Opel bruger fremover GSe til sine sportslige, elektrificerede modeller. Astra GSe, en plug-in hybrid med 225 hk, er den første GSe.
TEKST Morten Bek FOTO PR
For to uger siden kunne vi her på Bilbasen afsløre, at Opel henter et gammelt navn frem fra gemmerne til sine mere sportslige (elektrificerede) biler: GSe.
GSe-titlen skal bruges på både plug-in hybrider og 100 procent elektriske biler, så der er mulighed for mere dynamisk fokuserede udgaver af Corsa-e, Mokka-e og den kommende Manta, som bliver en elektrisk crossover.
Den første nye GSe bliver imidlertid den nye Astra i som plug-in hybrid. Opel har lanceret sin nye Astra som plug-in hybrid med 180 hk – og har gemt GSe-navnet til en hurtigere og strammere udgave med 225 hk.




Astra GSe har unikke fjedre og støddæmpere
Selve drivlinjen i Astra GSe med 225 hk, som kommer fra en 1,6-liters turbomotor med 180 hk og en elmotor, sat sammen med en 8-trins automatgearkasse og et batteri for en (endnu ikke oplyst) elektrisk rækkevidde, er der intet nyt ved. Den findes i Peugeot 308, DS 7, Citroën C5 X og mange andre modeller.
Astra GSe bliver en forholdsvis hurtig, men ikke sportslig bil, når vi snakker om kræfter og hybridsystemets evner. Det er de øvrige ændringer i forhold til den almindelige Astra, der skal gøre GSe’en sjov.
Teknisk set har ingeniørerne sænket Astra 10 millimeter, men de er gået videre end det med undervognen: Nye fjedre og nye Koni FSD-støddæmpere, som skulle give god balance i dynamik og komfort.
Styretøjet er strammet op, og GSe har en unik ESC-opsætning. Der er længere line for føreren. ESC-systemet tillader mere sjov, før motorkraften reduceres og bilen bremses ned.
Den nye Astra GSe kommer både som hatchback og stationcar. Der er endnu ingen lanceringsdato for det danske marked.
