Test: Skønhed med kompromiser i Mercedes-Benz CLE Coupé
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Af: Simon Hallenslev / d. 22 marts 2019
Det var ene og alene Cayenne, der efter lancering i 2002 for alvor vendte bøtten hos Porsche og gjorde underskud til overskud. Cayenne reddede det tyske bilmærke, så selvom den højbenede Porsche er nem at hade, skylder vi den en kæmpe tak.
Og i dag kunne det næppe gået bedre for Porsche. Den tyske producent har lige udbetalt en historisk bonus på næsten 10.000 euro til alle ansatte, så den nye Cayenne Coupé er altså ikke en livredningsmanøvre. Det er blot en strategisk tilføjelse til det uhyre populære og evigt voksende luksus-SUV-segment.
LÆS OGSÅ | Porsche Cayenne Turbo: 550-hestes V8-monster til tre millioner
Et hurtigt kig på Porsche Cayenne Coupé viser, at bilen lever op til coupé-betegnelsen. Den er skarpere og mere sporty at se på, hvilket må siges at passe godt ind i Porsches modelprogram. Måske Cayenne Coupé er den SUV, som Porsche i virkeligheden burde have lavet fra begyndelsen?
Her kan du se alle billederne af den nye model, og under galleriet kan du læse, hvad den tunge tysker har at byde på.
Rent teknisk og mekanisk er Cayenne Coupé ikke en nyskabende eller innovativ tilføjelse til Porsches modelprogram.
Den lanceres med en sekscylindret turbomotor med 340 heste, mens Cayenne Turbo Coupé får otte cylindre, to turboer og 550 heste, der skyder herligheden afsted fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder. Det er en smule hurtigere end Cayenne Turbo, der skal bruge 4,1 sekunder til 100 km/t med den samme motor.
SE OGSÅ | Video: Drop lejligheden og bo i denne Porsche i stedet
Taglinjen i Cayenne Coupé er 20 millimeter lavere, mens bagskærmene er 18 millimeter bredere. Det er ikke meget, men det får alligevel den store SUV til at se mere aggressiv og sporty ud.
Ligesom Cayenne Turbo kommer Cayenne Coupé med aktiv aerodynamik gennem en aktiv spoiler på taget. Den lavere taglinje og fladere bagende har ydermere gjort det muligt for Porsche at smide en adaptiv spoiler på bagenden, der løfter sig 135 millimeter og aktiveres ved hastigheder over 90 km/t.
Som standard bliver Cayenne Coupé leveret med to sportssæder på bagsædet, og den giver således ”kun” plads til fire personer i bilen, hvilket er et ret normalt kabine-setup for en coupé.
Uden merpris kan du dog få bagsæderne, som du kender dem i en almindelig Cayenne, hvor bagsædet er en sæderække til tre personer.
Panorama-glastag er standardudstyr og giver mere end to kvadratmeter frit udsyn til himlen. Mens noget af glasset naturligvis er tonet, giver de integrerede rullegardiner mulighed for at lukke solen helt ude.
LÆS OGSÅ | Verdens stærkeste: Her er den spritnye Porsche 911 GT3 RS
Bestiller du din Cayenne Coupé med en af de tre tilgængelige letvægtspakker, får du et fuldt kulfibertag, der ellers er reserveret til en hårdtpumpede og raceorienterede 911 GT3 RS. En letvægtspakke giver dig også vægtreducerede 22-tommer sutter og kulfiberdetaljer inde i kabinen.
Cayenne Coupé er en ny bil, der udover designet ikke er så ny igen. Den springer direkte ind på et populært marked for luksus SUV’er og tager kampen op mod Mercedes-Benz GLE Coupé, BMW X6 og Audi Q8, der ligeledes er høje biler med coupé-kvaliteter.
Den nye Porsche Cayenne Coupé lander hos de danske forhandlere i midten af juni. Priserne starter ved 1.544.690 kr. for Cayenne Coupé. Vil du have turbo med i pakken, skal du rundt regnet fordoble beløbet. Hele 2.790.585 kr. skal du som minimum slippe for Cayenne Turbo Coupé.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Det er ikke accelerationen, der trækker fokus i nyheden om Tesla Model 3 Performance 2024. Det er alt det andet, der tilsyneladende gør den meget vildere, end den før har været.
Fra benzin til strøm. Porsche Macan starter en ny karriere som elbil, og meget tyder på, at Porsche får succes med valget.
Der er en ny topmodel på vej til folden hos tyske Opel. Den hedder Grandland, og den giver højde, drøjde og drivlinjer nok til alle.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.