Af: Esben Skrumsager / d. 19. juli 2017
Brændstoføkonomi betyder rigtig meget for de samlede udgifter på en bil. Jo flere kilometer du kører, jo mere betyder det, hvor mange kilometer du kan klemme ud af en liter benzin eller diesel.
Kører du 20.000 km om året vil en forskel på 2 km/l give dig ca. 2.000 kr. mere eller mindre på lommen.
Efterhånden ved de fleste at opgivelserne fra fabrikkerne ikke svarer overens med virkeligheden eller i hvert fald kun under de allermest gunstige hastigheder – og i medvind med solen i ryggen.
Danskerbilen VW up! skyder, som mange andre, langt over mål på brændstofforbrug
Bedste brændstoføkonomi i gammel bil
Faktisk er de reelle forbedringer i brændstoføkonomi gennem de sidste 20 år ikke vildt imponerende, mens testresultaterne er blevet langt bedre. Faktisk er de mest brændstoføkonomiske biler fra forrige årtusinde – det er nemlig stadig VW Lupo 3L og Audi A2 3L, der er mest effektive ifølge spritmonitor.de, der indsamler data fra tyske bilejere. Lupo og A2 kører 27,7 km/l og det er der altså ingen, der har slået endnu.
Det skyldes flere ting. Dels at bilerne er blevet tungere af sikkerhedshensyn og dels at emissionskrav ikke altid gør bilen mere effektiv. Oveni er testcyklussen som bruges i EU (NEDC) ikke særlig tidssvarende, da accelerationerne er langsomme og tomgangskørsel udgør en relativt stor andel. Det er derfor start-stop overhovedet giver en forskel, for i virkeligheden er forskellen minimal.
Forbruget måles i laboratorie, og ikke på vejen. Foto: MikeDotta / Shutterstock, Inc
Ny test gør tingene (lidt) mere realistiske
New European Driving Cycle står overfor en ændring, så der fremover testes efter opdateret cyklus kaldet WLTC, der som NEDC foregår i et laboratorie. Samtidig indføres Real Driving Emission (RDE), som skal afgøres hvorvidt emissionskravene overholdes under kørsel.
Selv om WLTC er mere realistisk end NEDC, så ventes det ikke at tallene bliver realistiske. Realistiske tal findes primært på spritmonitor.de, men resultaterne kan være lidt omstændige at søge frem. De er i hvert fald vigtigt, at du indsnævrer søgningen så meget som muligt og ser bort fra de mest optimistiske/fejlopgivne resultater, der viser 300 km/l.
Du kan også søge i EQUA-databasen, der har realistiske tal for stort set alle biler på det europæiske marked. Den finder du her
Som du kan se på listen over de mest solgte biler i Danmark sidste år, så er der langt fra opgivne tal til de realiserede:
Model
Opgivet til
Kører i virkeligheden
Peugeot 208 1,0 68 hk
22,7 km/l
14,8 km/l
Volkswagen Up 1,0 60 hk
24,4 km/l
14,8 km/l
Peugeot 308 1,2 82 hk
20,0 km/l
17,0 km/l
Volkswagen Polo 1,2 90 hk
21,3 km/l
15,3 km/l
Toyota Aygo 1,0 69 hk
26,3 km/l
17,5 km/l
Toyota Yaris 1,3 99 hk
20,4 km/l
14,6 km/l
RFord Fiesta 1,0 100 hk
23,3 km/l
14,3 km/l
Peugeot 108 1,2 82 hk
R23,3 km/l
15,2 km/l
Opel Astra 1,0 105 hk
23,3 km/l
15,2 km/l
Volkswagen Golf 1,0 115 hk
23,3 km/l
14,4 km/l3
KILDE: EQUA INDEX/EMISSION ANALYTICS/
Det der er overraskende er, at de små biler faktisk ikke klarer sig bedre end de lidt større. Det der desværre ikke er så overraskende er, at forskellen på realiseret forbrug til opgivet forbrug er så stort. Det sætter et stort spørgsmålstegn ved om de grønne afgifter på biler er rimelige – men den diskussion ser vi lige på en anden gang.
Læs mere om biler
Her er de 10 bedste biler – ifølge ejerne
De bedste biler – ifølge tyskerne