Renault har krydret sin lille crossover med frontdesign stærkt inspireret af den elektriske Scenic E-Tech Electric. Faceliftet giver også Google-baseret infotainment og revideret undervogn.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Fra rund til kantet. Fra det gamle designsprog til det nye designsprog. Renault har benyttet muligheden ved faceliftet af Captur, den populære lille crossover, til at gøre designet skarpere med det nye look fra den elektriske Scenic E-Tech Electric.
Captur-fronten er ikke en miniudgave af den, designerne har lavet til Scenic, men ligheden er slående og idéen den samme: væk med det runde, ind med det kantede. Captur ser frisk ud, selv om det er lidt af en skuffelse at gå til bilens bagende og se, at der kun er mindre ændringer at se. Pengene er gået til en ny næse, må man sige.
Men alligevel ikke kun til en ny næse. For interiøret byder på nyt udstyr og nyt infotainment, og affjedring, dæk og styretøj har også været gennem en opdatering – og det er ikke noget, der sker ved alle facelift af biler i denne klasse, så Renault har gjort noget for mere end bare det visuelle.




Google flytter ind i Captur
Renault har med sit Android-baserede infotainmentsystem OpenR Link lukket Google ind i kabinen på flere af sine modeller – og det har været en kæmpe gevinst for køberne. Systemet er intuitivt, hurtigt og udstyret med Google Maps, som intet indbygget navigationssystem kan konkurrere med.
OpenR Link med Google er nu også med i Captur (vil være standard i nogle udgaver), og til lejligheden er der en ny touchscreen med skærm på 10,4″. Styresystemet bag skærmen, Android Automotive version 12, ses her for første gang i en bil i B-segmentet.
Kabinen har i det hele taget fået en mere omfattende opgradering, end man lægger mærke til med det blotte øje. En del materialer er nu genbrugsmaterialer (blandt andet indtræk), og der er nu mulighed for et Harman Kardon-lydanlæg med ni højttalere og subwoofer. Den digitale instrumentering fås også i en ny og større udgave med skærm på op til 10,25″.







Motorprogrammet er uændret
Renault Captur er en af de mest velkørende og mest komfortable modeller i den lille crossover-klasse, men alligevel har franskmændene givet de mest vitale dele en overhaling. For en mere dynamisk opsætning har Renault blandt andet afstemt styretøjet på en ny måde, og støddæmperne er også nye. De er dog kun helt nye i hybriden med 145 hk og i benzinudgaven med 160 hk.
Apropos motorer, så er modelprogrammet for den nuværende Captur i Danmark begrænset til benzinmotoren på 1 liter med 90 hk og 1,3-liters motoren med 160 hk. Den fornyede produceres med disse motorer og i en benzinudgave med 140 hk. Hybriden med 145 hk findes også endnu, men der er intet spor efter plug-in hybriden.
Produktionen af den fornyede Captur er ved at starte på fabrikken i Spanien, og den skulle allerede så småt være på vej ud i Europa. Den danske introduktion vil dog ligge et stykke ude i fremtiden.