Peugeot 208 1,2 MBB-001
Test og anmeldelser
12. januar 2020

Test: Peugeot 208 og den tunge arv

Morten B. Bek

Morten Bek

Den nye Peugeot 208 har mere at leve op til end de fleste nye biler, for den gamle var meget ofte den mest solgte bil i Danmark. Vi tester en benzinversion med 100 hk

Af: Morten Bek / d. 11. januar 2020

Tre bilmodeller har i de seneste 6-7 år haft førertrøjen i Danmark. Volkswagen Up, Nissan Qashqai og Peugeot 208 er “folkets” biler her i landet. På en tilfældig dag, i en hvilken som helst dansk by med mere end 200 indbyggere, vil man uundgåeligt se mindst en af de tre bilmodeller. De er alle steder, og de er alle tre fornuftige biler.

Peugeot 208 har holdt sig så populær i Danmark, at selv Peugeot er blevet overrasket; hvordan kunne en minibil, som kom ud i 2012 og kun har fået et mildt facelift siden da, blive ved at være en af de mest solgte biler? Faktisk er der solgt 56.757 Peugeot 208 siden lanceringen i 2012 til og med 2019. Der er flere grunde til minibilens succes. Designet er gået rent ind, og det har bevaret en friskhed. Priserne har været lave, og Peugeot har piftet 208 med utallige kampagnemodeller med meget mere udstyr end de fleste andre biler i klassen.

En helt ny 208 er landet i Danmark, og den har meget at leve op til. Den kommer også som elbil (e-208), men her og nu er det en 208 med 1,2-liters benzinmotor med 100 hk, vi tester.

Peugeot 208 1,2 MBB-005
Hvad skal gøre den nye 208 populær?

Designet har været med til at gøre den udgående 208 til en stjerne, og designet er vigtigt med stort V for Peugeots mini. Holder man af modent design a la VW Polo og Kia Rio, så er 208 nok for meget af det gode. Men det er sandsynligt, at hvis du kunne lide den gamle 208, vil den nye være en fornem opdatering. Den har LED-hugtænder under forlygterne, og modelnavnet står prangende frem på motorhjelmen. Smag og behag.

Pladsforholdene har aldrig været en stærk side i den franske mini, hvilket de stadig ikke er. Mest af alt lider bagsædepladsen dog. Den er meget trang og det kan være svært at komme ud og ind. Bag rattet er 208 blevet et klart bedre bekendtskab. Man sidder bare bedre og mere naturligt bag rattet, og sæderne er fastere og mere solide. Den testede Allure-version, en af de bedst udstyrede 208’ere, har digitalinstrumentering med 3D-effekt, hvor det ser ud som om, instrumenterne ligger i flere lag. Det ser både godt ud og står overskueligt frem.

Franskmændene kører videre med den unikke indretning af førerpladsen med lille rat og instrumentering hævet højt, så man kigger over rattet for at se skærmen. Det virker mindre kontroversielt end tidligere, sikkert fordi man bare sidder bedre i den nye 208.

Peugeot regner med, at den elektriske udgave af 208 vil stå for omkring 10% af 208-salget i Danmark. Uanset hvad man måtte tænke om elbiler og elektrificering, virker det konservativt. Den kommer til at koste fra 230.000 kr., har samme fede design og en rækkevidde op til 340 km, så det kan meget vel blive til mere end 10 procent.

Peugeot 208 1,2 MBB-005
Peugeot 208 1,2 MBB-009
Peugeot 208 1
Peugeot 208 2
Peugeot 208 3
Peugeot 208 4
Peugeot 208 5
Peugeot 208 6
Peugeot 208 7
Peugeot 208 8
Hvordan er benzinmotoren med 100 hk?

En stor andel af de nye 208’ere på vejene vil køre med samme motorvariant som testbilen. En 1,2-liters benzinmotor med tre cylindre og 100 hk. Den er monteret med turbolader, så man skal ikke fokusere på de beskedne hestekræfter, men istedet det maksimale drejningsmoment på 205 Nm fra 1.750 o/min. Blandt 3-cylindret benzinmotorer i minibiler er den 1,2-liters her en af de bedste. Den er stærk, den er smidig, den er kultiveret. Den trækker forbløffende fint og støjer forbløffende lidt.

Den nye 208 er, helt generelt, et solidt skridt fremad i forhold til støj i kabinen, affjedringskomfort, materialekvalitet og køreegenskaber. En Ford Fiesta er sjovere at køre, men den har ikke det fede interiør og den flotte materialekvalitet.

Peugeot 208 9
Peugeot 208 10
Peugeot 208 11
Peugeot 208 12
Peugeot 208 13
Peugeot 208 14
Hvad koster den nye 208, og hvad koster en 3 år gammel udgave?

Når man snakker Peugeot og priser, så er det altid et øjebliksbillede. Det billede kan se anderledes ud om en måned. Importøren finder nemlig hele tiden på kampagnemodeller, tilbud og prisændringer. Allerede fra starten er der to kampagnemodeller, som har mere udstyr, men ikke en voldsomt højere pris.

208 starter lige nu ved 147.990 kr. Dén varaint har i princippet samme motor, men uden turbo og kun 75 hk. Testbilens motor med turbo fungerer rigtig godt og vil være et godt valg, selv om en merpris på 17.000 kr. er lige stramt nok. Giv det tid, så kommer der sikkert et tilbud, så man ikke skal af med mindst 164.990 kr. for 208 med den testede motor. Med Allure-udstyr og Sky-kampagnepakke har 208 både adaptiv fartpilot, glastag og alufælge, men så ender prisen også på 190.000 kr. uden metallak.

>> Find brugte Peugeot 208 her

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: