Kategorier
Elektrisk Nyheder

Abarth 500e er en elektrisk hidsigprop

Den elektriske Fiat 500e går i den sportslige retning som Abarth 500e med kunstig lyd, 0-100 km/t på 7 sekunder og 155 hestekræfter.

TEKST MORTEN B. BEK FOTO PR

Abarth har levet en omskiftelig tilværelse. Som en såkaldt intern tuner hos Fiat leverede Abarth udgaver af Punto, Stilo og 124 Spider. Biler som aldrig løftede sig og satte Abarth på verdenskortet. Det er den lille bybil Fiat 500, der med Abarth-behandling har givet mærket et trofast, entusiastisk følge flere steder i verden.

Den lille Abarth 500 i et uoverskueligt væld af udgaver, nok mest kendt for 695 Tributo Ferrari, er blevet et mini-ikon. Der er intet officielt salg af nye Abarth 500 i Danmark, men alligevel møder man den lille krudtugle med jævne mellemrum.

LÆS OGSÅ: Ugens fund: Abarth 695 er den eneste minibil fra Ferrari

Abarth skal finde på noget nyt, for det holder ikke at lukrere på den gamle 500 i al tid og evighed. Og Abarth skal, som alle andre, over på elektrificering, om det så passer deres fans eller ej.

Byggeklodserne har været der i flere år: Fiat 500e. Den elektrificerede afløser til 2007-modellen, som den er endt med ikke at afløse, men mere at leve ved siden af. Abarth har tøvet, men med Abarth 500e er den første elektriske Abarth en realitet.

Abarth er IKKE Fiat

For Abarth er det vigtigt at få alle til at forstå, at mærket ikke hører ind under Fiat. Abarth er en selvstændig enhed under Stellantis, også selv om bilerne fra Abarth stammer direkte fra Fiat. Tænk på Abarth som Cupra – en aflægger af et andet mærke, men et som kører sit eget løb.

Abarth 500e kan selvfølgelig ikke løbe fra, at den i princippet “bare” er en Fiat 500e med Abarth-logoer og den prominente skorpion på dørene, sæderne og rattet. Men der skulle ikke være nogen tvivl om, at Abarth har givet undervogn, styretøj, bremser og meget andet en opgradering, så den nye 500e lever op til det image den almindelige Abarth 500 har grundlagt: Brutalitet, råstyrke og skarpe reaktioner i miniformat.

LÆS OGSÅ: Test: Fordele og ulemper ved Fiat 500e som Cabriolet

Elmotoren i Abarth 500e kommer med 155 hk og 220-235 Nm, som gør den markant stærkere end Fiat 500, som har op til 118 hk. Men med 155 hk er den noget svagere end den klassiske Abarth 695 med 180 hk.

Med masser af data for mellemaccelerationer og målte hastigheder viser Abarth, at den nye elbil på væsentlige punkter alligevel er noget hurtigere end benzinudgaven. Fra 20-40 km/t er den 50 procent hurtigere, og når den skal så hurtigt som muligt fra 60 til 100 km/t, når den derop, mens benzinudgaven kun er på 91 km/t.

Scorpion Track til banekørsel

Abarth 500e fiser fra 0-100 km/t på 7 sekunder, og den kommer med samme batteripakke som den 118 hk stærke udgave af Fiat 500e. Mens Fiat oplyser, at 500e kan køre 321 kilometer på en opladning, oplyser Abarth intet for deres nye elbil. Under 300 kilometer er sandsynligt – hvis man kører pænt.

Vælger man standardkøreindstillingen Turismo, yder elmotoren 136 hk, og der skrues lidt ned for drejningsmomentet. Og der bevares strøm.

LÆS OGSÅ: Fiat gør Tipo til en hybrid

Sjovere bliver det i de to Scorpion-køreindstillinger. Scorpion Street til gadekørsel giver alle kræfterne, men også fuld regenerering af energi. Scorpion Track til banebrug skruer ned for regenereringen – og sandsynligvis ned for indgreb fra ESC-systemet.

For at få 500e til at lyde af noget, har Abarth udstyret den med en lydgenerator. Den skulle give 500e det rigtige “Abarth-brøl”. En lille gimmick: Når man første gang på en køretur kommer over 20 km/t, kommer der guitarlyd ud af lydgeneratoren.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.