Den svenske crossover lander i den hårdt besatte klasse med Audi Q4 E-Tron og Tesla Model Y. Polestar 3 får en klasseledende rækkevidde på over 600 kilometer.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Polestar 2 er en usædvanligt velkørende elbil til en god pris. Men den er også, hvis man er kynisk, et stykke aflagt Volvo-design og en bil, som ikke egner sig til en pladskrævende familie.
Polestar gør nu op med begge kritikpunkter. Den længe ventede Polestar 3, som produceres både i Kina og på en helt ny fabrik i USA, gør op med det gamle Volvo-design – og afslører en spændstig crossover til familiebrug.
Den fuldstændige afsløring af den nye crossover er først i oktober, men et enkelt billede, som Polestar har frigivet, giver mere end bare et fingerpeg. Og Polestar afslører, at den elektriske crossovers rækkevidde skulle ramme over 600 kilometer (WLTP-måling).
Endelig kommer det selvstændige design
Vi kender hverken bilens mål eller hvor mange hestekræfter den får, men det er svært at forestille sig andet, end at Polestar 3 går direkte efter kunderne, som ellers overvejer Audi Q4 E-Tron, BMW iX3 og Tesla Model Y.
Polestar kalder den nye model en “performance-SUV” – svenskerne vil bringe “sport” ind i segmentet – og den første version på markedet bliver da også en udgave med to el-motorer og firehjulstræk.
Polestar 3 er første skridt helt væk fra Volvo-designet, som hviler tungt på både den sjældne 1’er og den populære 2’er. Selv set lidt oppe fra og fra siden er det tydeligt, at Polestar 3 har et frontdesign allerede afsløret på konceptbiler som Precept og O2. Læg mærke til en usædvanlig detalje: Motorhjelmen starter med en indbygget spoiler med kanaler, som uden tvivl kommer aerodynamikken til gode.
Helt Volvo-fri ser den nye crossover ikke ud til at være, når det kommer til designet: Baglygterne er integreret i en sort ramme, som smyger sig omkring C-stolpen. Men den bruges her som et stort sammenhængende element, der fortsætter over i ruderammerne.