bilbase

Så langt kører din bil i virkeligheden på literen

FacebookTwitterPinterest

Brændstoføkonomi betyder rigtig meget for de samlede udgifter på en bil. Jo flere kilometer du kører, jo mere betyder det, hvor mange kilometer du kan klemme ud af en liter benzin eller diesel. Kører du 20.000 km om året vil en forskel på 2 km/l give dig ca. 2.000 kr. mere eller mindre på lommen.

Efterhånden ved de fleste at opgivelserne fra fabrikkerne ikke svarer overens med virkeligheden eller i hvert fald kun under de allermest gunstige hastigheder – og i medvind med solen i ryggen.

Danskerbilen VW up! skyder, som mange andre, langt over mål på brændstofforbrug

Danskerbilen VW up! skyder, som mange andre, langt over mål på brændstofforbrug

Bedste brændstoføkonomi i gammel bil

Faktisk er de reelle forbedringer i brændstoføkonomi gennem de sidste 20 år ikke vildt imponerende, mens testresultaterne er blevet langt bedre. Faktisk er de mest brændstoføkonomiske biler fra forrige årtusinde – det er nemlig stadig VW Lupo 3L og Audi A2 3L, der er mest effektive ifølge spritmonitor.de, der indsamler data fra tyske bilejere. Lupo og A2 kører 27,7 km/l og det er der altså ingen, der har slået endnu.

 

Det skyldes flere ting. Dels at bilerne er blevet tungere af sikkerhedshensyn og dels at emissionskrav ikke altid gør bilen mere effektiv. Oveni er testcyklussen som bruges i EU (NEDC) ikke særlig tidssvarende, da accelerationerne er langsomme og tomgangskørsel udgør en relativt stor andel. Det er derfor start-stop overhovedet giver en forskel, for i virkeligheden er forskellen minimal.

Brændstofforbrug i laboratorie

Forbruget måles i laboratorie, og ikke på vejen. Foto: MikeDotta / Shutterstock, Inc

Ny test gør tingene (lidt) mere realistiske

New European Driving Cycle står overfor en ændring, så der fremover testes efter opdateret cyklus kaldet WLTC, der som NEDC foregår i et laboratorie. Samtidig indføres Real Driving Emission (RDE), som skal afgøres hvorvidt emissionskravene overholdes under kørsel.

Selv om WLTC er mere realistisk end NEDC, så ventes det ikke at tallene bliver realistiske. Realistiske tal findes primært på spritmonitor.de, men resultaterne kan være lidt omstændige at søge frem. De er i hvert fald vigtigt, at du indsnævrer søgningen så meget som muligt og ser bort fra de mest optimistiske/fejlopgivne resultater, der viser 300 km/l.

 

Du kan også søge i EQUA-databasen, der har realistiske tal for stort set alle biler på det europæiske marked. Den finder du her 

 

Som du kan se på listen over de mest solgte biler i Danmark sidste år, så er der langt fra opgivne tal til de realiserede:

Model                                 Opgivet til                      Kører i virkeligheden

 

Peugeot 208 1,0 68 hk           22,7 km/l                                      14,8 km/l

Volkswagen Up 1,0 60 hk       24,4 km/l                                      14,8 km/l

Peugeot 308 1,2 82 hk           20,0 km/l                                      17,0 km/l

Volkswagen Polo 1,2 90 hk    21,3 km/l                                      15,3 km/l

Toyota Aygo 1,0 69 hk            26,3 km/l                                      17,5 km/l

Toyota Yaris 1,3 99 hk            20,4 km/l                                      14,6 km/l

Ford Fiesta 1,0 100 hk           23,3 km/l                                      14,3 km/l

Peugeot 108 1,2 82 hk           23,3 km/l                                      15,2 km/l

Opel Astra 1,0 105 hk            23,3 km/l                                      15,2 km/l

Volkswagen Golf 1,0 115 hk  23,3 km/l                                      14,4 km/l

 

KILDE: EQUA INDEX/EMISSION ANALYTICS/

 

Det der er overraskende er, at de små biler faktisk ikke klarer sig bedre end de lidt større. Det der desværre ikke er så overraskende er, at forskellen på realiseret forbrug til opgivet forbrug er så stort. Det sætter et stort spørgsmålstegn ved om de grønne afgifter på biler er rimelige – men den diskussion ser vi lige på en anden gang.

 

 

Af Ebbe Sommerlund

 

Læs mere om biler

Her er de 10 bedste biler – ifølge ejerne

De bedste biler – ifølge tyskerne

 

FacebookTwitterPinterest

2 Kommentarer til Så langt kører din bil i virkeligheden på literen

  1. Jes 18/02/2017 at 16:16 #

    Testen virker ikke særlig relevant, og afspejler desværre ikke virkeligheden.
    Brug det tyske Spritmonitor, det fungere!

  2. Jakob levesen 19/02/2017 at 14:00 #

    Når producenterne i dag konkurrerer på km pr liter er det lige netop på det område der snydes mest.
    Og nej det er ikke fair de med 14,7 kml kan slippe med 600,- i miljøafgift. Min gamle Alfa 156 kører 11,5 kml og jeg skal så lige betale 5.200,- kr! NOT fair.

Skriv et svar