Som så mange andre bilproducenter, er Porsche også gået den elektriske vej. Om blot et par måneder deltager de i deres første Formel E racerløb, og nu præsenteres altså deres første elbil. Vi var med til verdenspremieren på Porsche Taycan.
Tekst: Simon Hallenslev / Video: Anders Berner / d. 4. august 2019
Det er ikke længe siden, at en Taycan – i fuld camouflage – tog rekorden for fuldelektriske personbiler med fire døre på Nürburgring med en tid på syv minutter og 42 sekunder.
Her lignede den til forveksling en Panamera, som i Turbo-versionen tog turen om Nürburgring fire sekunder hurtigere end Taycan. Nu er det dog tid til at løfte sløret for at se, om det ’bare’ er en fuldelektrisk Panamera, eller om det er en elbil i en liga for sig.
Taycan har i den grad ladet sig vente på sig. Fire år, for at være helt præcis. I 2015 blev Porsches planer om en elektrisk bil teaset, da de offentliggjorde computeranimerede billeder af en konceptbil, som de kaldte for ”Mission E”.
Siden offentliggørelsen af planerne om den elektriske Mission E, har Porsche været så dygtige som Apple til at holde projektet fuldstændig hemmeligt for offentligheden. Det er først inden for de sidste par måneder, der er dukket billeder op på internettet af Porsche Taycan i camouflage.
Tørre tæsk til elektrisk Taycan
Før verdenspremieren – som vi har video lige herunder – er Taycan dog ikke sluppet for en ordentlig omgang tørre tæsk. De punktlige tyskere har udført hvad man bedst kan betegne som automobil-tortur.
Man skulle næsten mene, at et par omgange omkring Nürburgring var tæsk nok. Men Porsche har også haft Taycan med på højhastighedsbanen Nardó i Italien. Her kørte Taycan 3.425 kilometer… På 24 timer!
De eneste pauser var for at skifte kører eller oplade batteriet. I dagtimerne kørte Taycan i gennemsnit mellem 195 og 215 km/t i 42 stegende italienske varmegrader.
Da den var færdig med udholdenhedsturen, tog Porsche 26 accelerationer fra 0 til 200 km/t i streg. Her var forskellen mellem den langsomste og den hurtigste acceleration under ét sekund.







Den nye Taycan i korte træk
Nu er den altså præsenteret – langt om længe. Kort fortalt er Taycan bygget i aluminium, har træk på begge aksler – for og bag, og 671 hk i topudgaven, som spøjst nok hedder Taycan Turbo S, selvom der ikke er skyggen af turbo på bilen.
Taycan ser lille ud, når man står ved siden af den, men faktisk er den næsten lige så lang som en Porsche Panamera: 496 cm. Den er også bred som bare fanden: 196 cm, så ve den, der forsøger at møffe Porschen ind på en dansk p-plads i størrelse medium.
Til gengæld rager den ikke så højt i vejret: 138 cm. Det gør Porsche Taycan fire cm lavere end Panamera-modellen, dog uden at gå på kompromis i kabinen. Her rummer Taycan komfortabelt fire voksne mennesker, og pladsen er meget sammenlignelig med Panamera.
Basismodellen, hvis man da kan bruge det ord om en bil til over en million kroner, koster 1,7 mio. kroner. Til den pris får du lidt færre heste end i topmodellen, som står i 2,2 mio. kroner i runde tal. Dét er priser, som Bilbasens Anders Berner ikke helt forstår.
– Hold op den er dyr, den Porsche. Den er lavet af aluminium – for god sake. Ikke engang kulfiber. Alt er presset alu, støbt alu, ekstruderet alu, siger han.
– Efter min overbevisning er prisen fastsat efter efterspørgslen og det faktum at den ikke må tage salg fra de dyre Porscher, afslutter Anders Berner.
På et senere tidspunkt følger en lidt billigere model, som formentlig lander på omkring 1,3 million kroner.
Se vores video fra verdenspremieren på Porsche Taycan her:

Facts om Porsche Taycan
Hestekræfter: 761
0 til 100 km/t: 2,8 sekunder
0 til 200 km/t: 9,8 sekunder
Batteri: 93,4 kWh
Rækkevidde WLTP: 450 kilometer