Her er årets sikreste biler 2024
Sikkerhedseksperterne fra Euro NCAP gør status over 2024 og finder de sikreste biler på tværs af klasser – og der er biler fra både Kina, Tyskland og Japan.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Den første sending med den nye Polestar 3 skulle lande i Danmark i oktober, og de første versioner i produktion kører alle med firehjulstræk og mindst 489 hk. Laveste pris for de firehjulstrukne Polestar 3-udgaver er 725.000 kr., og med tilkøb af diverse pakker ryger prisen hurtigt op over 800.000 kr.
Polestar har dog også en billigere løsning på vej. Polestar 3 med baghjulstræk, som kan bestilles fra i dag. Den baghjulstrukne variant kommer med en besparelse på 50.000 kr. i forhold til den næstbilligste version, og leveringen starter i februar eller marts.
Udstyrsniveauet er det samme som i modeller med firehjulstræk. Der er en række pakker, bl.a. Pilot-pakken med aktiv sportskifteassistent og 360 graders kamera med 3D-visning til 15.625 kr. og Plus-pakke med Bowers & Wilkins-lydanlæg, aktiv støjreduktion, head-up-display mv. til 43.750 kr. (pakken kræver, at man også køber Pilot-pakken).
Om 50.000 kr. er en stor eller en lille besparelse, skal man afgøre med sig selv, og der er både plusser og minusser ved at spare pengene.
Når man piller en elmotor og dermed noget vægt ud af en elbil, så stiger rækkevidden næsten automatisk. Med den forreste elmotor fraværende i den nye Polestar 3 Long Range Single Motor stiger rækkevidden med 19 kilometer på en opladning. Batteriet er det samme som i de firehjulstrukne, og det giver sammenlagt 650 kilometer. Det er en rækkevidde, som de færreste konkurrenter kan være med på.
Hvor meget mindre 3’eren med baghjulstræk vejer, ved vi ikke, men måske den lavere vægt over forhjulene resulterer i en forbedring af køreegenskaberne?
Et minus kan være – det behøver ikke være det – er det store afslag i hestekræfter. Den nye basisvariant har med sin enlige elmotor 299 hk, mens Long Range Dual Motor har 489 hk og Long Range Dual Motor Performance har 517 hk.
Der bliver nok ikke mange lynhurtige overhalinger i basismodellen. 0-100 km/t på 7,8 sekunder er helt sikkert rigeligt i de fleste situationer. Men 5 sekunder med firehjulstræk, eller ned til 4,7 sekunder i Performance-versionen, fortæller om en stor forskel.
Topfarten reduceres også i Polestar 3, når der kun er en enkelt elmotor ombord; den er 180 km/t, mens firehjulstrukne 3’ere kan fortsætte til 210 km/t. De to med træk på alle fire må også trække meget fornuftige 2.200 kilo på krogen – basisudgaven desværre kun 1.500 kilo.
Polestar 3 møder en række konkurrenter i samme størrelse eller nogenlunde samme størrelse. Polestar 3 er en stor crossover, der måler 4,9 meter i længden.
Selv om den nye Audi Q6 E-Tron er kortere, vil den være oplagt som konkurrent til Polestar 3. Med 306 hk og rækkevidde op til 623 kilometer er den på øjenhøjde med den nye basismodel. Den fås fra 589.990 kr., mens den større og på forbruget aldrende Q8 E-Tron starter på 754.990 kr. med 408 hk og en rækkevidde på op til 574 kilometer.
BMW iX har et meget højt komfortniveau, men det er desværre meget svært at anbefale basisudgaven iX xDrive40, der ellers fås til fornuftige 757.554 kr. Den har en rækkevidde, som ikke er rimelig i så stor en luksusbil: 412 kilometer. Et nyt batteri er hvad, den trænger til. I iX xDrive50 er rækkevidden 599 kilometer, men prisen er så også 1.082.554 kr.
Mercedes EQE SUV har om muligt et af de dummeste navne, man kan give en elektrisk SUV. Men den er komfortabel og kommer med lang rækkevidde. Det har meget at gøre med SUV’ens meget runde form. Priserne starter på 786.554 kr.
XPeng G9 er en stor elektrisk SUV, som mange danskere allerede har købt sig. Den fås i tre versioner til priser fra 499.900 kr. Basismodellen har dog ret kort rækkevidde – 460 kilometer. Derfor er Long Range-udgaven mere spændende med en rækkevidde på 570 kilometer. Men merprisen er uforståeligt høj: 80.000 kr.
Sikkerhedseksperterne fra Euro NCAP gør status over 2024 og finder de sikreste biler på tværs af klasser – og der er biler fra både Kina, Tyskland og Japan.
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.