Test: Skønhed med kompromiser i Mercedes-Benz CLE Coupé
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
TEKST & FOTO: Jacob Dalby / DATO: 27. august 2022
Jo flere kræfter jo bedre, hvis du spørger undertegnede. Flere kræfter er altid godt. Dobbelt med kræfter er dobbelt så godt – sådan da. Men der findes alligevel tilfælde, hvor tesen ikke holder. Det er sjældent, bevares, men det findes. Og muligvis her, hvor Volvo XC40 nu er landet i en mildere variant. XC40 P6 er navnet og den har markant færre kræfter end P8. Så hvilken skal man vælge?
LÆS OGSÅ | DUEL: Kampen er tæt mellem Audi Q4 e-tron og Volvo XC40 Recharge
Udefra set er der ingen forskel. Foruden skiltet på bagsmækken vil du ikke kunne se forskel, om det er en XC40 P6 eller P8, der holder i indkørslen. Så du skal ikke vælge den kraftige variant for at smigre naboerne. Det er først når du kommer bag rattet, at du får forskellen at mærke. Og så alligevel.
XC40 P6 starter ved 387.000 kr. og starter dermed 70.000 kr. billigere end den kraftigere P8. De 387.000 kr. er dog med mindste udstyrsniveau, som P8 ikke fås med, så med det samme udstyr er vi på 403.000 kr. for P6 og en forskel på 54.000 kr. En forskel, der er til at tage at føle på, men hvor meget mindre bil får du så?
Det åbenlyse er færre kræfter; P6 stiller med 231 hk mod vilde 408 hk i P8. Men rækkevidden på en opladning er nærmest identisk med 423 km i P6 og 436 i P8. Det hænger sådan sammen, fordi batteriet i P6 er mindre og rækkevidden ender derfor stort set på det samme. P6 har i øvrigt én elmotor og forhjulstræk hvor P8 har to og firehjulstræk.
LÆS OGSÅ | Der er lange ventetider på elbiler – hvad kan du selv gøre?
Hvorfor ikke bare beholde forhjulstræk og det store batteri og dermed få længere rækkevidde, spørger du? Tjah, det ville da være en god ide. Særligt fordi den findes ovre hos søstermærket Polestar, nærmere betegnet Polestar 2, som XC40 deler platform med. Men lad nu det ligge.
Fordelen ved det mindre batteri og en enkelt elmotor er et bedre forbrug – særligt i disse tider med de astronomiske elpriser. P6 er opgivet til 18,8 kWh/100 km og P8 til 20,5 kWh/100 km. Det er ikke den store forskel, men alligevel en besparelse på et par tusinde kroner om året, hvis vi regner med en kWh-pris på 6 kr. og 20.000 km.
Opladningen af batteriet sker med samme hastighed på de to modeller. Det betyder 11 kW AC hjemme i carporten og 150 kW DC på lynladerne ude i det ganske land.
En forskel, der til gengæld kan betyde noget for nogle, er hvor meget de må trække på krogen. P6 må trække 1.500 kg hvor P8 må trække 1.800 kg.
P6 er mindst lige så godt kørende som P8. Jeg synes faktisk de færre kræfter passer bedre til XC40. Og det kan godt være, at det er den lille variant, men der mangler altså ikke kræfter. 231 hk i en elbil er meget – særligt i en størrelse som XC40.
Det er ellers meget sjældent, at min konklusion ender med at favorisere færre kræfter – men i tilfældet her hænger det hele bedre sammen i XC40 P6. Den lille SUV er typisk Volvo; den er blød og komfortabel og styretøjet ikke det mest involverende. Derfor kan 400 hk i XC40 faktisk virke lige i overkanten.
Det er de samme Volvo-dyder, du finder i den milde variant. De gode materialer, de gode sæder og den lækre fornemmelse i kabinen er helt den samme, så heller ikke her går man på kompromis.
Til gengæld er der stadig ret dårligt udsyn, når man skal se sig over højre skulder på grund af de store sorte flader ved sideruderne på bagsæderne.
Kun på to punkter kan du ikke “nøjes” med den billige variant. 1: Hvis du absolut skal bruge firehjulstræk for at komme op til skihytten i Norge eller 2: hvis du skal kunne trække 1.800 kg. i stedet for 1.500 kg. Så er det P8, du skal have. På alle andre parametre er der intet der taler for, at vælge den dyre.
Hvis du gerne vil bruge lidt ekstra bør du derimod bruge spendere pengene på mere udstyr. Selv hvis du vælger P6 i højeste udstyrsniveau ender den billigere end den billigste P8 – og så får du blandt andet panorama-elsoltag, 360-graders parkeringshjælp og Harman Kardon lydanlæg.
Motor: Elmotor
Ydelse: 231 hk
0-100 km/t: 7,4 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Batterikapacitet: 69 kWh
Rækkevidde: 423 km
Mål (L/B/H): 443/186/165cm
Bagagerumsvolumen: 413 liter
Pris: 403.080 kr
(XC40 fås fra 387.080 kr.)
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Det er ikke accelerationen, der trækker fokus i nyheden om Tesla Model 3 Performance 2024. Det er alt det andet, der tilsyneladende gør den meget vildere, end den før har været.
Fra benzin til strøm. Porsche Macan starter en ny karriere som elbil, og meget tyder på, at Porsche får succes med valget.
Der er en ny topmodel på vej til folden hos tyske Opel. Den hedder Grandland, og den giver højde, drøjde og drivlinjer nok til alle.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.