Test: Festfyrværkeriet udebliver i farverig Nissan Juke Hybrid
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Af: Esben Skrumsager / d. 19. juli 2017
Kører du 20.000 km om året vil en forskel på 2 km/l give dig ca. 2.000 kr. mere eller mindre på lommen.
Efterhånden ved de fleste at opgivelserne fra fabrikkerne ikke svarer overens med virkeligheden eller i hvert fald kun under de allermest gunstige hastigheder – og i medvind med solen i ryggen.
Faktisk er de reelle forbedringer i brændstoføkonomi gennem de sidste 20 år ikke vildt imponerende, mens testresultaterne er blevet langt bedre. Faktisk er de mest brændstoføkonomiske biler fra forrige årtusinde – det er nemlig stadig VW Lupo 3L og Audi A2 3L, der er mest effektive ifølge spritmonitor.de, der indsamler data fra tyske bilejere. Lupo og A2 kører 27,7 km/l og det er der altså ingen, der har slået endnu.
Det skyldes flere ting. Dels at bilerne er blevet tungere af sikkerhedshensyn og dels at emissionskrav ikke altid gør bilen mere effektiv. Oveni er testcyklussen som bruges i EU (NEDC) ikke særlig tidssvarende, da accelerationerne er langsomme og tomgangskørsel udgør en relativt stor andel. Det er derfor start-stop overhovedet giver en forskel, for i virkeligheden er forskellen minimal.
New European Driving Cycle står overfor en ændring, så der fremover testes efter opdateret cyklus kaldet WLTC, der som NEDC foregår i et laboratorie. Samtidig indføres Real Driving Emission (RDE), som skal afgøres hvorvidt emissionskravene overholdes under kørsel.
Selv om WLTC er mere realistisk end NEDC, så ventes det ikke at tallene bliver realistiske. Realistiske tal findes primært på spritmonitor.de, men resultaterne kan være lidt omstændige at søge frem. De er i hvert fald vigtigt, at du indsnævrer søgningen så meget som muligt og ser bort fra de mest optimistiske/fejlopgivne resultater, der viser 300 km/l.
Du kan også søge i EQUA-databasen, der har realistiske tal for stort set alle biler på det europæiske marked. Den finder du her
Som du kan se på listen over de mest solgte biler i Danmark sidste år, så er der langt fra opgivne tal til de realiserede:
Model |
Opgivet til |
Kører i virkeligheden |
---|---|---|
Peugeot 208 1,0 68 hk |
22,7 km/l |
14,8 km/l |
Volkswagen Up 1,0 60 hk |
24,4 km/l |
14,8 km/l |
Peugeot 308 1,2 82 hk |
20,0 km/l |
17,0 km/l |
Volkswagen Polo 1,2 90 hk |
21,3 km/l |
15,3 km/l |
Toyota Aygo 1,0 69 hk |
26,3 km/l |
17,5 km/l |
Toyota Yaris 1,3 99 hk |
20,4 km/l |
14,6 km/l |
RFord Fiesta 1,0 100 hk |
23,3 km/l |
14,3 km/l |
Peugeot 108 1,2 82 hk |
R23,3 km/l |
15,2 km/l |
Opel Astra 1,0 105 hk |
23,3 km/l |
15,2 km/l |
Volkswagen Golf 1,0 115 hk |
23,3 km/l |
14,4 km/l3 |
KILDE: EQUA INDEX/EMISSION ANALYTICS/
Det der er overraskende er, at de små biler faktisk ikke klarer sig bedre end de lidt større. Det der desværre ikke er så overraskende er, at forskellen på realiseret forbrug til opgivet forbrug er så stort. Det sætter et stort spørgsmålstegn ved om de grønne afgifter på biler er rimelige – men den diskussion ser vi lige på en anden gang.
Her er de 10 bedste biler – ifølge ejerne
De bedste biler – ifølge tyskerne
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.