februar 12, 2024

Renault Symbioz er en helt ny model – og den har benzinmotor

Renault sætter en helt ny crossover i verden, og den kompakte model skal udfylde hullet mellem Captur og Austral. Som noget usædvanligt kommer den slet ikke som elbil.

TEKST Morten Bek FOTO PR

En helt ny bilmodel. En bilmodel, der ikke har en forgænger, så en frisk start. Den må, når den bliver lanceret i 2024, helt automatisk være en elbil? Forkert. Der bliver heldigvis stadig præsenteret helt nye modeller, som aldrig vil komme i helt elektrisk udgave.

Det er sat på spidsen, men som vi mange gange før har sagt det her på Bilbasen: der er brug for nye benzinbiler, for elbiler er endnu på flere måder langt fra brugbare for alle mennesker.

Renault introducerer i foråret en helt ny bil med benzinmotor. For at være helt korrekt, har den hybridmotor med benzin og el i en blanding, men en benzinmotor har den. Det mindst lige så overraskende er, at der er tale om en helt ny model, der ikke har en forgænger.

Den nye model, Symbioz, har Renault lavet til at udfylde et hul mellem modellerne Captur og Austral. Vi havde ikke set, der var et hul, men franskmændene insisterer på, at der er plads, hvor Symbioz bliver placeret.

En crossover, der ligner en stationcar

Symbioz, som Renault har været så venlig at udsende tre mørklagte billeder af, er en model i C-segmentet (kompakt-klassen), hvor Renault allerede er repræsenteret med Megane E-Tech, Austral, Arkana og den nye Scenic E-Tech.

Symbioz kommer med et karrosseri med en samlet længde på 441 cm, så den er en god del større end Captur, der er 423 cm lang. Men den er også tæt på Austral, som strækker sig 451 cm i længden. Så hvordan hænger det sammen, at Renault synes, der er plads til den?

Billedet af Symbioz i profil giver et hint eller to. Den nye crossover har mindst lige så meget til fælles med en stationcar, som den har med en SUV. Den kun lidt større Austral er en SUV, og at dømme ud fra billedet, er Symbioz en lavere bil end Austral.

Derfor har Symbioz måske alligevel en slags forgænger, nemlig den gamle Clio stationcar, som uden tvivl er savnet af nogle Renault-kunder.

Renault har åbnet ganske lidt for indholdet i posen, der står Symbioz på, men der er et par ting, vi ved på nuværende tidspunkt: den nye crossover vil kunne fås med det innovative Solarbay-glastag fra Scenic E-Tech, som kan tones i forskellige felter. Vi ved også, at den kommer som hybrid – om den kommer i andre udgaver, ved vi ikke – med 1,6-liters benzinmotor og i alt 145 hk. Drivlinjen bruges allerede i bl.a. Arkana.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte biler fra Renault til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS