marts 15, 2024

Polestar 3 bliver billigere end ventet (men der er en hage ved det)

Polestar 3 blev allerede prissat i oktober 2022, men siden da er der ikke sket noget. Der gør der nu, hvor der er nye og lavere priser forud for leveringsstart, men ikke alt er, som det ser ud.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det er altid en risikabel affære at melde priser ud på en ny bil, når der er lang tid til lanceringen. At der er gået lang tid, siden Polestar annoncerede priser på Polestar 3, er en underdrivelse: priserne blev offentliggjort i oktober 2022.

Polestar var tilbage i 2022 optimistiske og lovede levering af den nye crossover fra et tidspunkt i fjerde kvartal 2023. Det var, trods alt et år eller mere, de havde til at få den færdig. Tidspunktet skubbede sig igen senere, og nu loves de første biler til kunderne tidligst i slutningen af september i år.

Med to år siden fastsættelsen af priserne lever vi i en ny virkelighed på bilmarkedet. Priserne på elbiler er faldet, og på mange markeder vil folk ikke have elbilerne. I den virkelighed har Polestar sænket priserne på Polestar 3, som oprindeligt skulle koste fra 800.000 kr. Men tingene er desværre ikke helt, som de ser ud.

Ny startpris: 725.000 kr.

Det er en god følelse at få en vare billigere, end man blev stillet i udsigt. Og billigere får man Polestar 3, der nu har en officiel startpris på 725.000 kr. for standardudgaven med 489 hk og en rækkevidde på 631 km. Der er altså skåret 75.000 kr. af den gamle pris. Og så alligevel ikke helt, for 2022-priserne inkluderede to pakker, som nu skal lægges til prisen.

Den gamle pris på 800.000 kr. kom med Pilot- og Plus-pakkerne som standard. Pilot-pakken er med bl.a. 360 graders kamera og sporskifteassistent, og Plus-pakken, som kræver at man også køber Pilot-pakken, indeholder Bowers & Wilkins-lydanlæg, aktiv støjreduktion, varme i bagsædet, varme i rattet og head-up-display med videre. Hver for sig koster de pakker henholdsvis 15.625 kr. og 43.750 kr. Hvis man inkluderer de to pakker, ender den nye pris på 784.375 kr.

Men her opstår så et problem omkring afgifter på elbiler, for lægger man begge pakker til på Polestars hjemmeside, kommer afgiften i spil – og så er prisen pludselig 820.000 kr. og IKKE 784.375 kr. Der er altså lidt penge at spare, men kun hvis man sparer på udstyret. Gør man ikke det, er Polestar 3 dyrere end i 2022, og det er selvfølgelig ingen god nyhed.

Performance-opgraderingen koster fortsat 80.000 kr.

Der findes en anden udgave af Polestar 3, og det er Performance-udgaven med softwareopgadering til 517 hk. Det er dog mere end software, for den kommer også med en anden undervognsopsætning, større alufælge, Pirelli P Zero-dæk og seler, bremsekalibre og ventilhætter i den meget gyldne farve Swedish Gold.

Merprisen har ikke ændret sig fra 2022, og den er stadig 80.000 kr. i forhold til standardbilen, men med de tidligere nævnte udstyrspakker pillet ud er den nye pris 805.000 kr. Men vil man have de to pakker på, så der er udvidet sikkerhedsudstyr, head-up-display, Bowers & Wilkins og så videre, er problemet endnu større end med standardudgaven. De to pakker, som før afgift koster i alt 59.375 kr., koster til Performance-udgaven 95.000 kr., og så er den samlede pris 900.000 kr. – hvor den på den gamle prisliste kostede 880.000 kr.

Det er meningen, at købere af standardbilen kan købe softwareopgraderingen via bilens app og infotainmentsystem, og her vil der så være tale om eftermonteret udstyr. Hvor høj prisen bliver, ved vi endnu ikke.

Når den store Polestar 3 (den er 490 cm lang – lidt kortere end BMW X5, men dog markant lavere) endelig kommer på markedet, skal den konkurrere mod biler som Audi Q8 E-Tron (fra 711.990 kr.), BMW iX (fra 757.554 kr.), Mercedes EQE SUV (fra 747.554 kr.) og den nye Volvo EX90 (fra 812.876 kr.). I det scenarie står Polestar 3 i et positivt lys med langt flere hestekræfter, og i flere tilfælde længere rækkevidde og mere udstyr end konkurrenterne.

Del artikel:

Brugte biler fra Polestar til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS