Kategorier
Nyheder

Farvel til Opels store bløde hat

Opel sender i år Insignia til de evige skrotmarker, og det betyder et stop for klassiske mellemstore Opel-modeller efter mange, mange år.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Jeg trækker på skulderen over beskeden om at Opel Insignia udgår af produktion allerede i løbet af 2022. Måske du gør det samme. Det var i en anden tid, at den store Opel var en betydningsfuld model. Og den er så også allerede droppet i Opels danske program, hvor den til sidst, i starten af 2022, endte som en uhyggeligt dyr “topmodel” til en halv million.

Men betydningen af Insignia skal man ikke tage for let på. Gennem mere end fem årtier har der altid været en mellemstor Opel – først Ascona, så tre generationer Vectra og til sidst to generationer Insignia.

Den mellemstore bil har været uvurderlig for Opel (og i de rigtig gode dage lagde den teknik til Saab 9-3 – og ad den vej også Cadillac BLS).

LÆS OGSÅ | Første tur: Stabilitet og gode takter i ny Opel Astra

Det med at være uvurderlig har kunderne ikke været med på i de seneste 10 år. Først blev det federe at have en Audi A4 som firmabil, fordi den alligevel kostede det samme og aldrig blev betegnet som en bil til ældre mennesker – dem med blød hat.

De ældre mennesker, og det samme gør firmabilisterne, elsker nu SUV’er og crossovers. Og elbiler. Insignia er ingen af de ting, selv om Opel i en periode smurte den til i ekstra plast og kaldte den Country Tourer. Med smag af crossover. Den måtte de længere ud på landet med.

Imponerende Insignia. Eller ?

For fem-seks år siden kørte jeg i kortege gennem Taunus-bjergene og de store skove udenfor Frankfurt. I en kamufleret Opel Insignia i den nye og endnu større, mere avancerede og mere lækre udgave.

LÆS OGSÅ | Når enden er god for Opel Astra

Avanceret firehjulstræk, lækker affjedring, fyrstelige pladsforhold. Meget avancerede LED-forlygter, sportssæder med godkendelsesstempel fra den tyske organisation for fremmelse af en sund ryg (Aktion Gesunder Rücken). Den nye Insignia var en imponerende bil. Eller var den egentlig imponerende?

Efter kamuflagen faldt, og jeg testede den nye Insignia i Danmark fik jeg den værst tænkelige følelse: Sikke en stor skude uden rigtig nytænkning og stærke salgsargumenter.

Her et forfejlet forsøg på en ny familiebil med fokus på plads og komfort. Signum kørte fra 2003-2008 på samme bund som Vectra Caravan, der betød længere akselafstand end Vectra sedan og hatchback. Fremragende pladsforhold og justerbart bagsæde var ikke noget, der fik kunder i butikken

Der kommer til at være hul i nogle år

Den nye Insignia kom aldrig til bare at sælge mere end en brøkdel af det, den første Insignia solgte. For slet ikke at tænke på de store Vectra-dage.

Platformen i Insignia stammer fra en tid, der ikke kommer tilbage. Absolut ingen elektrificering mulig. Ingen plug-in hybrid, ingen 100 procent elektrisk Insignia. Derfor udgår Insignia og dens platform endegyldigt, og det sker endda før tid.

LÆS OGSÅ | Manta er tilbage! Opel viser sin elektriske fremtid

Planen var vist egentlig, at Insignia skulle være med frem til en ny elektrisk mellemklassebil fra Opel, måske en crossover-Manta-ting (mere om den i linket herover), kommer i 2024 eller 2025. Det var planen, som ikke holder, så efter årtier med mellemstore Opel’er er der dømt pause.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.