Var det noget med en elektrisk Mercedes G-Klasse?
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Kia kan med Niro tage en stor del af æren for, at plug-in hybrider og elbiler er blevet udbredt i Danmark. Den første generation Niro, som først blev introduceret som hybrid i 2016 og senere som plug-in hybrid og elbil, kører i næsten 9.000 eksemplarer på de danske veje.
Efter 6 år kommer nu en ny Niro til Danmark, og Bilbasen har allerede prøvet den nye model i Norge. Du kan læse om første tur (og se video) i Niro om få dage, men priserne får du allerede her.
Den nye Niro laver Kia, som den gamle, som hybrid, plug-in hybrid og elbil. De danske afgifter gør, at hybriden anses som ligegyldig – plug-in hybriden kommer med afgiftslettelser, så den ville blive billigere end den svagere hybrid.
Den nye Niro PHEV kommer med meget højere ydelse end den gamle. Den stiger fra 141 hk til 183 hk. Benzinmotoren er den samme, en 1,6-liters med 105 hk uden turbo, så det er den elektriske motor, der står for hele forøgelsen. Rækkevidden er, afhængigt af udstyrsniveau, mellem 61 og 65 kilometer.
Med højere ydelse, inflation og stigende produktionsomkostninger kommer højere priser. Den gamle Niro PHEV startede på 264.900 kr. – den nye kommer til forhandlerne før sommerferien til priser fra 289.900 kr.
Basisudgaven til 289.900 kr., som blot hedder Niro, suppleres af Prestige-varianten til 324.900 kr. og Upgrade-varianten til 359.900 kr.
Niro (basis) har 16″ alufælge, tagrælinger, adaptiv fartpilot, aut. klimaanlæg med to zoner, rat i kunstlæder med varme, 8″ touchscreen, bakkamera, p-sensor bagtil, delvist digitale instrumenter, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto og foldbart bagagerumsdækken.
Niro Prestige tilføjer blanksorte eksteriørelementer, tågeforlygter, el-foldbare sidespejle, stemningsbelysning, justerbart bagsæderyglæn, regnsensor, p-sensor foran, nøglefri betjening, indtræk delvist i kunstlæder, højvolts-kabinevarmer, 10,25″ touchscreen med videre.
LÆS OGSÅ | Video: Her er den bedste udgave af Kia EV6
Niro Upgrade kommer, som den eneste, med LED-forlygter (adaptive) og 18″ alufælge, el-betjent bagklap, el-justerbare forsæder, trådløs opladning af smartphones og 10,25″ digital instrumentering.
En Infotainment-pakke med lydanlæg fra Harman Kardon, head-up-display (direkte i forruden) mv. koster 22.449 kr. til Prestige og 14.999 kr. til Upgrade (Upgrade kommer i forvejen med bl.a. trådløs opladning og digital instrumentering, som er med i pakken til Prestige.
Danske bilkøbere vil gerne have lang rækkevidde i deres nye elbil. Den nye Niro EV kommer derfor kun til Danmark med den store batteripakke – et nyt batteri i forhold til den gamle E-Niro, selv om det i kWh blot er 0,8 større end før.
Rækkevidden stiger fra 455 til 460 kilometer, mens elmotoren yder samme 204 hk som tidligere. I modsætning til andre nye elbiler, hvor den maksimale ladeydelse typisk stiger, er den faldet i den elektriske Niro: Fra 80 til kun 72 kW – det vil gøre Niro EV forholdsvis langsom ved en DC-lynlader.
Priserne, derimod, starter faktisk lavere end før. Den gamle E-Niro med 64 kWh-batteri startede på 324.900 kr. Den nye Niro EV starter på 309.900 kr. i den navnløse basismodel. Som plug-in hybriden hedder de næste niveauer Prestige og Upgrade – til priser fra 329.900 kr. og 349.900 kr.
Niro EV i basisudgaven har 17″ alufælge, tagrælinger, rat i kunstlæder med varme, varme i forsæderne, 8″ touchscreen, 10,25″ digital instrumentering, nøglefri betjening, bakkamera, aut. klimanlæg med 1 zone, adaptiv fartpilot, p-sensorer bag, varmepumpe, 20 liter bagagerum foran (frunk) med videre.
Niro EV Prestige kommer derudover med adaptive LED-forlygter, el-foldbare sidespejle, 10,25″ touchscreen, regnsensor, navigationsbaseret opladningsforberedelse af batteri, indtræk delvist i kunstlæder, stemningsbelysning, p-sensorer foran mv.
LÆS OGSÅ | Stortest: Kan Kia Sportage PHEV og Hyundai Tucson PHEV give favoritten Ford Kuga PHEV problemer?
Den dyreste Niro EV, Upgrade, tilføjer el-betjent bagklap, indtræk i kunstlæder, trådløs opladning af smartphones, el-justerbare forsæder, udvidet aut. nødbremse med videre.
Niro EV kommer til landet senere end Niro PHEV. Den ventes i Danmark efter sommerferien.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge vinterdæk i sommerperioden? Det kan du læse om her.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.