Kategorier
Elektrisk Nyheder

Polestar 3 afsløret – crossover kører 600 km på en opladning

Den svenske crossover lander i den hårdt besatte klasse med Audi Q4 E-Tron og Tesla Model Y. Polestar 3 får en klasseledende rækkevidde på over 600 kilometer.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Polestar 2 er en usædvanligt velkørende elbil til en god pris. Men den er også, hvis man er kynisk, et stykke aflagt Volvo-design og en bil, som ikke egner sig til en pladskrævende familie.

Polestar gør nu op med begge kritikpunkter. Den længe ventede Polestar 3, som produceres både i Kina og på en helt ny fabrik i USA, gør op med det gamle Volvo-design – og afslører en spændstig crossover til familiebrug.

LÆS OGSÅ | Polestar O2 Concept kan blive elektrisk flagskib

Den fuldstændige afsløring af den nye crossover er først i oktober, men et enkelt billede, som Polestar har frigivet, giver mere end bare et fingerpeg. Og Polestar afslører, at den elektriske crossovers rækkevidde skulle ramme over 600 kilometer (WLTP-måling).

Endelig kommer det selvstændige design

Vi kender hverken bilens mål eller hvor mange hestekræfter den får, men det er svært at forestille sig andet, end at Polestar 3 går direkte efter kunderne, som ellers overvejer Audi Q4 E-Tron, BMW iX3 og Tesla Model Y.

Polestar kalder den nye model en “performance-SUV” – svenskerne vil bringe “sport” ind i segmentet – og den første version på markedet bliver da også en udgave med to el-motorer og firehjulstræk.

LÆS OGSÅ | Video: Polestar 1 – den sjældne, svenske raket

Polestar 3 er første skridt helt væk fra Volvo-designet, som hviler tungt på både den sjældne 1’er og den populære 2’er. Selv set lidt oppe fra og fra siden er det tydeligt, at Polestar 3 har et frontdesign allerede afsløret på konceptbiler som Precept og O2. Læg mærke til en usædvanlig detalje: Motorhjelmen starter med en indbygget spoiler med kanaler, som uden tvivl kommer aerodynamikken til gode.

Helt Volvo-fri ser den nye crossover ikke ud til at være, når det kommer til designet: Baglygterne er integreret i en sort ramme, som smyger sig omkring C-stolpen. Men den bruges her som et stort sammenhængende element, der fortsætter over i ruderammerne.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.