Kategorier
Nyheder

Hyundai Kona N med 280 hk er vild, men det er prisen også

Hyundai Kona N er noget af det vildeste blandt små crossovers: 280 hk og 0-100 km/t på 5,5 sekunder. Men prisen er helt ude i hampen.

Af: Morten Bek / d. 26. november 2021

Respekt, Hyundai. At bygge et nyt GTI-brand fra bunden og lancere vilde biler med benzinmotor, samtidig med at man står stærkt på “grønne” biler, er stærkt. Med N-modellerne satser Hyundai på dynamiske biler, som er lidt mere rå end konkurrenternes. Tænk på i30 N som en Golf GTI på steroider. En dynamisk hatchback med hård undervogn og en 2-liters motor med masser af kræfter.

N-afdelingen hos Hyundai står nu klar i Danmark med sin tredje model efter i30 N og den mindre i20 N. Den nye Kona N. Dataarket er vild læsning for så lille en crossover (422 cm lang), og at den bruger samme 2-liters motor som i30 N, giver den stort potentiale.

LÆS OGSÅ | TEST: Hårdkogt Hyundai i30 N fejer GTI-konkurrenterne af banen

Hvor stort potentiale? Vi ser frem til en test af den lille crossover-raket, for 2-liters motoren kommer med 280 hk og et drejningsmoment på op til 392 Nm. De 392 Nm er klar ved 2.100 o/min og fortsætter med at være til stede op til 4.700 o/min. Forhjul og fordæk har noget at se til – bilen har forhjulstræk. Men alligevel skal Kona N kunne sprinte fra 0-100 km/t på 5,5 sekunder. Meget respektable tal.

Men prisen. Prisen er svær at respektere og endnu sværere at forstå, for Kona N er endt med at være en af de dyreste biler overhovedet i den størrelse. Den danske pris er 529.995 kr. Den lille crossover er dermed dyrere end i30 N, som starter ved 474.995 kr.

Til Hyundais forsvar skal vi nævne, at hvor i30 N fås med manuel gearkasse eller 8-trins automatisk dobbeltkobling, så har Kona N altid den automatiske. Med automatisk gearkasse starter i30 N på 509.995 kr.

Hvem er kunderne?

Det er svært at se strategien bag den høje pris. N-konceptet har kun få år på bagen, og opbygningen af kendskab sker ikke ved at prissætte modellerne helt i skyerne. Ford tager uforståelige 405.000 kr. for Puma ST med 200 hk, og kun hos et mærke er en lille crossover dyrere end hos Hyundai: Mini tager 823.000 kr. for Countryman John Cooper Works med 306 hk.

Kunderne til en hidsig koreansk mini-crossover med 280 hk er begrænset i Danmark. Når den samtidig koster 530.000 kr., så er det svært at få øje på mere end en meget lille kundegruppe.

LÆS OGSÅ | TEST: Hyundai i20 N er en (knald-)perle med 204 hk

Hvis man vælger at være en af de, sandsynligvis, meget få danskere, som slår til og køber Kona N, så er den i det mindste veludstyret. Kona N kommer så godt som stoppet med standardudstyr. Kun læderindtræk (med el-justerbare sæder og ventilation), soltag, varme i bagsædet og ting som bagagerumsbakke koster ekstra.

For at få de 280 hk effektivt til forhjulene har Kona N elektronisk styret spærredifferentiale. Et hav af køreindstillinger påvirker bl.a. speederrespons, styretøj og affjedring, der som standard har elektronisk justerbare dæmpere.

Listen er lang. Standard er også 19″ alufælge, LED-forlygter, digital instrumentering, infotainment med 10,25″ touchscreen, navigation, adaptiv fartpilot, sportssæder, Krell-lydanlæg og meget andet. Til 530.000 kr. burde standardudstyret måske indeholde en i10 til de dage, hvor det ikke helt er nødvendigt med en bidsk mini-crossover med 280 hk.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Siden 2015 har Morten investeret sin tid i sit eget projekt, siden Blogombiler.dk., som er fuld af nyheder og test af biler. På YouTube kører sidens kanal for fulde omdrejninger med videoer om nye biler.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil hellere end gerne køre en ny AMG, men han vil egentlig hellere køre en ny Seat Leon. For Bilbasen bruger han sin viden og sunde fornuft som videojournalist og biltester.