Med flere kræfter og mere rækkevidde bliver især basisudgaven Q8 E-Tron 50 dyrere end den gamle E-Tron, mens prisen på topudgaven SQ8 E-Tron endnu ikke er på plads.
TEKST Morten Bek FOTO PR
I løbet af de første måneder af 2023 tager Audi Q8 E-Tron over efter E-Tron, når den faceliftede elektriske SUV kommer på markedet. Navnet er nyt, batteriet er større og rækkevidden længere – og priserne højere.
Den originale E-Tron kunne tidligere (i 2021, da bilmarkedet stadig var nogenlunde normalt) fås til priser fra cirka 555.000 kr. for basisversionen E-Tron 50 Quattro med 340 hk. Basisversionen af Q8 E-Tron, også med navnet 50 Quattro, koster 699.990 kr.
En stigning på næsten 150.000 kr. på en faceliftet model er umiddelbart et uforståeligt hop. Men for at være fair, så kommer Q8 E-Tron 50 Quattro med en rækkevidde, som er langt bedre, end hvad man fik i den gamle 50 Quattro: 489 kilometer på en opladning mod den gamles meget ringe 329 kilometer.




Sportback koster 30.000 kr. mere
Der er mere. De fleste danske kunder til den gamle E-Tron valgte ikke basismodellen, men den 408 hk stærke udgave 55 Quattro. Den stiger også i pris, men kun med 85.000 kr. til priser fra 739.990 kr.
Den har samtidig fået nyt batteri, så rækkevidden ligger på 574 kilometer mod forgængerens 436 kilometer.
Længere rækkevidde får man i alle tilfælde, hvis man vælger den mere strømlinede Q8 E-Tron Sportback med den lave bagende. Lavere vindmodstand gør, at den kører længere på en opladning. Q8 E-Tron Sportback 50 Quattro med 340 hk klarer nu 499 kilometer på en opladning, mens Q8 E-Tron Sportback 55 Quattro med 408 hk klarer 592 kilometer.
Sportback-udgaverne er kun marginalt dyrere end de almindelige udgaver. Om man vælger 50’eren eller 55’eren, Prestige-udstyr eller S Line, så er merprisen altid 30.000 kr.
I forhold til rækkeviddetallene, som Audi oplyste ved premieren på den faceliftede udgave, kører Q8 E-Tron-modellerne ikke helt så langt på en opladning. Det skyldes sandsynligvis, at biler til det danske marked har mere udstyr end tyske biler. Udstyr vejer, og det trækker fra i rækkevidden.

Standardudstyret er ikke noget at prale af
Med priser fra 699.990 kr. ligger Audi Q8 E-Tron fornuftigt i forhold til BMW iX, som med 326 hk og rækkevidde i basismodellen på op til 412 kilometer starter ved 750.000 kr. Forskellen er bare, at hvor BMW er blevet gode til at fylde bilerne med standardudstyr, koster meget af det udstyr, man bare gerne vil have med, ekstra hos Audi.
20″ alufælge, LED-forlygter med laserlys, head-up-display, panoramaglastag, aut. klimaanlæg med 4 zoner, Harman Kardon-surroundanlæg og nøglefri betjening er standard i BMW iX. I Audi Q8 E-Tron er sammenligneligt udstyr noget, der koster ekstra.
Adaptiv luftaffjedring og elektrisk betjent bagklap er med som standard, og Plus Selection-pakken til 30.000 kr. med klimaanlæg med 4 zoner, nøglefri betjening, matrix-LED-forlygter, lys i grillen og udvidet stemningsbelysning klarer de værste problemer, men der er stadig tale om en luksusbil med manuelle stofsæder og 19″ alufælge.

Et overblik over alle priserne
Der mangler endnu priser på topmodellerne SQ8 E-Tron Quattro og SQ8 Sportback E-Tron Quattro. Det er modellerne med tre elmotorer og en effekt på 503 hk – og en rækkevidde på op til 513 kilometer.
Priserne på alle øvrige varianter af den nye Q8 E-Tron kommer herunder. Tallene i parantes er motorydelsen og rækkevidden. S Line-udgaver kører kortere på en opladning, da de blandt andet har større hjul (20″).
Q8 E-Tron 50 Quattro Prestige (340 hk/485 km): 699.990 kr. Q8 E-Tron 50 Quattro S Line (340 hk/455 km): 734.990 kr.
Q8 E-Tron 55 Quattro Prestige (408 hk/574 km): 739.990 kr. Q8 E-Tron 55 Quattro S Line (408 hk/535 km): 774.990 kr.
Q8 E-Tron Sportback 50 Quattro Prestige (340 hk/499 km): 729.990 kr. Q8 E-Tron Sportback 50 Quattro S Line (340 hk/471 km): 734.990 kr.
Q8 E-Tron Sportback 55 Quattro Prestige (408 hk/592 km): 764.990 kr. Q8 E-Tron Sportback 55 Quattro S Line (408 hk/557 km): 804.990 kr.