marts 14, 2024

Skal BMW iX2 være din, så se priser og billeder her

Den nye BMW iX2 fås fra 430.000 kr. Hvis iX1 er for ordinær og kedelig, så skiller den nye søstermodel sig ud, og merprisen er rimelig med 10.000 kr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

BMW X1 og X2. To modeller fra det bayerske mærke, som har ligget tæt. Måske for tæt, for den nye generation X2 er designmæssigt langt fra den seneste X1; X2 er nu mere en aflægger af X4 og X6 end bare en forkortet X1.

Den vigtigste X2 i Danmark er den med et i foran navnet: iX2. Det er den 100 procent elektriske variant, som er ved at være klar til danske bilkøbere, som føler sig fristet af et design, der ikke helt er typisk BMW.

Hvis du synes, designet er lige præcis, som det skal være, så har vi priserne på de forskellige varianter og på ekstraudstyr, og vi har krydret dem med en masse billeder af den nye elbil.

204 eller 313 hestekræfter

Set fra et teknisk synspunkt er der meget lidt, der adskiller iX2 fra iX1. Du kan købe iX2 med de samme to drivlinjer som iX1. Den mest fornuftige er iX2 eDrive20 med forhjulstræk (en elmotor foran) og 204 hk. Den er tre sekunder langsommere fra 0-100 km/t end iX2 xDrive30 med firehjulstræk (elmotor for og elmotor bag), som har 313 hk. Det er 8,6 sekunder mod 5,6 sekunder, så forskellen er betydelig.

Med mindre vægt og mere effektivitet kan basismodellen med 204 hk køre længere på en opladning; den klarer 450-456 kilometer (afhængigt af udstyrsniveau), hvor den firehjulstrukne xDrive30 skal holde ind efter 424-430 kilometer.

Lynladningstempoet er ikke fremragende med 130 kW ved en DC-lader, men batteristørrelsen på 64,8 kWh gør, at man trods alt ikke skal vente i evigheder på at komme videre.

Merprisen for de ekstra kræfter er meget høj

Billigste iX2-variant er eDrive20 med 204 hk og M Sport-udstyr. Den sælger BMW til 430.000 kr., som er 10.000 kr. mere end for den tilsvarende iX1, så det er smag og behag og ikke prisen, der er afgørende.

Som M Sport er iX2 udstyret med adaptive LED-forlygter, 19″ alufælge, metallak, ladekabel, el-betjent bagklap, alarmsystem, automatisk klimaanlæg med to zoner, nøglefri betjening, sportssæder, interiørlister i aluminium, digital instrumentering, navigation og indtræk i Alcantara/kunstlæder.

Niveauet over M Sport hedder Fully Charged, og med det udstyrsniveau koster iX2 eDrive20 fra 491.729 kr. Fully Charged er blandt andet udstyret med anhængertræk, ratvarme, udvidet digital instrumentering, el-justerbare forsæder, Harman Kardon-lydanlæg og head-up-display.

Hvis iX2 skal være udstyret med 313 hk, så begynder det virkelig at blive dyrt. Merprisen ligger nemlig på hele 75.000 kr. for den ekstra elmotor med 109 hk. Dermed starter iX2 xDrive30 på 505.000 kr. som M Sport, og det eneste ekstra man i øvrigt får med er en adaptiv undervogn, som dog kun er selvregulerende og ikke justerbar.

Som Fully Charged ryger iX2 xDrive30 op i 572.219 kr., og i forhold til den svagere eDrive20 med samme udstyrsniveau er merprisen endda 80.490 kr.

Adaptiv fartpilot er desværre noget, BMW stadig tager sig betalt for. Sammen med aktiv vognbaneassistent koster den 10.000 kr. Harman Kardon-lydanlæg til M Sport koster 7.750 kr., men findes også i en Komfort-pakke med el-justerbare forsæder til 19.374 kr. Farven på indtrækket fås også i andet end sort (Mocha eller Oyster) til 3.125 kr., og indtræk i ægte læder koster 16.250 kr.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Hvad sker der, Mitsubishi?

Mitsubishi i Danmark virker til at være gået i dvale. De nyeste modeller på Renault-basis findes ikke i Danmark, og den nye Outlander lader vente på sig. Nu er der facelift til den Captur-baserede ASX.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS