januar 11, 2023

Støt stigende ejerafgift frem til 2026

Der skal løbende betales afgift af et køretøj med danske nummerplader. Hvor meget du skal betale, og hvordan det beregnes, kan du læse her.

TEKST Morten B. Bek FOTO Morten B. Bek/PR

De løbende afgifter betaler man til den danske stat for at få lov at slide på vejnettet og øvrig infrastruktur, men også for at belaste miljøet. Princippet lyder simpelt: En bil der forurener uforholdsmæssigt meget koster mere i periodisk afgift end en bil, der forurener mindre. Det er en indirekte opfordring til, at man vælger en bil, som belaster miljøet mindst muligt.

LÆS OGSÅ | Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Mens “periodisk afgift” hentyder til, at afgiften betales løbende og for en fastlagt periode – enten hver 3., 6. eller hver 12. måned – så er den periodiske afgift ikke bare en enkeltstående afgift. Den er bygget op af flere forskellige afgifter, og den enkelte bil afgør, hvilken type afgift der skal betales.

Elbilerne slipper billigere. Uanset om man har en elbil, hvor man betaler den gamle grønne ejerafgift eller den nye CO2-afgift, betaler man mindre end for en tilsvarende benzinbil. Halvårlig CO2-afgift for Ioniq 5 er 370 kroner

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo

Vægtafgift, grøn ejerafgift eller CO2-afgift?

Staten beregner de afgifter, bilejere og leasingtagere skal betale, ud fra bilens første indregistreringsdato, hvilket brændstof den kører på og hvor økonomisk bilen er ifølge de officielle forbrugstal.

Hvis man ejer en personbil, der er indregistreret første gang før 1. juli 1997, betaler man vægtafgift. For personbiler indregistreret fra 1. juli 1997 til og med 30. juni 2021 gælder den grønne ejerafgift.

LÆS OGSÅ | Disse biltyper falder mest i pris med de nye registreringsafgifter

Fra 1. juli 2021 gælder en ny afgift, som er baseret direkte på bilens CO2-udledning. Den grønne ejerafgift var baseret på bilens brændstofforbrug, altså hvor mange kilometer bilen kører på en liter benzin eller diesel. CO2-afgiften betales, ligesom vægtafgift og grøn ejerafgift, hver 6. måned for de kommende seks måneder.

Hvor meget du skal betale, er nemt at beregne på skat.dk under “Beregn vægtafgift, grøn ejerafgift og CO2-afgift”. Her kan du beregne den periodiske afgift for netop din bil. Indtast drivmiddel, første indregistreringsdato og km/l eller CO2-udledning, og du får afgiftssatsen med det samme.

Afgifterne er faste – og man slipper ikke

Men staten kommer ikke med overraskelser. Der er ingen pludselige ekstraregninger. Det er afgjort på forhånd, hvor meget man skal betale i afgift for at at benytte sig af bilen.

Og staten køber ikke dårlige undskyldninger. Hvis man glemmer eller undlader at betale de periodiske afgifter, kan staten hurtigt skride ind (skat.dk – I.A.3.4 Afgiftsperioden og betaling af afgift):

Hvis afgiften ikke bliver betalt rettidigt, skal bilens nummerplader snarest inddrages ved politiets foranstaltning. Den, der helt eller delvist hæfter for afgiften, kan herefter ikke få bilen registreret, før den skyldige afgift er betalt.”

Hvis man køber en brugt VW Passat 1,5 TSI, som er indregistreret første gang 1. maj 2021, er den halvårlige grønne ejerafgift 1.660 kr. Køber man en tilsvarende ny med indregistrering 1. januar 2023, betaler man kun 980 kr.

Alle elbiler har samme sats for CO2-afgift

Med omlægningen til CO2-afgiften, som altså gælder alle personbiler indregistreret fra 1. juli 2021 og frem, er der kun minimale stigninger i periodisk afgift på en elbil. Halvårlig CO2-afgift på en elbil indregistreret 1. januar 2023 er på 370 kr., og det er minimalt mere end man betalte i 2020.

Selv om elbiler ingen lokal udledning har, beregnes den periodiske afgift via CO2-udledningen. For alle elbiler er CO2-udledningen 0 gram/km, hvorfor satsen er ens for alle elbiler: Uanset om man kører Renault Zoe eller Mercedes EQS, betaler man halvårligt CO2-afgift på 370 kr. Staten tager ikke hensyn til, at nogle elbiler æder strøm, som var den gratis.

SE OGSÅ | Video: Har vi strøm nok til 3,5 millioner elbiler?

For benzinbiler kan man opleve, at den periodiske afgift er markant lavere efter 1. juli 2021, da vi skiftede til CO2-afgift. Hvis man køber en brugt VW Passat Variant 1,5 TSI DSG, som er indregistreret første gang 1. maj 2021, er den halvårlige grønne ejerafgift 1.660 kr.

Køber man en tilsvarende ny Passat med indregistrering 1. januar 2023, betaler man kun 980 kr. Helt uden at VW i mellemtiden har ændret på motor eller udledning for Passat.

For dieselbiler betaler man ikke bare CO2-afgift, men også en udligningsafgift (som skyldes at diesel som brændstof har været lavere beskattet end benzin), som er inkluderet i den samlede periodiske afgift. Udligningsafgiften beregnes også ud fra CO2-udledningen. En dieselbil med en CO2-udledning på 129 gram/km, indregistreret 1. januar 2023, har en periodisk afgift på i alt 1.960 kr. Kun 600 kr. af den samlede regning er CO2-afgift. 1.320 kr. er udligningsafgiften.

Afgifterne stiger hvert år frem til 2026

I 2020 lavede den daværende regering med et flertal i folketinget en aftale, der gør, at de periodiske afgifter – og det gælder uanset om man betaler vægtafgift, grøn ejerafgift eller CO2-afgift – skal stige fra 2022 til og med 2026. I 2027 betaler man så samme afgift som i 2026.

Stigningen er i forhold til 2021-satsen, og den steg første gang i 2022 med 3,4 procent. Her i 2023 er stigningen på 9,7 procent i forhold til 2021, i 2024 er stigningen 16,8 procent i forhold til 2021, i 2025 er stigningen på 24,4 procent i forhold til 2021 og endelig i 2026 er den samlede stigning siden 2021 på 36,9 procent.

SE OGSÅ | Video: Hybridbilen kan være den bedste overgang til elbilen

CO2-afgiften for en benzinbil, der har en CO2-udledning på 147 gram/km var i 2021 på halvårligt 890 kr. I 2026 vil CO2-afgiften for samme bil være på 1.220 kr.

CO2-afgiften for en elbil var i 2021 på 330 kr. hvert halve år. I 2026 vil CO2-afgiften være 460 kr. hvert halve år.

Det bliver ikke voldsomt meget dyrere at køre elbil frem mod 2026, når det kommer til CO2-afgiften. Alle elbiler betaler samme sats, så Renault Megane E-Tech vil i 2026 koste 460 kr. halvårligt. I 2021 var afgiften 330 kr.

Eksempler på hvor meget man skal betale

Vi lister herunder eksempler på periodisk afgift i 2023 på biler indregistreret første gang 1. december 2020 og en tilsvarende bil indregistreret første gang 1. januar 2023:

Elbil – MG ZS EV
Halvårlig grøn ejerafgift i 2020 (beregnet efter forbrug på 18,2 kWh/100 km): 330 kr.
Halvårlig CO2-afgift i 2023 (beregnet efter CO2-udledning på 0 gram/km): 370 kr.

Benzinbil – VW Passat Variant 1,5 TSI DSG
Halvårlig grøn ejerafgift i 2020 (beregnet efter forbrug på 15,9 km/l): 1.660 kr.
Halvårlig CO2-afgift i 2023 (beregnet efter CO2-udledning på 146 gram/km): 980 kr.

Plug-in – Peugeot 508 SW 1,6 Hybrid
Halvårlig grøn ejerafgift i 2020 (beregnet efter forbrug på 67 km/l og Wh-forbrug på 16 pr. 100 km): 330 kr.
Halvårlig CO2-afgift i 2023 (beregnet efter CO2-udledning på 26 gram/km): 370 kr.

Dieselbil – Mercedes-Benz E 220 d sedan
Halvårlig grøn ejerafgift i 2020 (beregnet efter forbrug på 21 km/l): 2.550 kr.
Halvårlig CO2-afgift i 2023 (beregnet efter CO2-udledning på 127 gram/km): 1.920 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS