, MGS5 EV og Elroq. Men overraskende nok er der ikke den store forskel på pladsforholdene, selv om EV3 er 18-19 centimeter kortere end de to andre kompakte crossovers.

Kun når det kommer til bagagerummet og med bagsæderyglænene lagt ned bliver EV3 den lille i selskabet. Holder man sig til at bruge bagagerummet uden at lægge noget ned, er rummet endda større end i MGS5 EV.

Skoda-bagagerummet er på alle måder det største. Igen, Skoda sætter trumf på med et ekstra skud fornuft. Der er også en smart løsning med et net under hattehylden til ladekablet. Genialt. Men Elroq kommer ikke, som EV3 og MGS5 EV, med en justerbar bagagerumsbund, så der er et stykke ned i bunden fra kofangeren. EV3 får pluspoint for et frunk, der kan rumme et ladekabel.

STORTEST MG KIA SKODA MBB 603
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 620
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 618
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 619
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 614
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 617
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 610
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 613
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 623
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 770
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 765
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 784
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 767
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 777
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 729
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 749
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 773
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 733
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 747
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 739
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 741
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 785
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 753
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 759
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 725
FOTO: Morten B. Bek

På bagsædet er der rigtig fin plads til to voksne i alle tre biler, og selv om det her ikke er luksusbiler, så er der ventilationsdyser til bagsædet i dem alle tre - og der er fornuftig støtte til benene, fordi afstanden mellem gulv og sæde er fin i bilerne.

De bedste sæder får man i Elroq 60, som har manuelt justerbar lændestøtte ved begge forsæder og generelt rigtig god støtte i de to sæder. Testbilen har interiørpakken Loft til 6.795 kr., der blandt andet giver et andet indtræk, men for selve sæderne skulle der ikke være den store forskel.

EV3 i basisudgaven har flade sæder uden ordentlig lændestøtte, mens MGS5 EV har elektrisk justerbart førersæde, hvor forreste del af hynden ikke kan kommer langt nok ned - og passagersædet kan end ikke justeres i højden. Passagersædet er anstrengende at sidde i på længere ture.

Den mest logiske indretning af førerpladsen finder man i Elroq og EV3, som har nemt overskuelige knapper i rattet, hurtige infotainmentsystemer og logiske menuer. Infotainmentskærmen i Elroq imponerer med sine 13”, nemme genveje og meget høj opløsning, men klimabetjening og sædevarme ligger i skærmen.

STORTEST MG KIA SKODA MBB 591
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 635
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 641
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 640
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 646
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 649
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 638
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 651
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 648
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 643
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 661
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 662
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 670
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 658
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 678
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 667
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 675
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 673
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 671
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 653
FOTO: Morten B. Bek

EV3 har rigtige knapper til den slags, mens nogle menupunkter (bl.a. til at slå hastighedsadvarsel fra) mangler hurtige genveje; der er en stjerneknap i rattet, der kan sættes til at agere genvej, men den fører kun ind i hovedmenuen for assistentsystemer og ikke direkte ind til at slå dem fra.

MGS5 EV står klart svagest på betjening. Systemet er bedre end i ældre MG-modeller, men der er stadig menuer og genveje, som ikke spiller. Til gengæld er materialekvaliteten faktisk den bedste i testen. Interiøret i Elroq 60 (med Loft-pakke) er pænt og lækkert, men på en måde ser det samtidig billigt ud.

Hvor EV3 har nogle områder med ikke helt pæne materialer, og den føles som en basismodel uden trådløs mobilopladning (og den manglende justerbare lændestøtte). Men den har justerbare sikkerhedsseler, som de to andre mangler.

STORTEST MG KIA SKODA MBB 565
FOTO: Morten B. Bek

Hvordan kører de?

Da jeg kørte den nye MGS5 EV første gang ved et arrangement i maj var turen kort. Den første tur i den kinesiske elbil gav lige så mange spørgsmål, som den gav svar. Motoren med 231 hestekræfter er kraftig, men affjedringen er måske til den stive side og styretøjet lidt nervøst?

På denne testtur fra Aarhus til Kerteminde og retur, som jeg deler med et par kolleger, kommer MGS5 EV mere ind under huden. Det giver en klart mere positiv oplevelse af bilen - også når den står i direkte sammenligning med to andre biler i klassen.

For det første er MGS5 EV med sine 231 hestekræfter markant hurtigere i optrækket end konkurrenterne, som begge har 204 hestekræfter. Jeg synes, det mærkes mere som en forskel på 50 hestekræfter end på 27, og forklaringen er simpel: for sin størrelse (og batteristørrelse) er MGS5 EV forholdsvis let - 1.680 kilo.

Den er ikke bare stærkere, større og udstyret med et større batteri end EV3, men samtidig 45 kilo lettere. Hvordan det end lader sig gøre, så er Elroq 60 298 kilo tungere. En kæmpe forskel. Hvis man tror, det går ud over sikkerhedsniveauet, så vil jeg påpege, at MG’en har fået fem stjerner i EuroNCAP - og EV3 måtte nøjes med fire.

STORTEST MG KIA SKODA MBB 582
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 632
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 625
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 629
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 628
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 627
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 680
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 692
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 707
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 694
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 691
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 713
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 695
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 716
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 722
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 686
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 700
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 681
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 684
FOTO: Morten B. Bek
STORTEST MG KIA SKODA MBB 682
FOTO: Morten B. Bek

Udover styrken i sprinten er MGS5 EV den mest støjsvage af de to, og den er både neutralt vægtet i styretøjet og komfortabel på de forskellige typer vej mellem Aarhus og Kerteminde. Forbruget er også helt fint, så man kommer altså længere på en opladning, end man gør i EV3 Standard Range og Elroq 60.

Elroq 60 er selvfølgelig ikke sløv med 204 hestekræfter, men hvordan kan det lade sig gøre, at Skoda ender med en elbil med en batterikapacitet på 63 kWh (netto: 59 kWh), der vejer mere end Renault Scenic E-Tech med et batteri på 87 kWh?

Jeg tænker flere gange på turen, at jeg savner lidt spark i overhalingerne - men det behøver dog ikke være helt så mange kræfter, som man får i Elroq 85 med 286 hestekræfter. Der er ingen mellemvej, og 60’eren er den, der sælger, og overskuddet er da også okay.

Forbruget er højere end i MGS5 EV og EV3, og det eneste positive, jeg kan sige om det er, at Elroq 60 lader hurtigst ved en DC-lynlader: op til 165 kW. MG lover op til 139 kW i sin bil, Kia op til kun 101 kW i basisudgaven af EV3.

Elroq 60 kører som standard på store 19” hjul, mens der er en tomme mindre på MG’en og to tommer mindre på Kia’en. Det gør, at Elroq er lidt stiv i affjedringen, og det er lidt irriterende i en elbil, der ellers ligger så godt på vejen og har så dejligt et styretøj. Det er ikke store forskelle, men MGS5 EV og EV3 gør det lidt bedre. Hvor Elroq indtager en førsteplads, er når det kommer til assistentsystemernes opførsel. Skoda har så meget styr på systemerne, at man reelt set ikke har brug for at slå andet fra end hastighedsadvarslen.

EV3 har lidt mere overskud end Elroq 60 med sine 204 hestekræfter, og det nytter heller ikke noget at ønske sig mere - for den fås ikke med flere hestekræfter. EV3 har det mest dovne, lidt afkoblede styretøj og det højeste støjniveau. Ikke heftig støj, men mere end i de to andre elbiler.

STORTEST MG KIA SKODA MBB 543
FOTO: Morten B. Bek

Hvad får man af udstyr og garanti?

Mens man senere kommer til at kunne nedgradere på motorydelse og batteristørrelse i MGS5 EV - til 170 hestekræfter og 49 kWh - skal man lade være. Prisen er attraktiv med 229.999 kr., men helt almindelig opladning sker med bare 3,6 kW (11 kW er standard i næsten alle andre elbiler), og rækkevidden er på bare 340 kilometer.

Man kan overveje, om man kan klare sig med mindre udstyr, end Luxury-udgaven her er begunstiget med. Den har el-betjent bagklap, indtræk i kunstlæder, varme i rattet, 360 graders kamera og navi-baseret forvarmning af batteriet før DC-opladning.

Men vælger man Comfort-udgaven til 249.999 kr., altså 20.000 kr. mindre, må man undvære varmepumpe, regnsensor og forvarmning af batteriet.

Alle udgaver af MGS5 EV kommer til gengæld med syv års fabriksgaranti op til 150.000 kilometer, og det er samme vilkår, man får hos Kia. Hos Skoda må man nøjes med fem års garanti op til 150.000 kilometer, men det er trods alt meget bedre end de to år, Skoda havde frem til nytår.

EV3 Access er rigtig godt udstyret i forhold til dens status som absolutte basismodel i EV3-modelprogrammet. Den har ikke el-betjent bagklap, men den har tagræling, to skærme på 12,3”, p-sensorer for og bag, varme i rattet, variabel bagagerumsbund og nøglefri betjening.

De eneste ønsker, der gør at Prestige-varianten til 15.000 kr. virkelig er mere attraktiv, er trådløs mobilopladning og udvendige dørhåndtag, som automatisk popper ud, når bilen låses op; på Access skal man selv trykke håndtagene ud med et par fingre - og så åbne i samme bevægelse.

Det er okay billigt at opgradere batteristørrelsen i EV3 til det store på 81,4 kWh, der giver rækkevidde op til 604 kilometer på en opladning: 20.000 kr. For at gøre det samme hos Skoda, hvor man går fra 426 kilometer i den testede Elroq 60 til 568 kilometer i Elroq 85, må man betale rigtig meget, nemlig 50.000 kr.

Udover mere rækkevidde skyldes det den meget kraftigere motor med 286 hestekræfter (og 545 Nm), men også mere udstyr.

Selv om ingen af modellerne har et decideret navngivet udstyrsniveau, så har 85’eren mere udstyr: tagræling, stemningsbelysning, armlæn ved bagsædet, det såkaldte Loft-interiør, opgraderede forsæder, bundmåtter og paraply i fordøren i førersiden. Men 50.000 kr. for den opgradering er for høj en pris.

Elroq 60 er solidt udstyret, og man kan tilkøbe Premium-pakken til 13.995 kr., som testbilen har. Så får man matrix-LED-forlygter, udvidede LED-baglygter, el-betjent bagklap og sideairbags ved bagsædet. De forlygter er fantastiske at køre med, og hverken Kia eller MG kan udstyre deres biler med noget tilsvarende.

Hos Skoda kan man købe lækkert og relevant ekstraudstyr. Head-up-display, et lækkert lydanlæg fra Canton, solskærme i bagdørene, større hjul. Meget af det ligger i pakker, men alene at muligheden er der, er en god ting.

STORTEST MG KIA SKODA MBB 579
FOTO: Morten B. Bek

DEN ENDELIGE DOM

Ingen af de tre elbiler stikker helt af fra de andre. Til gengæld er der heller ikke en bil, der direkte taber testen - for niveauet er højt i alle tre biler, og i forhold til, hvad man for et par år siden fik for cirka 270.000 kr. i en elbil, så får man nu rigtig meget solid bil for pengene.

Men direkte spændende er de tre biler ikke. Køreglæde skal man især i EV3 og Elroq finde i, at bilerne er lette at køre og komfortable. I MGS5 EV kan man dertil glæde sig over, at elmotoren er kraftig og spurtstærk.

Skoda Elroq 60 er en tung, solid og velkørende crossover. Men de mange kilo gør, at den ikke ligefrem er kvik eller helt så nøjsom som konkurrenterne. Affjedringen er lidt for stiv. Elroq er til gengæld virkelig logisk og fornuftigt indrettet, meget rummelig, har fremragende assistentsystemer og masser af udstyrsmuligheder. Den vinder testen - men det er ikke en overvældende sejr.

Det er sværere at finde nummer to og tre. EV3 føles i dette selskab lidt basal i basisudgaven, og den har et højere støjniveau end konkurrenterne. Den er meget rummelig i forhold til sin størrelse, virker kvikkere end Elroq, har masser af udstyr og leverer et lavt forbrug.

Den må dele andenpladsen med MGS5 EV, der overrasker positivt. Der er ting, som irriterer; infotainmentsystemet er lidt sløjt, og selv om der er tale om topmodellen, er udstyrsniveauet ikke fremragende. Man skal endda vælge topmodellen for at få væsentligt udstyr. Men den har gode køreegenskaber, en kraftig motor, lavt støjniveau og et fornuftigt forbrug.

Kia EV3 SR Access

Motor: Elmotor (for) Ydelse: 204 hk/283 Nm 0-100 km/t: 7,5 sekunder Tophastighed: 170 km/t Forbrug: 14,9 kWh/100 km Rækkevidde: 436 kilometer Batteristørrelse: 58,3 kWh Ladekapacitet: 101 kW Mål (L/B/H): 430/185/156 cm Køreklar vægt: 1.725 kilo Trækvægt: 500 kilo Bagagerumsvolumen: 460-1.261 liter Pris: 269.999 kr. (EV3 fås fra denne pris) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 29.995/3.295 kr. (EV3 fås fra 49.995/1.795 kr.)* Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

* Privatleasingydelsen inkluderer 15.000 kilometer årligt på en 36 måneders kontrakt. EV3 fås også med 10.000 kilometer årligt til en lavere pris.

MGS5 EV 64 kWh Luxury

Motor: Elmotor (bagtil) Ydelse: 231 hk/350 Nm 0-100 km/t: 6,3 sekunder Tophastighed: 164 km/t Forbrug: 16,5 kWh/100 km Rækkevidde: 480 kilometer Batteristørrelse: 64 kWh Ladekapacitet: 139 kW Mål (L/B/H): 448/185/162 cm Køreklar vægt: 1.680 kilo Trækvægt: 750 kilo Bagagerumsvolumen: 453-1.441 liter Pris: 269.999 kr. (MGS5 fås fra 229.999 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Skoda Elroq 60

Motor: Elmotor (bag) Ydelse: 204 hk/310 Nm 0-100 km/t: 8 sekunder Tophastighed: 160 km/t Forbrug: 15,9 kWh/100 km Rækkevidde: 426 kilometer Batteristørrelse: 59 kWh Ladekapacitet: 165 kW Mål (L/B/H): 449/189/163 cm Køreklar vægt: 1.978 kilo Trækvægt: 1.200 kilo Bagagerumsvolumen: 470 til 1.580 liter Pris: 264.995 kr. (Elroq fås fra 249.995 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 9.995/3.730 kr. (Elroq fås fra 9.995/3.520 kr.)* Beskatningsgrundlag, firmabil: 257.504 kr. (Elroq fås fra 246.663 kr.)

* Privatleasingydelsen inkluderer 15.000 kilometer årligt på en 48 måneders kontrakt. Elroq fås også med 10.000 kilometer årligt til en lavere pris.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Andre fandt dette interessant