Test: Skønhed med kompromiser i Mercedes-Benz CLE Coupé
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Af: Morten Bek / d. 7. december 2021
Den er så stor som en stationcar i Golf-klassen. Den har syv sæder som en VW Touran, men den koster kun det halve – nemlig 184.995 kr. Lyder det som en drøm for hele familien? Så er familiens næste bil den nye Dacia Jogger.
Når familien er færdig med at ligge på gulvet og skraldgrine over navnet – Jogger! – så er der god grund til at vende tilbage og se på selve bilen. Den kan blive et hit her i landet, når den kommer hertil i februar. Den har ikke bare lave priser, men også meget andet kørende for sig.
LÆS OGSÅ | TEST: Med Dacia Duster får du, hvad du betaler for
Den nye Dacia har fem sæder som standard til priser fra 179.995 kr., og de to ekstra sæder koster kun 5.000 kr. ekstra. Den rumænske bil er en krydsning mellem en crossover og en stationcar. Som sådan afløser den både den kasseformede Lodgy og Logan MCV, som var en stationcar. Jogger er 455 cm lang og 163 cm høj. Den vil passe fint i en gennemsnitlig dansk garage eller carport.
Jogger er et andet ord for praktisk. Rumænerne har udhulet karrosseriet for at gøre bilen klar til syv sæder – og til masser af bagage. I bedste fald kan den rumme op til 1.819 liter bagsæderne lagt ned. Det er langt flere liter, end er er plads til i den store Audi A6 Avant.
Men er den nye Dacia Jogger så ikke bare en gammel spand i nye klæ’r, vil den nysgerrige og sikkerhedsorienterede familie spørge? Nej, Jogger er helt ny. Den er ikke, som Duster, baseret på gammel teknologi. Den har en moderne platform, som vi kender fra eksempelvis Renault Captur.
Det er en platform, som har sikret Captur gode resultater i crashtest. Den gør også, at Jogger fås med automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot. Spørg Dacia-sælgeren, om han kan levere Duster med de to ting, og han vil undskylde sig og hurtigt skynde at gemme sig i printerrummet.
LÆS OGSÅ | Skoda giver et løft til den oversete Karoq
Jogger fås ved introduktionen kun med en motor. Det er en 1-liters benzinmotor med tre cylindre, 110 hk og 200 Nm. En solid, stærk motor. Endnu mere tidssvarende bliver Jogger i starten af 2023, hvor den kommer som hybrid. Det er samme drivlinje som i bl.a. Renault Arkana E-Tech med 1,6-liters motor. I Jogger bliver ydelsen 140 hk.
Familien Danmark kan allerede nu bestille deres nye Jogger. Den fås i tre udstyrsniveauer. Jogger Essential er basismodel til priser fra 179.990 kr. Næste trin er Comfort fra 194.990 kr., og helt fornemt går det til i Extreme til priser fra 209.990 kr. Læg 5.000 kr. til på alle niveauer for at få i alt syv sæder.
Som Essential har Jogger bl.a. automatisk nødbremse og et system, som omdanner en af familiens smartphones til et integreret infotainmentsystem. Comfort kommer med aircondition, el-sidespejle, fartpilot, p-sensorer og 8″ touchscreen – en så godt som nødvendig opgradering. Extreme er klædt fint ud med bl.a. 16″ alufælge, bakkamera, nøglefri betjening og aut. klimaanlæg.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Det er ikke accelerationen, der trækker fokus i nyheden om Tesla Model 3 Performance 2024. Det er alt det andet, der tilsyneladende gør den meget vildere, end den før har været.
Fra benzin til strøm. Porsche Macan starter en ny karriere som elbil, og meget tyder på, at Porsche får succes med valget.
Der er en ny topmodel på vej til folden hos tyske Opel. Den hedder Grandland, og den giver højde, drøjde og drivlinjer nok til alle.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.