Test og anmeldelser

Test: Peugeot 208 og den tunge arv

Af i Test og anmeldelser
Den nye Peugeot 208 har mere at leve op til end de fleste nye biler, for den gamle var meget ofte den mest solgte bil i Danmark. Vi tester en benzinversion med 100 hk

Af: Morten Bek / d. 11. januar 2020

Tre bilmodeller har i de seneste 6-7 år haft førertrøjen i Danmark. Volkswagen Up, Nissan Qashqai og Peugeot 208 er “folkets” biler her i landet. På en tilfældig dag, i en hvilken som helst dansk by med mere end 200 indbyggere, vil man uundgåeligt se mindst en af de tre bilmodeller. De er alle steder, og de er alle tre fornuftige biler.

LÆS OGSÅ: Finalisterne til Årets bil 2019

Peugeot 208 har holdt sig så populær i Danmark, at selv Peugeot er blevet overrasket; hvordan kunne en minibil, som kom ud i 2012 og kun har fået et mildt facelift siden da, blive ved at være en af de mest solgte biler? Faktisk er der solgt 56.757 Peugeot 208 siden lanceringen i 2012 til og med 2019. Der er flere grunde til minibilens succes. Designet er gået rent ind, og det har bevaret en friskhed. Priserne har været lave, og Peugeot har piftet 208 med utallige kampagnemodeller med meget mere udstyr end de fleste andre biler i klassen.

En helt ny 208 er landet i Danmark, og den har meget at leve op til. Den kommer også som elbil (e-208), men her og nu er det en 208 med 1,2-liters benzinmotor med 100 hk, vi tester.

Hvad skal gøre den nye 208 populær?

Designet har været med til at gøre den udgående 208 til en stjerne, og designet er vigtigt med stort V for Peugeots mini. Holder man af modent design a la VW Polo og Kia Rio, så er 208 nok for meget af det gode. Men det er sandsynligt, at hvis du kunne lide den gamle 208, vil den nye være en fornem opdatering. Den har LED-hugtænder under forlygterne, og modelnavnet står prangende frem på motorhjelmen. Smag og behag.

Pladsforholdene har aldrig været en stærk side i den franske mini, hvilket de stadig ikke er. Mest af alt lider bagsædepladsen dog. Den er meget trang og det kan være svært at komme ud og ind. Bag rattet er 208 blevet et klart bedre bekendtskab. Man sidder bare bedre og mere naturligt bag rattet, og sæderne er fastere og mere solide. Den testede Allure-version, en af de bedst udstyrede 208’ere, har digitalinstrumentering med 3D-effekt, hvor det ser ud som om, instrumenterne ligger i flere lag. Det ser både godt ud og står overskueligt frem.

LÆS OGSÅ: Peugeot 208 bliver elektrisk

Franskmændene kører videre med den unikke indretning af førerpladsen med lille rat og instrumentering hævet højt, så man kigger over rattet for at se skærmen. Det virker mindre kontroversielt end tidligere, sikkert fordi man bare sidder bedre i den nye 208.

Peugeot regner med, at den elektriske udgave af 208 vil stå for omkring 10% af 208-salget i Danmark. Uanset hvad man måtte tænke om elbiler og elektrificering, virker det konservativt. Den kommer til at koste fra 230.000 kr., har samme fede design og en rækkevidde op til 340 km, så det kan meget vel blive til mere end 10 procent.

Hvordan er benzinmotoren med 100 hk?

En stor andel af de nye 208’ere på vejene vil køre med samme motorvariant som testbilen. En 1,2-liters benzinmotor med tre cylindre og 100 hk. Den er monteret med turbolader, så man skal ikke fokusere på de beskedne hestekræfter, men istedet det maksimale drejningsmoment på 205 Nm fra 1.750 o/min. Blandt 3-cylindret benzinmotorer i minibiler er den 1,2-liters her en af de bedste. Den er stærk, den er smidig, den er kultiveret. Den trækker forbløffende fint og støjer forbløffende lidt.

LÆS OGSÅ: Første test: Opel Corsa, den førstefødte

Den nye 208 er, helt generelt, et solidt skridt fremad i forhold til støj i kabinen, affjedringskomfort, materialekvalitet og køreegenskaber. En Ford Fiesta er sjovere at køre, men den har ikke det fede interiør og den flotte materialekvalitet.

Hvad koster den nye 208, og hvad koster en 3 år gammel udgave?

Når man snakker Peugeot og priser, så er det altid et øjebliksbillede. Det billede kan se anderledes ud om en måned. Importøren finder nemlig hele tiden på kampagnemodeller, tilbud og prisændringer. Allerede fra starten er der to kampagnemodeller, som har mere udstyr, men ikke en voldsomt højere pris.

208 starter lige nu ved 147.990 kr. Dén varaint har i princippet samme motor, men uden turbo og kun 75 hk. Testbilens motor med turbo fungerer rigtig godt og vil være et godt valg, selv om en merpris på 17.000 kr. er lige stramt nok. Giv det tid, så kommer der sikkert et tilbud, så man ikke skal af med mindst 164.990 kr. for 208 med den testede motor. Med Allure-udstyr og Sky-kampagnepakke har 208 både adaptiv fartpilot, glastag og alufælge, men så ender prisen også på 190.000 kr. uden metallak.

>> Find brugte Peugeot 208 her <<

Udbuddet af brugte 208’ere af den første generation er omfattende. De fleste biler har en 1,6-liters dieselmotor med 100 hk, mens benzinmotoren på 1,2 liter uden turbo, med 82 hk, også er bredt repræsenteret.

De stærkere benzinmotorer med turbo er sjældne. Den 1,2-liters med 82 hk er et udmærket valg, da den også er frisk i den lette minibil. En tre år gammel 208 1,2 Chili Sky med kun 12.000 km på tælleren (med alufælge, fartpilot, glastag, navigation, bakkamera og Apple CarPlay) har vi set til 122.800 kr. Men det er også muligt at finde dieseludgaven med 100 hk, fra samme årgang, til 100.000 kr.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber.