december 2, 2021

Når enden er god for Opel Astra

Den nye Opel Astra blev først præsenteret som hatchback, men i Danmark er det stationcaren, der er den vigtigste. Den vises nu frem – med bagagerum på op til 1.634 liter og i to PHEV-versioner.

Af: Morten Bek / d. 2. december 2021

En stationcar i Golf-klassen er som en schweizerkniv. Alsidig, praktisk, nem at håndtere. Det er nemt at forstå, hvorfor de (forholdsvis) kompakte stationcars stadig er populære i Danmark. Oftest overskygger stationcars deres hatchback-ophav, når det kommer til salg – sådan er det med bl.a. Renault Megane, Peugeot 308 og Toyota Corolla.

Sådan er det også hos Opel. Når danskerne køber Astra, så er det typisk en stationcar. Astra Sports Tourer, som den hedder.

Præcis som hatchbackversionen, så er den eksisterende Astra Sports Tourer blevet noget gammeldags. Design, sikkerhedsudstyr, førerplads. Vigtige ting, som trænger til forbedring.

LÆS OGSÅ | Den fedeste Opel i årtier? – Den nye Astra kommer til priser fra 229.990 kr.

Opel har allerede præsenteret en helt ny Astra. Men kun som hatchback. Den kommer ud til de danske forhandlere i marts. Og den vigtige stationcar? Den viser tyskerne nu for første gang, og den skulle være tilgængelig hos forhandlerne til sommer.

Som noget sjældent i bilindustrien har den nye Astra Sports Tourer kortere karrosseri end den gamle. 6 cm er den skrumpet ved at overgå til samme platform som bl.a. Peugeot 308. Men takket være længere akselafstand og kort forreste udhæng skulle pladsforholdene være bedre end før.

Et smart bagagerum med god plads

Med 464 cm i længden er den nye Astra Sports Tourer ingen lille bil, men bagagerumspladsen er til gengæld også fin. Kapaciteten er på mellem 608-1.634 liter (PHEV-modeller: 548-1.574 liter), og selv med det kortere karrosseri er det flere liter end før. Den gamle Astra Sports Tourer klarer mellem 540-1.630 liter.

Den nye stationcar kommer med flere gode nyheder. Varianter med benzin- eller dieselmotor har en justerbar bundplade, som ikke bare justeres i to højder, men også til en vinkel på 45 grader. Samtidig kan rulledækkenet ligge under den justerbare plade, selv når den er i nederste position, hvor man får mest mulig plads.

Også nemmere forhold ved en punktering har Opel tænkt på. Dæklappekittet ligger i et smart rum under bagagerumsgulvet, som kan nås via bagsædet – og selv om bagagerummet er pakket med ting.

LÆS OGSÅ | Skoda giver et løft til den oversete Karoq

Som den nye Astra hatchback vil Astra Sport Tourer komme med en enkelt benzinmotor og en enkelt dieselmotor. 1,2-liters benzinmotoren har enten 110 eller 130 hk, og sidstnævnte fås med automatgear. Dieselmotoren på 1,5 liter fås med en ydelse på 130 hk, og den kan vælges med manuel eller automatisk gearkasse.

Hovedparten af salget i Danmark vil ligge på PHEV-udgaverne, som Opel laver to af. Den fornuftige variant har en systemydelse på 180 hk, mens den mere kraftfulde udgave kommer med 225 hk.

Priserne på den nye Astra Sports Tourer falder på plads i starten af 2022. Vi regner med en merpris i forhold til Astra hatchback på 10.-15.000 kr. Med let hovedregning giver det en frapris med benzinmotor på 240.-245.000 kr. og en frapris for PHEV’erne på 300.-305.000 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS