Test: Ligegyldig Lexus
Lexus UX er en ældre hybridbil, der trods flere hestekræfter end tidligere kæmper en hård kamp for at være relevant og klare sig mellem stærkere modeller.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Markedet for nye biler er kastet ud i vild tumult, som ikke er set i nyere tid. Mange af de populære modeller, især elbiler, har leveringstider på et år eller halvandet, for der mangler materialer og der er logistiske udfordringer.
Der er desværre ikke bedring i sigte. Men der er bilmodeller, som kan leveres fra den ene dag til den anden. Du kan få en ny Renault Captur uden ventetid. Problemet er bare, at de nye biler meget ofte er meget, meget dyrere nu end for et år siden. Surt show.
LÆS OGSÅ | Peugeot 408 er franskmændenes hemmelige våben
Hvis du tror, der er hjælp at hente på brugtmarkedet, så tager du fejl. Brugtbilsmarkedet er helt forskruet, og det er blevet normalt, at en brugt bil efter et år koster mere, end den gjorde fra ny.
Jeg snakker ikke kun høje priser på de eftertragtede elbiler som Kia EV6 og Audi Q4 E-Tron, men også en gammel traver som Peugeot 208. Der skal ikke mere end et minuts søgning til for at finde et rigtig godt eksempel. 208 1,2 med 75 hk og Active Limited-udstyr, indregistreret i november 2021. 6.800 kilometer har den kørt, så den er så godt som ny.
179.900 kr. er dagens pris. Jeg scroller ned og finder prisen fra ny. Cirka 148.000 kr. En af de mest almindelige personbiler i Danmark har på under 10 måneder været udsat for en stor værdiforøgelse. Det er en ny og mærkelig tid, vi lever i.
LÆS OGSÅ | Hyundai Ioniq 5 N rammer i 2023 med 585 hk
Jeg skulle have købt 10 funklende nye 208’ere for et år siden og have indkasseret en formue. – Selv om der er en pose penge til forhandleren i den store værdiforøgelse, så er der også penge til ejeren, der sælger.
Med de uhyrlige brugtpriser på 208 kan man jo bare købe en ny til 148.000 kr. Hop på tidsmaskinen tilbage til 2021 og sving Dankortet. 2022-prisen for en ny 208 med 75 hk er nemlig meget højere: 190.000 kr.
Du har trykket på linket til denne artikel for at finde ud af, hvordan Peugeot kan tilbyde vildt billig privatleasing på 208. Det kommer jeg først til nu, og alt hvad du har læst indtil videre er væsentlig baggrund.
Privatleasing ser vi typisk som et sikkerhedsnet. Et sikkerhedsnet for kunden, men for en bilimportør med lidt is i maven og bugnende lagre af biler er det en god kilde til indtjening.
Peugeot 208 1,2 med 75 hk og Active Pack, hvor du kører lækkert udstyret minibil med LED-forlygter, alufælge, el-klapbare sidespejle, Apple CarPlay, sædevarme, bakkamera og meget andet, kan du lige nu privatlease i 12 måneder for 695 kr. om måneden. Vildt, ikke? Udbetalingen er 19.995 kr., men samlet set bliver det til kun 28.935 kr.
Nyprisen for den veludstyrede 208, hvis du skal købe den, er 229.990 kr. Måske du allerede har luret, hvordan det kan hænge sammen for den danske Peugeot-importør.
Brugtprisernes himmelflugt er en stor del af forklaringen. Peugeots store forhandlernet får store sendinger 12 måneder gamle 208-leasingbiler ind, så der er brugte biler til videresalg. Det holder gang i butikken.
Priserne på de brugte er høje, og selv om det måske ikke lykkes at sælge en 208 Active Pack årgang 2023 som brugt om et år til 230.000 kr., så er betyder det ikke noget. Peugeot har ikke betalt noget nær det beløb for bilen, da de selv købte den, så med mindre brugtpriserne falder med et brag, tjener importøren penge.
LÆS OGSÅ | 8 gode tilbud på privatleasing lige nu
Tilbuddet er win-win, for nu at bruge et udtryk, jeg selv hader, for både forhandlere, importør og kunder. Du får en meget billig bil i 12 måneder, og Peugeot tjener penge. Hvis du tror på, at brugtpriserne i de kommende år forbliver høje, kan du selvfølgelig vælge at købe bilen selv.
Og forresten. Hvis en 208 ikke passer til din smag, kan du fra samme importør få en ustyrligt billig Citroën C3 1,2 til i alt under 27.000 kr. for 12 måneder – eller en Opel Crossland 1,2 i 12 måneder til lige under 29.000 kr.
Lexus UX er en ældre hybridbil, der trods flere hestekræfter end tidligere kæmper en hård kamp for at være relevant og klare sig mellem stærkere modeller.
Foruden gode køreegenskaber står MG4 i dag uden de store salgsargumenter i et hajfyldt lavprisfarvand – på trods af en nylig opdatering.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.