Auto China i Beijing er vild og forvirrende
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det er altid en risikabel affære at melde priser ud på en ny bil, når der er lang tid til lanceringen. At der er gået lang tid, siden Polestar annoncerede priser på Polestar 3, er en underdrivelse: priserne blev offentliggjort i oktober 2022.
Polestar var tilbage i 2022 optimistiske og lovede levering af den nye crossover fra et tidspunkt i fjerde kvartal 2023. Det var, trods alt et år eller mere, de havde til at få den færdig. Tidspunktet skubbede sig igen senere, og nu loves de første biler til kunderne tidligst i slutningen af september i år.
LÆS OGSÅ | Test: Polestar 2 skal længere ned i pris
Med to år siden fastsættelsen af priserne lever vi i en ny virkelighed på bilmarkedet. Priserne på elbiler er faldet, og på mange markeder vil folk ikke have elbilerne. I den virkelighed har Polestar sænket priserne på Polestar 3, som oprindeligt skulle koste fra 800.000 kr. Men tingene er desværre ikke helt, som de ser ud.
Det er en god følelse at få en vare billigere, end man blev stillet i udsigt. Og billigere får man Polestar 3, der nu har en officiel startpris på 725.000 kr. for standardudgaven med 489 hk og en rækkevidde på 631 km. Der er altså skåret 75.000 kr. af den gamle pris. Og så alligevel ikke helt, for 2022-priserne inkluderede to pakker, som nu skal lægges til prisen.
Den gamle pris på 800.000 kr. kom med Pilot- og Plus-pakkerne som standard. Pilot-pakken er med bl.a. 360 graders kamera og sporskifteassistent, og Plus-pakken, som kræver at man også køber Pilot-pakken, indeholder Bowers & Wilkins-lydanlæg, aktiv støjreduktion, varme i bagsædet, varme i rattet og head-up-display med videre. Hver for sig koster de pakker henholdsvis 15.625 kr. og 43.750 kr. Hvis man inkluderer de to pakker, ender den nye pris på 784.375 kr.
LÆS OGSÅ | Polestar 4 koster fra 465.000 kr.
Men her opstår så et problem omkring afgifter på elbiler, for lægger man begge pakker til på Polestars hjemmeside, kommer afgiften i spil – og så er prisen pludselig 820.000 kr. og IKKE 784.375 kr. Der er altså lidt penge at spare, men kun hvis man sparer på udstyret. Gør man ikke det, er Polestar 3 dyrere end i 2022, og det er selvfølgelig ingen god nyhed.
Der findes en anden udgave af Polestar 3, og det er Performance-udgaven med softwareopgadering til 517 hk. Det er dog mere end software, for den kommer også med en anden undervognsopsætning, større alufælge, Pirelli P Zero-dæk og seler, bremsekalibre og ventilhætter i den meget gyldne farve Swedish Gold.
Merprisen har ikke ændret sig fra 2022, og den er stadig 80.000 kr. i forhold til standardbilen, men med de tidligere nævnte udstyrspakker pillet ud er den nye pris 805.000 kr. Men vil man have de to pakker på, så der er udvidet sikkerhedsudstyr, head-up-display, Bowers & Wilkins og så videre, er problemet endnu større end med standardudgaven. De to pakker, som før afgift koster i alt 59.375 kr., koster til Performance-udgaven 95.000 kr., og så er den samlede pris 900.000 kr. – hvor den på den gamle prisliste kostede 880.000 kr.
LÆS OGSÅ | Volvo er på vej ud af Polestar
Det er meningen, at købere af standardbilen kan købe softwareopgraderingen via bilens app og infotainmentsystem, og her vil der så være tale om eftermonteret udstyr. Hvor høj prisen bliver, ved vi endnu ikke.
Når den store Polestar 3 (den er 490 cm lang – lidt kortere end BMW X5, men dog markant lavere) endelig kommer på markedet, skal den konkurrere mod biler som Audi Q8 E-Tron (fra 711.990 kr.), BMW iX (fra 757.554 kr.), Mercedes EQE SUV (fra 747.554 kr.) og den nye Volvo EX90 (fra 812.876 kr.). I det scenarie står Polestar 3 i et positivt lys med langt flere hestekræfter, og i flere tilfælde længere rækkevidde og mere udstyr end konkurrenterne.
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.