Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Elegance er et ord, mange designere hos bilproducenterne har glemt. Alt for mange SUV-modeller står som klodser og uindtagelige borge med en stor grill. Nogen har fortalt designerne, at det betyder, at man kommer hurtigere frem på vejene. Men det gør det ikke.
Land Rover gør det Range Rover-modellerne helt, helt anderledes. Hos det britiske mærke er det elegancen, der overdøver alt andet. Grillen? Den er ikke vokset fra designerne, som den er hos Audi, BMW og mange andre mærker.
LÆS OGSÅ | Test: Den nye Range Rover har intet at bevise
Den nye Range Rover, topmodellen, er en kæmpe bil, men alligevel tæt på at være smuk. Range Rover Evoque, den mindste model, er uhyre vellykket. Den smukkeste af dem alle er dog Velar.
For nu at bruge en af de største floskler, der findes derude: Velar ældes som god vin. Range Rover lancerede Velar i 2017, men i en verden af overdesignede bilmodeller med krummelurer, dynamiske spoilere og så meget andet tingeltangel, ser Velar endnu bedre ud i 2023, end den gjorde i 2017.
Hvad gør man så, når man er designer, og der SKAL ske noget efter seks år på markedet? Det er typisk efter fem-seks år, at bilproducenter fra Japan og Sydkorea introducerer en ny model, men Velar er så langtidsholdbar, at kun små pennestrøg var nødvendige.
LÆS OGSÅ | Range Rover Sport i to PHEV-versioner op til 510 hk
Grillen er ny, men ikke 50 procent større. Forlygterne er nu mere avancerede. Pixel-LED med dynamisk kurvelys. Baglygterne var tilsyneladende ikke røde nok i forvejen, så nu er de super-røde. Mere tydelige, og de blænder mindre.
Resten er der kun i meget lille grad ændret på. Noget med luftindtagene, skulle vi mene. Og to nye lakeringer fås: Varesine-blå og Zadar-grå.
Interiøret var allerede var så elegant, som man på nogen måde kunne tænke sig til. Men fra 2017 til 2023 er der sket noget, når det kommer til infotainment og teknologi, så på de områder har briterne gjort en større indsats.
Pivi Pro-infotainmentsystemet er udstyret med en ny kurvet touchscreen på 11,4″, og softwareopdateringer kan nu for 80 procents vedkommende laves via netforbindelsen (OTA Over The Air). Det er ikke kun navigation og infotainment, men også den elektronisk styrede undervogn og fejldiagnoser, der kan klares på afstand.
LÆS OGSÅ | Det er tid til at ønske. Din nye Range Rover er klar, og du bestemmer selv det hele
Danske Kvadrat var allerede involveret i Velar-interiøret, da SUV’en havde premiere i 2017. Dengang var det helt nyt at se indtræk i stof som et luksuriøst alternativ til læder, men siden er blandt andet BMW og Volvo kommet med på vognen.
Til Velar leverer Kvadrat indtræk af typen Ultrafabrics, som er lavet af uld og pyntet med polyurethan-indlæg. Kvadrat siger, at indtrækket er 58 procent lettere end læderbetræk, og at det er testet til at holde mindst 10 år. Vi siger, at det er noget af det lækreste indtræk, der findes til en bil.
Velar fås også i den nye udgave i et bredt udvalg af modeller. Benzinmotorer med fire og seks cylindre, dieselmotorer med fire og seks cylindre – og som plug-in hybrid med fire cylindre.
Plug-in hybriden Velar P400e er opdateret med et større batteri, som har en kapacitet på 19,2 kWh. Det skal sammenholdes med forgængerens 17,1 kWh. En stigning på 12 procent. En ekstra kapacitet på 2,1 kWh giver en WLTP-rækkevidde på strøm på op til 64 kilometer. Velar P400e er har 404 hk, og som noget sjældent for plug-in hybrider, kan den modtage strøm fra en DC-hurtiglader.
LÆS OGSÅ | Test: Range Rover Velar er smuk – og billigere end før
Med 50 kW-ladekapacitet er batteriet fyldt fra 0-80 procent på cirka 30 minutter. At det ikke går endnu hurtigere, har noget med beskyttelse af batteriet at gøre.
Det største ønske, vi sidder tilbage med på listen, er det, hvor der står 100 procent elektrisk Velar. Det bliver ikke i den nuværende generation af Velar, men til gengæld kommer den første elektriske Range Rover i 2024. Det bliver den store Range Rover.
Brugte Range Rover til salg på Bilbasen
Se flere brugte Range Rover til salg på Bilbasen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.