Nyheder

Stort galleri: Porsche klar med cool Cayenne Coupé

Af i Nyheder
Porsche har netop lanceret en ny højbenet luksusslæde, som er døbt Cayenne Coupé. Navnet kunne antyde, at der er tale om en Porsche Cayenne som du kender den – bare i en anden indpakning. Men er det tilfældet? Vi kigger nærmere på den nye SUV fra Porsche.

Af: Simon Hallenslev / d. 22 marts 2019

Det var ene og alene Cayenne, der efter lancering i 2002 for alvor vendte bøtten hos Porsche og gjorde underskud til overskud. Cayenne reddede det tyske bilmærke, så selvom den højbenede Porsche er nem at hade, skylder vi den en kæmpe tak.

Og i dag kunne det næppe gået bedre for Porsche. Den tyske producent har lige udbetalt en historisk bonus på næsten 10.000 euro til alle ansatte, så den nye Cayenne Coupé er altså ikke en livredningsmanøvre. Det er blot en strategisk tilføjelse til det uhyre populære og evigt voksende luksus-SUV-segment.

LÆS OGSÅ | Porsche Cayenne Turbo: 550-hestes V8-monster til tre millioner

Et hurtigt kig på Porsche Cayenne Coupé viser, at bilen lever op til coupé-betegnelsen. Den er skarpere og mere sporty at se på, hvilket må siges at passe godt ind i Porsches modelprogram. Måske Cayenne Coupé er den SUV, som Porsche i virkeligheden burde have lavet fra begyndelsen?

Her kan du se alle billederne af den nye model, og under galleriet kan du læse, hvad den tunge tysker har at byde på.

En Cayenne du kender – sådan da

Rent teknisk og mekanisk er Cayenne Coupé ikke en nyskabende eller innovativ tilføjelse til Porsches modelprogram.

Den lanceres med en sekscylindret turbomotor med 340 heste, mens Cayenne Turbo Coupé får otte cylindre, to turboer og 550 heste, der skyder herligheden afsted fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder. Det er en smule hurtigere end Cayenne Turbo, der skal bruge 4,1 sekunder til 100 km/t med den samme motor.

SE OGSÅ | Video: Drop lejligheden og bo i denne Porsche i stedet

Taglinjen i Cayenne Coupé er 20 millimeter lavere, mens bagskærmene er 18 millimeter bredere. Det er ikke meget, men det får alligevel den store SUV til at se mere aggressiv og sporty ud.

Ligesom Cayenne Turbo kommer Cayenne Coupé med aktiv aerodynamik gennem en aktiv spoiler på taget. Den lavere taglinje og fladere bagende har ydermere gjort det muligt for Porsche at smide en adaptiv spoiler på bagenden, der løfter sig 135 millimeter og aktiveres ved hastigheder over 90 km/t.

Sportssæder og GT3 ekstraudstyr

Som standard bliver Cayenne Coupé leveret med to sportssæder på bagsædet, og den giver således ”kun” plads til fire personer i bilen, hvilket er et ret normalt kabine-setup for en coupé.

Uden merpris kan du dog få bagsæderne, som du kender dem i en almindelig Cayenne, hvor bagsædet er en sæderække til tre personer.

Panorama-glastag er standardudstyr og giver mere end to kvadratmeter frit udsyn til himlen. Mens noget af glasset naturligvis er tonet, giver de integrerede rullegardiner mulighed for at lukke solen helt ude.

LÆS OGSÅ | Verdens stærkeste: Her er den spritnye Porsche 911 GT3 RS

Bestiller du din Cayenne Coupé med en af de tre tilgængelige letvægtspakker, får du et fuldt kulfibertag, der ellers er reserveret til en hårdtpumpede og raceorienterede 911 GT3 RS. En letvægtspakke giver dig også vægtreducerede 22-tommer sutter og kulfiberdetaljer inde i kabinen.

Cayenne Coupé er en ny bil, der udover designet ikke er så ny igen. Den springer direkte ind på et populært marked for luksus SUV’er og tager kampen op mod Mercedes-Benz GLE Coupé, BMW X6 og Audi Q8, der ligeledes er høje biler med coupé-kvaliteter.

Danske priser på Porsche Cayenne Coupé

Den nye Porsche Cayenne Coupé lander hos de danske forhandlere i midten af juni. Priserne starter ved 1.544.690 kr. for Cayenne Coupé. Vil du have turbo med i pakken, skal du rundt regnet fordoble beløbet. Hele 2.790.585 kr. skal du som minimum slippe for Cayenne Turbo Coupé.

Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.