Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR/Simon Hallenslev/Morten B. Bek
Økonomisk krise på vej? Høj inflation, krig, højere renter og meget andet laver en negativ spiral, og selv om krisen endnu ikke rigtig kradser, kan det være meget rart at være forberedt.
Mange har brug for en bil i hverdagen. Men hvis man er usikker på fremtiden, kan det være en for stor mundfuld at købe en ny bil, selv om man virkelig har brug for noget at køre i.
LÆS OGSÅ | Honda og Sony sammen om elbiler
Privatleasing popper op som mere relevant end ellers, når skyerne trækker sammen over økonomien. Privatleasing er lig med sikkerhed for, at man ikke er bundet mere end 12 måneder til bilen. Det kan være meget nemmere at overskue end at skulle sælge en lettere brugt bil, man har købt fra ny. Service er inkluderet i leasingaftalen.
Med høj inflation og mangel på biler, som mange mærker oplever lige nu, får man ikke noget forærende på privatleasing. Men der er gode tilbud derude, og her får du 10 af de tilbud, der er lige nu.
Der må mangle et tal i overskriften. En 208 koster da ikke kun 995 kr. om måneden på privatleasing? Den er god nok. Peugeot 208 1,2 Selection med 75 hk har LED-forlygter, alufælge og Apple CarPlay, og den kan blive din for under 1.000 kr. om måneden.
Der er noget med småt, selv om det ikke rigtig står med småt. Den engangsydelse, ofte kaldet udbetaling, du skal hoste op med er 19.995 kr. Men efter den er betalt, er du meget billigt kørende.
Inkluderet er 10.000 km/året, og og hvis det er for lidt, koster det 150 kr. om måneden at lave det om til 15.000 km/året.
LÆS OGSÅ | Test: Peugeot 308 SW Hybrid er godt skruet sammen til familien
Det er et minus, at leasingperioden er begrænset til 12 måneder. Efter et år vil Peugeot gerne have lov at sælge den let brugte 208 videre.
208-leasing er fleksibelt i forhold til, hvad du har råd til at betale i engangsydelse. Hvis 19.995 kr. er for mange penge, kan du vælge 9.995 kr., 4.995 kr. og endda også slippe helt – med 0 kr. Den månedlige ydelse er op til 2.695 kr., men det er stadig billigt. Efter 12 måneder har du, engangsydelse inklusive, spenderet 32.-33.000 kr. på 208’eren.
Moderne crossover. Automatgear. Adaptiv fartpilot. LED-forlygter. Det kan blive en dyr fornøjelse, men det kan også lade sig gøre at slippe med omkring 3.000 kr. om måneden på privatleasing.
Volkswagens nye Taigo fås lige nu på en 24 måneder kontrakt, hvor du lægger 10.000 kr. i engangsydelse og har 15.000 km/året. Den månedlige ydelse er 3.199 kr., og efter to år er der brugt i alt 87.376 kr. på Taigo-leasingen.
Der er tale om en godt udstyret Taigo 1,0 TSI DSG Life med 110 hk og 7-trins automatisk DSG-gearkasse. Alufælge, adaptiv fartpilot, LED-forlygter, gearskiftepaler på rattet, blind vinkel-assistent og airbag i loftet mellem forsæderne er med som standard.
Ny bil på privatleasing, og det skal være 36 måneder med 15.000 kilometer om året. Nå ja, og så skal det virkelig være en laaaaav pris, men bilen skal både have ventilation, ruder som kan åbnes og ABS-bremser.
Den skal selvfølgelig have aircondition, el-ruder og infotainmentsystem med touchscreen. Vi er i 2022, ikke i 2004. Så rul ind forbi din Hyundai-forhandler og få både det basale og endda en smag af luksus i den lille i10.
LÆS OGSÅ | Årets Brugtbil 2021: Det skal du tjekke, inden du køber Hyundai i30
Mikrobilen fra Hyundai er en af de mest rummelige mikrobiler – og en af de bedste biler i klassen. Du får den med fjernlysassistent, nødbremsesystem, trådløs Apple CarPlay, fartpilot, el-sidespejle med varme – og altså også aircondition, el-ruder foran og infotainmentsystem med 8″ touchscreen til 1.595 kr. om måneden.
Engangsydelsen er 14.995 kr. (den fås også på 5.995 kr., men så er den månedlige ydelse højere) på en kontrakt, som strækker sig over 3 år og i alt 45.000 kilometer. Det giver en samlet ydelse på kun 73.015 kr. i kontraktperioden.
Du er mærkesnob, og bare fordi økonomien er lidt strammere, end den har været før, skal logoet på bilen stadig signalere overskud og penge på kontoen. Det kan godt lade sig gøre hos Audi.
A1 er lille og ikke prangende nok, men A3 er alt for dyr. Q2, derimod, passer perfekt. Den lidt “skæve” crossover, som med ret stor sandsynlighed udgår allerede efter denne første generation, er mere rummelig og mere velkørende end A1 – og så har den på privatleasing masser af udstyr.
LÆS OGSÅ | Test: Audi Q2 er stadig frisk og funky
Q2 fås på privatleasing som 30 TFSI med manuel gearkasse eller 35 TFSI med automatisk S-Tronic-dobbeltkoblingsgearkasse. 30’eren har en 1-liters motor med 110 hk, 35’eren en 1,5’er med 150 hk.
Engangsydelsen er meget rimelig: 10.000 kr. Den månedlige ydelse er også forholdsvis lav med 3.595 kr. for Q2 30 TFSI og 3.999 kr. for Q2 35 TFSI. Over 3 år bliver det, samlet, til henholdsvis 145.015 kr. og 159.415 kr.
15.000 km/året er inkluderet, og udstyret er solidt med LED-forlygter, aut. klimaanlæg, alufælge, læderrat, bakkamera, metallak, el-klapbare sidespejle og meget mere.
Leder du efter en smart lille crossover til en overskuelig pris, så er Nissan Juke blandt de billigste, du kan få lige nu. Den anden generation Juke kom på gaden i 2019, og med manuel gearkasse og 1-liters turbomotor med 114 hk koster den kun 2.695 kr. om måneden (ved 15.000 km/året).
Leasingkontrakten hos Nissan løber over 36 måneder, og der er mindst 15.000 km/året med i aftalen. Faktisk kan du få en leasingaftale på Juke, som tillader op til 50.000 km/året, men kører du så mange kilometer, skal du nok se dig om efter en større bil.
LÆS OGSÅ | Første tur: Flere kræfter og bedre økonomi i Nissan Juke Hybrid
Engangsydelsen for Juke er 19.995 kr. (den fås også på 4.995 kr., men så betaler du 500 kr. mere om måneden og samlet set mere), og mens det er forholdsvis højt sat, er den samlede betaling efter 3 år på meget rimelige 117.015 kr. Nissan kræver, at man tegner forsikring hos dem for at indgå privatleasingaftalen.
Slå følelserne fra og fornuften til. Nu bliver det praktisk og meget fornuftigt. Opel Crossland. Den lille crossover har et så spøjst design og så ligegyldige køreegenskaber, at vi næsten holder af den.
Om du holder af Crossland eller ej, så kan prisen på privatleasing være med til at gøre den kompakte Opel til en vinder. Den fås nemlig på privatleasing i 12 måneder med en samlet ydelse på 29.535 kr. Ja, samlet – så det vil sige, at engangsydelsen, altså udbetalingen, er med i de 30.000 kr.
LÆS OGSÅ | Test: Kan et friskt facelift redde den halvgamle Opel Crossland?
Regnestykket er simpelt. Engangsydelsen er lav: 4.995 kr. Den månedlige ydelse er også lav: 1.995 kr. Det kan ikke give et ret højt beløb, og det gør det heller ikke.
Ved at give Opel de små 30.000 kr. får du Crossland 1,2 med trecylindret motor med 83 hk og udstyrsniveau Edition+. Aircondition, varme i sæderne, fartpilot, læderrat med varme og infotainmentsystem med 7″ touchscreen og Apple CarPlay. Meget overbevisende i forhold til prisen. Og prisen skal nok få dig til at glemme, at Crossland er en lidt kedelig type.
Det er ingen nem opgave at finde en plug-in hybrid på privatleasing, som ikke koster 4.000 kr. eller mere om måneden. Hos Kia har de faktisk et par stykker, som kommer langt under 4.000 kr.
Xceed Plug-in Hybrid er ingen del-elektrisk raket, for den har en samlet ydelse på kun 141 hk. Det skal man ikke lade sig skræmme af, for det går rigtig fint – og når man lader batteriet op, får man op til cirka 48 kilometer på strøm på en opladning.
LÆS OGSÅ | Første tur: Kræfterne gør forskellen i den nye Kia Niro PHEV
Prisen? Den månedlige ydelse er meget attraktiv og starter på 3.195 kr. for Prestige-udgaven, som har masser af udstyr: LED-forlygter, alufælge, bakkamera, aut. klimaanlæg, læderrat med varme, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening og meget mere.
Engangsydelsen er 19.995 kr., og det er rimeligt i forhold til bilen og den månedlige ydelse. Inkluderet i kontrakten er 15.000 km/året, og efter 36 måneder har man overført 135.015 kr. til Kia.
Ford Kuga PHEV har svært ved at bevare sin position som Danmarks mest solgte bil. Prisstigninger og elbilernes fremskridt koster efterhånden på Kuga-salget, men ikke desto mindre er den et udmærket tilbud på privatleasing; man får en stor bil for et rimeligt beløb.
Ford arbejder med privatleasing med 10.000, 15.000 og 20.000 km/året, men som det gælder alle øvrige biler her i artiklen, tager vi udgangspunkt i 15.000 km/året. Kan du undvære 5.000 kilometer om året, kan du spare 150 kr. om måneden.
Med 15.000 kilometer om året over 3 år får du Kuga PHEV Trend med 225 hk til en månedlig ydelse på 3.995 kr., men først skal du overføre 19.995 kr. som engangsydelse. Når de 36 måneder er gået, har du betalt 163.815 kr., som er markant lavere end hvad du eksempelvis skal slippe for en ny Peugeot 308 Hybrid.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.