Suzuki har ryddet op i designet på den kompakte SUV og fornyet den med mere sikkerheds- og komfortudstyr. Priserne bliver alligevel som de har været hidtil.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Suzuki Vitara er en kompakt crossover, der lever et stille liv i Danmark. Salget går stille og roligt, men i løbet af 2024 er det alligevel faldet til langt under det halve – med omkring 20 eksemplarer om måneden. Det er med andre ord på tide, at den elektriske E Vitara, som kommer til Danmark til sommer, giver modellen nyt liv.
Den eksisterende model med benzinmotor – med turbo eller som hybrid – er fyldt 10 år, og der er ingen ende i sigte for Vitara, som vi kender den. Suzuki har nemlig opgraderet den med teknologier, som gør det muligt at fortsætte salget i EU.
Læs også: Suzuki E Vitara – endelig el fra Suzuki
Opgraderingen kommer sammen med et pænere design og mere komfortudstyr, og selv om man får mere Vitara end før, stiger priserne ikke. Når den faceliftede Vitara fra årsskiftet er klar hos forhandlerne, fås den fra samme 229.990 kr. som den gamle.




Dyreste Vitara er hybriden
Siden forrige facelift har Vitara kørt med en grill med store forkromede “tænder”. De er, heldigvis, visket helt væk. I stedet er der et stort luftindtag med nummerpladeholder i midten – helt sikkert for at indikere mere robust SUV-model.
1,4-liters turbomotoren mistede 11 hestekræfter ved forrige facelift, så den har 129 styk. Men den har ikke mistet noget af sin villighed, og den passer fint til Vitara. Den fås kun med manuel gearkasse, da den automatiske udgik, da fuldhybriden S-Hybrid kom på markedet. Hybriden har færre hestekræfter, og den koster samtidig 30.000 kr. mere end 1,4’eren, så man skal have brug for automatgear for at vælge den.
Suzuki har været gennem listen med sikkerhedsudstyr og opgraderet næsten hele vejen rundt. Mere avancerede udgaver af nødbremse, skiltegenkendelse og adaptiv fartpilot, hastighedsadvarsel, førerovervågning (kamera integreret i midterkonsollen mellem de to luftdyser) og vognbaneassistent med banecentrering gør Vitara klar til flere år i EU.





Til trods for at priserne holdes i ro, er der langt mere komfortudstyr i basismodellen Club. Hvis ikke det var for manglende sædevarme, ville der ikke være grund til at kigge på Active eller Adventure.
Club (kun til Vitara 1,4) har det opgraderede sikkerhedsudstyr plus 17″ alufælge, nyt infotainment med 9″ touchscreen, navigation, Apple CarPlay/Android Auto med trådløs opkobling, nøglefri betjening, p-sensorer bagtil, bakkamera, fjernlysassistent, klimaanlæg, regnsensor og el-ruder foran.
Active (plus 30.000 kr.) har derudover blind vinkel-system, advarselssystem ved bakning, varme i forsæderne, el-ruder også bagtil, læderrat, sorttonede ruder bagtil, armlæn foran og automatisk nedblændeligt bakspejl.
Adventure (Active-pris plus 20.000 kr.) er luksusmodellen med el-betjent panoramasoltag, indtræk i læder og ruskind, p-sensorer foran, elektrisk foldbare sidespejle og blankpolerede alufælge.
Priserne på den opdaterede Vitara:
Vitara 1.4 Mild Hybrid Club 6-trins manuel: 229.990 kr. Vitara 1.4 Mild Hybrid Active 6-trins manuel: 259.990 kr. Vitara 1.4 Mild Hybrid Adventure 6-trins manuel: 279.990 kr.
Vitara 1.5 S-Hybrid Active AGS (automatgear): 289.990 kr. Vitara 1.5 S-Hybrid Adventure AGS (automatgear): 309.990 kr.