Stellantis-koncernen tror på hybrider uden ledning. Peugeot-modellerne 3008 og 5008 er de første med en ny nøjsom hybriddrivlinje med 136 hk.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Elbilernes gennemslagskraft er stærk, og her på Bilbasen fylder elbilerne selvfølgelig også meget. Men vi prøver også at minde os selv om, at elbiler ikke skal stjæle det fulde billede.
Mange danskere har ikke en elbil i tankerne, når de skal skifte bil. En økonomisk bil med benzinmotor – med eller uden opladningsmulighed – er i stedet valget.
Stellantis-koncernen, som rummer alt fra Citroën til Jeep og Maserati, går i 2023 videre med fuld elektrificering af sine biler, men der bliver også udviklet nye benzinmotorer og delvis elektrificering.
En ny hybriddrivlinje, som i starten af 2023 har premiere i Peugeot-modellerne 3008 og 5008, vil sprede sig til flere af mærkerne i koncernen (og Peugeot-modeller som 308 og 408) – Citroën, Fiat og Opel er bare tre af mulighederne.

136 hk og 48 volt-teknologi
Hybridsystemet fra Stellantis består af en ny generation af Puretech-benzinmotoren med 136 hk, en ny dobbeltkoblingsgearkasse med indbygget elmotor og et batteri med 48 volt spænding.
Benzinmotoren har vi endnu ingen videre oplysninger om, men det er mest sandsynligt, at det er en revideret udgave af 1,2’eren med tre cylindre.
Læs også: Peugeot e-208 rammer 400 kilometer
48 volt-batteriet oplades under kørsel, og strømmen bruges til, via elmotoren i gearkassen, at give et ekstra skud drejningsmoment. Elektrificeringen understøtter benzinmotoren ved lave omdrejninger, før turboen helt kommer i omdrejninger. Ved lave hastigheder kan man køre op til 1 kilometer udelukkende på strøm.
Peugeot regner med, at forbruget i 3008 og 5008 med det nye hybridsystem vil være 15 procent lavere, men det står ikke klart, hvad franskmændene sammenligner med.