Kategorier
Elektrisk Nyheder

Peugeot e-208 rammer 400 kilometer

Et nyt batteri og en mere effektiv elmotor med 156 hk giver nyt liv i den elektriske Peugeot e-208 – og op til 400 kilometer på en opladning.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Stellantis-koncernen ruller sin nye elektriske drivlinje ud til alle sine elektriske personbiler – ikke kun til helt nye modeller som Jeep Avenger, Opel Astra-e og Peugeot E-308.

Peugeot lægger ud med sin modelopgradering i den lille e-208, som får glæde af mere ydelse, mere effektivitet og længere rækkevidde før storebror E-308 kommer på markedet i sommeren 2023.

LÆS OGSÅ: Batterirevolution hos Stellantis

Den elektrificerede 208 fik, som flere af de øvrige elbiler i Stellantis, allerede en opgradering i 2021, men den var ikke af større teknisk karakter. 2021-opdateringen gav lidt mere rækkevidde takket være batteristyring og software.

Ingen synlige forskelle, så med den nye drivlinje er der altså ikke tale om et synligt facelift. Den lille e-208 har i stedet fået ny drivlinje, som giver 20 hk og 38 kilometer ekstra

Et løft på 20 hk og 38 kilometer til e-208

Den nuværende e-208 blev introduceret i 2019, og den findes lige nu hos forhandlerne til priser fra 289.990 kr. Elmotoren har 136 hk/260 Nm og den kører med et batteri med en kapacitet på 50 kWh.

I forbindelse med opdateringen i 2021 gik den fra en oprindelig WLTP-rækkevidde på 340 kilometer til 362 kilometer. Forbruget er i gennemsnit 15,5 kWh for hver 100 kilometer.

Som andre elbiler holder e-208 en høj værdi som brugt. Det kan derfor være en god idé, hvis man vil købe en ny, at vente til den nye kommer på markedet i 2023. Med længere rækkevidde er man endnu bedre stillet

Den nye elmotor er mere effektiv – og stærkere. Ydelsen i e-208 løftet med opgraderingen til 156 hk, mens drejningsmomentet forbliver på maksimalt 260 Nm.

Det nye batteri er tilsyneladende en smule mindre end i den kommende E-308; Peugeot oplyser samlet 51 kWh og 48,1 kWh anvendelig kapacitet i e-208, mens tallene for E-308 er 54 og 51 kWh.

LÆS OGSÅ: Peugeot lover meget lavt forbrug i elektrisk E-308

Med det nye batteri forventer Peugeot, at e-208, når den bliver typegodkendt i EU-regi, kan levere 400 kilometer på en opladning. Den kan lade med maksimalt 100 kW, og mens den produceres med både 1-faset og 3-faset opladning, vil den danske importør formentlig holde fast i kun at sælge e-208 med 3-faset opladning – altså, hurtigere opladning på almindelige ladere.

Peugeot ændrer ikke på design, hverken ude eller inde, og mens en 10″ touchscreen er standard i topmodellen GT, må de billigere klare sig med en mindre skærm på 7″

Effektivitet er det nye våben

Med et batteri med stort set samme kapacitet går e-208 fra oprindeligt 340 til nu 400 kilometer på en opladning. Det er 60 kilometer eller næsten 18 procent længere ture på en enkelt opladning.

Den første opdatering fra 2021, hvor man fik 22 kilometer mere at gøre godt med, kom fra en varmepumpe med en ny fugtighedssensor til klimaanlægget, dæk med lavere rullemodstand og ændret gearing.

LÆS OGSÅ: Jeep Avenger – et (lille) elektrisk eventyr til Europa

Batteriteknologien tager konstant små og store spring, og e-208 kommer på gaden i 2023 med et batteri med højere effektivitet og energitæthed. I stedet for et større batteri for mere rækkevidde, som giver mere vægt, kan et mere effektivt batteri give mere rækkevidde – og langt lavere forbrug.

Det nye batteri giver e-208 et WLTP-forbrug på kun 12 kWh for hver 100 kilometer – mod den nuværende models 15,5 kWh.

Den nye drivlinje er på vej ud på tværs af Stellantis-mærkerne, og hos Peugeot vil den derfor også komme i e-2008 og, med tiden, også i e-Rifter.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.