Kategorier
Elektrisk Nyheder

Renaults nye Mobilize genopfinder Twizy

Renault har startet et nyt brand – Mobilize – og første opgave er at lave en ny Twizy. Den lille scooter-bil kommer på gaden i 2023 med rækkevidde på 125 kilometer.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Renault var i 2012 enten forud for sin tid eller på et helt forkert spor med den lille Twizy. Elbilen til to personer, som reelt set ikke er en bil, er et genialt koncept, men verden var ikke klar til elektrisk mobilitet.

Nu er situationen en helt anden, og Renault har hevet konceptet ud af gemmerne for at give det en chance mere. Rettere sagt er det Renaults nye mærke Mobilize, som støver konceptet af.

LÆS OGSÅ: Duel: Honda HR-V og Renault Arkana – hybrider, der kører over 800 km på en tankfuld

Twizy i den nye udgave kommer til at hedde Duo, og Mobilize ventes at sende den nye “bil” på gaden allerede i 2023.

Duo har plads til to personer, og til forskel fra den gamle Twizy er der også tænkt på komforten

Rækkevidde på 125 kilometer

Den store forskel mellem Twizy og Duo bliver rækkevidden. Den 1,3 meter brede bybil, hvor passageren sidder bag føreren, har et batteri på 10,4 kWh, og den får en rækkevidde på 125 kilometer. Twizy klarede, i følge den danske importør, 80 kilometer på en rigtig god dag. Tophastigheden er, alt efter version, 45 eller 80 km/t.

Der er også stor forskel på komforten. Duo er helt lukket, så man ikke er udsat for elementernes rasen, og den har varme i rattet, førersædet og forruden.

LÆS OGSÅ: Renault Scénic er død – længe leve Scénic!

Duo skal bygges med mindst 50 procent genbrugsmaterialer, og den er konstrueret, så den nemt kan pilles fra hinanden og genbruges.

Duo kommer ikke til salg til privatpersoner, da den primært er tænkt til delebilsordninger. Men det vil være muligt at leje den på abonnement.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.