januar 3, 2025

Opel Grandland Electric rulles ud til 309.990 kr.

Den elektriske Grandland Electric er ny Opel-topmodel. Den kommer med 213 hestekræfter og valg mellem to batteristørrelser – med rækkevidde op til 580 kilometer.

TEKST Morten Bek FOTO PR

For første gang er Opel klar til at deltage i kampen om de tusindvis af danske kunder, som hver måned køber eller leaser en mellemstor elektrisk crossover; den helt nye Grandland Electric er kommet til Danmark, og med dens ankomst er priserne landet.

Grandland Electric er søstermodel til den mindre Peugeot E-3008 og den større E-5008 – Opels nye model ligger mellem de to franske biler med et karrosseri, der er 465 centimeter langt. Grandland Electric er større end Volkswagen ID.4, men mindre end Tesla Model Y.

Mens Peugeot-modellerne endnu kun fås med en batteristørrelse – 73 kWh – så ruller Opel fra starten sin nye crossover ud med to størrelser: 73 og 82,2 kWh. Med batteriet på 73 kWh er rækkevidden op til 523 kilometer, mens de 82,2 kWh i det større batteri giver op til 580 kilometer på en opladning. Merprisen for opgraderingen af batteriet er kun 10.000 kr.

En tredje batteristørrelse er på vej, og det er et endnu større batteri på 97 kWh, som rækker til op til 700 kilometer på en opladning. Priserne med det batteri er ikke på plads.

Stop det, Opel: Sædevarme, ratvarme og bakkamera mangler

Opel lancerer Grandland Electric i tre varianter – to med det lille batteri og en med det større af de to batterier, der lige nu er tilgængelige. I alle udgaver er det en elmotor med 213 hestekræfter, der overfører kræfterne via forhjulene til vejen. Platformen giver mulighed for firehjulstræk ved hjælp af en elmotor også ved baghjulene.

Opel har, sammen med Stellantis-koncernsøskende som Citroën og Peugeot, en tendens til at introducere basismodeller, som har en helt tåbelig mangel på udstyr. Basismodellen Grandland Electric Edition 73 kWh til 309.990 kr. lægger godt ud med 19″ alufælge, p-sensorer for og bag, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, infotainment med 10″ touchscreen og instrumentering med skærm i samme størrelse.

Men så går det galt. Under punkerne varme i rattet, varme i forsæderne, lys i make-up-spejlene, navigation, bakkamera og ISOFIX-beslag i passagersædet er der blankt. Intet af det er standard i Edition-varianten, og det er udstyr, som bare skal være i en bil i Grandland Electrics klasse.

På GS-udstyrsniveauet, som kan kombineres med begge batteristørrelser, er der styr på tingene. Der er meget længere mellem de blanke felter på listen over standardudstyr. GS-niveauet fylder alle de felter ud, som er blanke på Edition-niveau – og meget mere til.

Grandland Electric med GS-udstyr har 20″ alufælge, adaptive matrix-LED-forlygter, 3D-frontgrill med lys i Opel-logoet, sortlakeret tag, trådløs opladning af smartphones, forsæder godkendt af den tyske organisation for rygsundhed (AGR), stemningsbelysning og midterarmlæn ved bagsædet. El-betjent bagklap er desværre ikke standard, men tilkøb i en pakke.

Alle Grandland Electric-udgaver kan bestilles med aftageligt træk til 12.000 kr., og man kan trække op til 1.200 kilo på krogen. Til GS-udgaverne fås Comfort Sky Pack til 20.000 kr. med el-betjent bagklap, panoramaglastag, lydanlæg fra franske Focal og støjdæmpende forrude. GS fås også med Tech Pack til 16.000 kr. med head-up-display, 360 graders kamera, blind vinkel-system og udvidet sikkerhedspakke.

Priserne på Grandland Electric

Grandland Electric 73 kWh 213 hk Edition – 309.990 kr.
Grandland Electric 73 kWh 213 hk GS – 339.990 kr.

Grandland Electric 82,2 kWh 213 hk GS – 349.990 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

2025 bliver de små elbilers år

De mellemstore elbiler har taget Danmark med storm, så nu kommer turen til de mindre elbiler – de små og kompakte modeller, som i mange tilfælde starter under 200.000 kr., kommer bragende i 2025.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS