Efter Kadjar kommer Austral. Renaults nye SUV står på en helt ny platform og som hybrid med 200 hk – og et interiør med to skærme på 12″
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det koster, når man ikke er med på beatet. Renault Kadjar, franskmændenes SUV i klasse med Peugeot 3008, Ford Kuga og VW Tiguan, havde premiere i 2015. Syv år med kun et mildt facelift har betydet, at Kadjar i dag har meget lidt betydning for det danske marked.
Kadjar har aldrig været bedre, end den var nødt til at være. I starten var det nok, men i 2022 går det ikke. Et trist interiør, manglende sikkerhedsudstyr, ligegyldigt design – kunderne går andre steder hen.
LÆS OGSÅ | Video: Ny Renault Megane E-Tech vil slå VW ID.3
Renault har en stor opgave med at komme tilbage i den mellemstore SUV-klasse. For at ryste Kadjar af sig står nu en komplet ny afløser klar, og det er en afløser med et helt nyt navn: Austral.

Austral. Australien med manglende bogstaver? Navnet er latin og betyder noget i retning af “fra den sydlige halvkugle”. Australien ligger i den region, så det er ikke helt skudt ved siden af.
Den nye SUV overtager ingen elementer fra den gamle Kadjar. Platformen, som skal deles med Nissan og på sigt måske også Mitsubishi, er helt ny. CMF-CD, som koden er for platformen, hentyder med C og D til bilstørrelser: C for kompakt og D for mellemstor.
Den nye platform kommer med al den teknologi, som Kadjar aldrig stillede med. Mild-hybrid-teknologi, hybrid-teknologi, firehjulsstyring og det nyeste indenfor sikkerhed og infotainment.

Interiøret får et massivt løft
Den dystre og kedelige kabine i Kadjar er visket helt ud med interiøret i den nye Austral. Fokus på lækre materialer og fedt design skal få Austral til at falde i kundernes smag.
De store skærme er kørt i stilling: Digital instrumentering på 12,3″, infotainmentsystem med 12″ touchscreen – og head-up-display på 9,3″ direkte i forruden. OpenR-infotainmentsystemet er forberedt for internetbaserede opdateringer.
Austral kommer med mulighed for tre individuelle bagsæder, som kan justeres 16 cm i længden. Bagagerummet er barnevognsvenligt med 575 liter med fem siddepladser i brug.

Hybrid, men endnu ingen plug-in hybrid
Det er umuligt at komme uden om plug-in hybrider – også i den klasse Austral konkurrerer i. Men der er ingen Austral plug-in hybrid at se ved verdenspremieren. Det er mild-hybrider og en hybrid, der er fokus på. Yderligere elektrificering kommer næppe.
En ny trecylindret 1,2-liters benzinmotor er basis med 130 hk (og 48V-system), og den bruges også i Austral i fuld-hybrid-udgaven. I samarbejde med en elmotor og et batteri på 1,7 kWh yder hybriden 200 hk, og den skulle holde en CO2-udledning på 105 gram/km.
LÆS OGSÅ | Euro NCAP smadrer Renault Megane E-Tech Electric til topkarakter
Der kommer ingen dieselmotor i den nye Austral, men der er to yderligere benzinmotorer på programmet. Det er 1,3-liters motoren med fire cylindre, som deles med Nissan og Mercedes-Benz. Den fås med 140 eller 160 hk, og mild-hybrid-systemet kører med 12V-batteri.
Den nye Renault Austral skulle komme til Danmark mod slutningen af året. En topversion med det nye udstyrsniveau Esprit Alpine, er inspireret af det Renault-ejede sportsvognsmærke Alpine.
