Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
TEKST Morten Bek FOTO PR
I en verden, hvor salget af elbiler er dalende, regner BMW stadig med, at elbiler i 2030 vil stå for 50 procent af det globale salg. Det kræver mange nye innovative og spændende elbiler hvis det tyske mærke skal nå det niveau, men kigger man på bilerne, der udgør den elektriske fremtid hos BMW, ser det lyst ud.
BMW har lige løftet sløret for konceptbilen Vision Neue Klasse X, der følger i fodsporet på konceptbilen Vision Neue Klasse fra 2023. Sidste års konceptbil er en sedan, der direkte viser, hvad vi kan forvente af fremtidens 3-serie – den går i produktion i München i 2026 – og den nye konceptbil viser, hvilken retning det går for X-modellerne.
Vision Neue Klasse X er ikke en X-model til en fjern fremtid, men den første model på den helt nye Neue Klasse-platform, som går i produktion i Ungarn i 2025. Vision Neue Klasse X, forventer vi, vil afløse iX3, og det vil den gøre med store fremskridt i rækkevidde, opladning, køreegenskaber og meget andet.
Det design, BMW viser med SUV-konceptbilen vil ligge til grund for alle kommende X-modeller, præcis som sedan-konceptbilen fra 2023 vil være vejviser for kommende modeller med lavere karosseri – som sedaner og stationcars.
Den store visuelle forskel findes foran. X-modellerne vil bevare de klassiske nyrer, men i et format og en størrelse, som ikke er set i årtier; de er høje og smalle. De vil ikke længere være lavet i krom, men som LED-monumenter i fronten, som sidder i midten af et lygtebånd, der går helt ud og danner forlygterne.
Sedan-konceptbilen viser, at nyrerne på ikke-X-modeller vil blive dannet af selve det brede lygtebånd, der også inkluderer forlygterne. Med begge Vision Neue Klasse-modeller viser BMW et robust og alt andet end pyntet design.
Interiøret bliver en lige så stor revolution. Med den nye X-model kommer det innovative Panoramic Display for første gang; det er et stort, slankt display, der kører hele vejen under forruden, som kan tilpasses førerens ønsker.
Det understøttes af et stort head-up display og en stor touchscreen. Indretningen minder langt mere om den, der ses i iX-modellen, når det kommer til farver og materialer, end eksempelvis indretningen i den nuværende iX3.
Den nye X-model bliver næste år starten på et festfyrværkeri af bilmodeller på Neue Klasse-platformen. I løbet af kun 24 måneder kommer seks modeller på platformen. Platformen kører med 800 volt-teknologi, fire supercomputere og helt ny batteriteknologi – og BMW lover 30 procent længere rækkevidde.
En ting har BMW endnu slet ikke talt om, og det er navnene på modellerne. Fortsætter navne som 3-serie og iX3, eller er der helt nye i vente? 2025 giver os svaret.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.