Kategorier
Elektrisk Nyheder

Ny Kia Niro: Elbil fra 310.000 kr., PHEV fra 290.000 kr.

Den nye Niro lander i Danmark før sommerferien som PHEV med 183 hk, efter sommerferien som elbil med 204 hk (og 460 kilometer rækkevidde). Se alle priser og udstyr her.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Kia kan med Niro tage en stor del af æren for, at plug-in hybrider og elbiler er blevet udbredt i Danmark. Den første generation Niro, som først blev introduceret som hybrid i 2016 og senere som plug-in hybrid og elbil, kører i næsten 9.000 eksemplarer på de danske veje.

Efter 6 år kommer nu en ny Niro til Danmark, og Bilbasen har allerede prøvet den nye model i Norge. Du kan læse om første tur (og se video) i Niro om få dage, men priserne får du allerede her.

Du kan kende plug-in hybriden, som er sådan en her, fra den fuldelektriske Niro på fronten. Elbilen har en klap til ladestikket under Kia-logoet og den smalle “grill”. Plug-in hybriden oplades via indgang på siden af bilen

Dyrere plug-in hybrid, men langt flere kræfter

Den nye Niro laver Kia, som den gamle, som hybrid, plug-in hybrid og elbil. De danske afgifter gør, at hybriden anses som ligegyldig – plug-in hybriden kommer med afgiftslettelser, så den ville blive billigere end den svagere hybrid.

Den nye Niro PHEV kommer med meget højere ydelse end den gamle. Den stiger fra 141 hk til 183 hk. Benzinmotoren er den samme, en 1,6-liters med 105 hk uden turbo, så det er den elektriske motor, der står for hele forøgelsen. Rækkevidden er, afhængigt af udstyrsniveau, mellem 61 og 65 kilometer.

Med højere ydelse, inflation og stigende produktionsomkostninger kommer højere priser. Den gamle Niro PHEV startede på 264.900 kr. – den nye kommer til forhandlerne før sommerferien til priser fra 289.900 kr.

Basisudgaven til 289.900 kr., som blot hedder Niro, suppleres af Prestige-varianten til 324.900 kr. og Upgrade-varianten til 359.900 kr.

Niro (basis) har 16″ alufælge, tagrælinger, adaptiv fartpilot, aut. klimaanlæg med to zoner, rat i kunstlæder med varme, 8″ touchscreen, bakkamera, p-sensor bagtil, delvist digitale instrumenter, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto og foldbart bagagerumsdækken.

Niro Prestige tilføjer blanksorte eksteriørelementer, tågeforlygter, el-foldbare sidespejle, stemningsbelysning, justerbart bagsæderyglæn, regnsensor, p-sensor foran, nøglefri betjening, indtræk delvist i kunstlæder, højvolts-kabinevarmer, 10,25″ touchscreen med videre.

LÆS OGSÅ | Video: Her er den bedste udgave af Kia EV6

Niro Upgrade kommer, som den eneste, med LED-forlygter (adaptive) og 18″ alufælge, el-betjent bagklap, el-justerbare forsæder, trådløs opladning af smartphones og 10,25″ digital instrumentering.

En Infotainment-pakke med lydanlæg fra Harman Kardon, head-up-display (direkte i forruden) mv. koster 22.449 kr. til Prestige og 14.999 kr. til Upgrade (Upgrade kommer i forvejen med bl.a. trådløs opladning og digital instrumentering, som er med i pakken til Prestige.

De sjove felter med hvid og sort kommer ikke på de biler, vi kan købe. De skyldes, at bilerne er prototyper. Til gengæld vil man kunne tilkøbe sidepaneler i kontrastfarve, men først sidst i 2021

Elbil med konkurrencedygtig rækkevidde

Danske bilkøbere vil gerne have lang rækkevidde i deres nye elbil. Den nye Niro EV kommer derfor kun til Danmark med den store batteripakke – et nyt batteri i forhold til den gamle E-Niro, selv om det i kWh blot er 0,8 større end før.

Rækkevidden stiger fra 455 til 460 kilometer, mens elmotoren yder samme 204 hk som tidligere. I modsætning til andre nye elbiler, hvor den maksimale ladeydelse typisk stiger, er den faldet i den elektriske Niro: Fra 80 til kun 72 kW – det vil gøre Niro EV forholdsvis langsom ved en DC-lynlader.

Priserne, derimod, starter faktisk lavere end før. Den gamle E-Niro med 64 kWh-batteri startede på 324.900 kr. Den nye Niro EV starter på 309.900 kr. i den navnløse basismodel. Som plug-in hybriden hedder de næste niveauer Prestige og Upgrade – til priser fra 329.900 kr. og 349.900 kr.

LED-forlygter fra Prestige

Niro EV i basisudgaven har 17″ alufælge, tagrælinger, rat i kunstlæder med varme, varme i forsæderne, 8″ touchscreen, 10,25″ digital instrumentering, nøglefri betjening, bakkamera, aut. klimanlæg med 1 zone, adaptiv fartpilot, p-sensorer bag, varmepumpe, 20 liter bagagerum foran (frunk) med videre.

Niro EV Prestige kommer derudover med adaptive LED-forlygter, el-foldbare sidespejle, 10,25″ touchscreen, regnsensor, navigationsbaseret opladningsforberedelse af batteri, indtræk delvist i kunstlæder, stemningsbelysning, p-sensorer foran mv.

LÆS OGSÅ | Stortest: Kan Kia Sportage PHEV og Hyundai Tucson PHEV give favoritten Ford Kuga PHEV problemer?

Den dyreste Niro EV, Upgrade, tilføjer el-betjent bagklap, indtræk i kunstlæder, trådløs opladning af smartphones, el-justerbare forsæder, udvidet aut. nødbremse med videre.

Niro EV kommer til landet senere end Niro PHEV. Den ventes i Danmark efter sommerferien.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.