Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
For to uger siden kunne vi her på Bilbasen afsløre, at Opel henter et gammelt navn frem fra gemmerne til sine mere sportslige (elektrificerede) biler: GSe.
GSe-titlen skal bruges på både plug-in hybrider og 100 procent elektriske biler, så der er mulighed for mere dynamisk fokuserede udgaver af Corsa-e, Mokka-e og den kommende Manta, som bliver en elektrisk crossover.
LÆS OGSÅ: Aber hallo, GSe! Opel tuner ind på sportslige elbiler
Den første nye GSe bliver imidlertid den nye Astra i som plug-in hybrid. Opel har lanceret sin nye Astra som plug-in hybrid med 180 hk – og har gemt GSe-navnet til en hurtigere og strammere udgave med 225 hk.
Selve drivlinjen i Astra GSe med 225 hk, som kommer fra en 1,6-liters turbomotor med 180 hk og en elmotor, sat sammen med en 8-trins automatgearkasse og et batteri for en (endnu ikke oplyst) elektrisk rækkevidde, er der intet nyt ved. Den findes i Peugeot 308, DS 7, Citroën C5 X og mange andre modeller.
Astra GSe bliver en forholdsvis hurtig, men ikke sportslig bil, når vi snakker om kræfter og hybridsystemets evner. Det er de øvrige ændringer i forhold til den almindelige Astra, der skal gøre GSe’en sjov.
LÆS OGSÅ: Første tur: Stabilitet og gode takter i ny Opel Astra
Teknisk set har ingeniørerne sænket Astra 10 millimeter, men de er gået videre end det med undervognen: Nye fjedre og nye Koni FSD-støddæmpere, som skulle give god balance i dynamik og komfort.
Styretøjet er strammet op, og GSe har en unik ESC-opsætning. Der er længere line for føreren. ESC-systemet tillader mere sjov, før motorkraften reduceres og bilen bremses ned.
Den nye Astra GSe kommer både som hatchback og stationcar. Der er endnu ingen lanceringsdato for det danske marked.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.