Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Konfiguratoren. Drømmemaskinen på nettet, hvor man kan skabe lige præcis den udgave af en ny bil, man kunne tænke sig. Med den rigtige lakering, de perfekte fælge og alt det dyre ekstraudstyr. Uforpligtende tidsfordriv.
Det uforpligtende kan vendes til et rigtigt tilbud på en ny bil. Når man har krydset alt af, alt efter hvor meget kontoen er foret, vil der tit være en knap, som sender den perfekte konfigurering til en forhandler. Så er et skræddersyet tilbud på vej til dig.
LÆS OGSÅ | Det nye Volvo starter med den elektriske EX90
Volvo giver den mulighed, og det elektriske flagskib EX90 er klar i det virtuelle univers. Vi har leget med EX90-konfiguratoren for at se, hvad Volvo tilbyder med sin nye SUV.
Volvo gør det let. Der er to EX90-motorvarianter, men der er indtil videre kun et udstyrsniveau – Ultra – og en overskuelig række af tilføjelser, som koster ekstra. Simpelt og lige til. Har man nogensinde forvildet sig ind på Mercedes-Benz’ hjemmeside for at tage en tur i konfiguratoren, så er det en labyrint.
Mere ekstraudstyr kan komme til, men lige nu er det nemt at gennemskue EX90, hvad angår priser og udstyr.
LÆS OGSÅ | Vælg hellere den mildere elektriske Volvo XC40
Basisvariant er EX90 Twin med firehjulstræk, 408 hk og foreløbig WLTP-rækkevidde på 585 kilometer (batteriet er på 111 kWh). Startprisen er 955.002 kr. EX90 Twin Performance med firehjulstræk, 517 hk og foreløbig WLTP-rækkevidde på 580 kilometer, fås fra 1.012.749 hk.
57.747 kr. Det er småpenge, når man allerede er ved at bruge 1 mio. kr. Med så lille forskel mellem de to varianter, kommer basismodellen til at stå i skyggen. For 109 hk og 1 sekund kortere til 100 km/t (4,9 i stedet for 5,9 sekunder) vil det være et naturligt valg.
Men man kan selvfølgelig også spare lidt på motoren og bruge pengene på ekstraudstyr (men det gør vi ikke).
Ikke at man behøver bruge en krone mere på EX90, end basismodellen til under 1 million kr. koster. Den store Volvo er plastret til med udstyr, som ikke koster ekstra.
21″ alufælge, LED-forlygter med adaptiv pixel-teknologi, opvarmet emblem i kølergrillen, soft close-døre (de lukker selv det sidste stykke ved hjælp af en motor), syv sæder, luftaffjedring, el-justerbart rat, panelindlæg i ægte træ, panoramaglastag, el-justerbare forsæder med massage, Bose-lydanlæg og, ikke mindst, lidar-systemet som giver helt en helt ny standard for den aktive sikkerhed. Alt det og meget, meget andet er standard.
LÆS OGSÅ | Duel: Volvo XC40 og C40 er ikke helt den samme
Med så meget udstyr forestiller vi os, at der senere kommer udstyrsvarianter under Ultra-niveauet.
Men Ultra-udstyret kan udvides. En grå metallakering (Vapor Grey) er standard, men andre laktoner koster 12.560 kr. Med undtagelse af Crystal White, som koster 22.560 kr. Den smider vi på EX90.
Indtræk i kunstlæder i enten sort, grå eller kardamomme er standard, men det er et krav fra vores side, at man bruger 22.720 kr. på Zinc Tailored Wool Blend. Store ord for smukt og ekstremt lækkert indtræk i uld og genbrugspolyester.
For at gøre EX90 så dyr som muligt, skal standardbilens 21″ Aero-fælge skiftes ud med 22″ Aero-fælge. Merpris 17.000 kr. Ekstra mørktoning af sideruder og bagruder koster 6.400 kr., og en integreret selepude i midten af midterste sæderække koster 3.900 kr.
Måske det vil undre nogle kunder, at Volvo tager sig betalt for udvidet parkeringsassistent og udvidede selvkørende egenskaber for EX90. Ikke desto mindre kommer det i en pakke, Pilot Assist-pakken, til 24.900 kr.
LÆS OGSÅ | Duel: Mazda CX-60 vs. Volvo XC60 – stor forskel i klasse og pengekasse
EX90 er en af de elbiler, som må trække mest med trækkrog: 2.200 kilo. Så det ville være ærgerligt at spare de 14.900 kr., som den nedklappelige (og dermed, når den ikke skal bruges, usynlige) trækkrog koster.
Det sidste stykke udstyr, som fuldender EX90, er et af de bedste. Et lydanlæg fra Bowers & Wilkens med 25 højttalere. Nogle af dem sidder i loftet, men der er også højttalere integreret i de forreste nakkestøtter. Jo, det har Nissan også i Micra og Juke, men vi er sikre på, de 38.100 kr. til lydsystemet i Volvo er godt givet ud.
Med komplet udstyr, hvor alt er krydset af, ender EX90 Ultra Twin Performance på 1.163.230 kr. Så mangler vi bare at klikke på send-knappen, så drømmebilen går ud til en forhandler.
LÆS OGSÅ | Mercedes EQS SUV – luksus på et højere plan
Hvis du synes, det er noget pebret for en Volvo, så tag en tur forbi Mercedes-Benz-konfiguratoren, som vi nævnte i starten. Den nye EQS SUV, direkte konkurrent til Volvo EX90, starter langt over, hvor EX90-prisen kan krænges op. EQS SUV 450+ med 360 hk starter ved 1.321.080 kr., og den er ikke nær så veludstyret som EX90.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.