Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Polestar 2 er en usædvanligt velkørende elbil til en god pris. Men den er også, hvis man er kynisk, et stykke aflagt Volvo-design og en bil, som ikke egner sig til en pladskrævende familie.
Polestar gør nu op med begge kritikpunkter. Den længe ventede Polestar 3, som produceres både i Kina og på en helt ny fabrik i USA, gør op med det gamle Volvo-design – og afslører en spændstig crossover til familiebrug.
LÆS OGSÅ | Polestar O2 Concept kan blive elektrisk flagskib
Den fuldstændige afsløring af den nye crossover er først i oktober, men et enkelt billede, som Polestar har frigivet, giver mere end bare et fingerpeg. Og Polestar afslører, at den elektriske crossovers rækkevidde skulle ramme over 600 kilometer (WLTP-måling).
Vi kender hverken bilens mål eller hvor mange hestekræfter den får, men det er svært at forestille sig andet, end at Polestar 3 går direkte efter kunderne, som ellers overvejer Audi Q4 E-Tron, BMW iX3 og Tesla Model Y.
Polestar kalder den nye model en “performance-SUV” – svenskerne vil bringe “sport” ind i segmentet – og den første version på markedet bliver da også en udgave med to el-motorer og firehjulstræk.
LÆS OGSÅ | Video: Polestar 1 – den sjældne, svenske raket
Polestar 3 er første skridt helt væk fra Volvo-designet, som hviler tungt på både den sjældne 1’er og den populære 2’er. Selv set lidt oppe fra og fra siden er det tydeligt, at Polestar 3 har et frontdesign allerede afsløret på konceptbiler som Precept og O2. Læg mærke til en usædvanlig detalje: Motorhjelmen starter med en indbygget spoiler med kanaler, som uden tvivl kommer aerodynamikken til gode.
Helt Volvo-fri ser den nye crossover ikke ud til at være, når det kommer til designet: Baglygterne er integreret i en sort ramme, som smyger sig omkring C-stolpen. Men den bruges her som et stort sammenhængende element, der fortsætter over i ruderammerne.
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.